Songs verwijderen van een iPod

Weet iemand of er een hack bestaat waarmee je liedjes van je ipod kunt verwijderen zonder dat je hem aan je Mac hoeft te hangen? Ik heb een 4G iPod die ik ook wil gaan gebruiken om foto's op te slaan (vakantie) met een Belkin digital camera link. Ik kan me voorstellen dat je dan een keer in ruimteproblemen komt, en dan gooi ik liever een paar playlists met muziek weg... Die heb ik thuis nog wel staan.

De ipod staat op ‘handmatig’, dus niet op automatisch bijwerken.

Hans Erik.

Volgens mij kan dat niet zonder computer.

Maar hoeveel foto’s ben je van plan te maken op vakantie? Als je vantevoren 20% van een 20 GB iPod vrijlaat (4 GB dus), dan kan je daar al bijvoorbeeld zo’n 3500-4000 hoge kwaliteit jpegs van 5 megapixels op kwijt (ruwe schatting). Gebruik je RAW dan zijn het er nog steeds een paar honderd.

En dan kan je nog steeds zo’n 4000 liedjes meenemen.

En anders ff een playlist maken in iTunes die je echt mee wilt nemen en de rest uitvinken....blijft op je Mac staan, maar ze komen niet op je iPod....

Ik ben wel iets verder gekomen. Je kunt geen songs verwijderen, maar wel foto's.

Zodra je op de iPod een map DCIM hebt aangemaakt en daarin een map met foto’s, verschijnt er in het Extra’s-menu een optie ‘Fotorolletjes’ o.i.d., ook op de 4G (niet-photo) ipod.

Die optie geeft je de mogelijkheid om

• te inspecteren hoeveel foto’s er op staan en hoeveel ruimte elk ‘rolletje’ inneemt
  • een rolletje te wissen.

Je kunt dus geen individuele foto’s wissen, alleen een heel rolletje tegelijk.

Een rolletje is een mapje met foto’s, en bij elke download met bijv. de Belkin Digital Camera Link wordt een nieuw rolletje toegevoegd. Als een download niet helemaal goed verloopt of je vertrouwt het niet, dan doe je het nog een keer. op die manier loopt je ipod natuurlijk snel vol. Vandaar de mogelijkheid om rolletjes te wissen waarvan je weet dat ze dubbel zijn.
Toch wel handig.