Sonos Beam (Gen 2) Review: het spijt me, buurvrouw

De Sonos Beam (Gen 2) is de langverwachte upgrade die de soundbar nodig had. Aan de boze blikken in de straat te zien is dat ook goed gelukt.

Dit topic dient als reactie-hub voor bovenstaand artikel. Via dit topic kun je op het artikel reageren. Je reactie wordt ook automatisch onder het artikel op de website getoond.

Bedankt voor deze advertorial. Wist je dat er gerenomeerde fabrikanten zijn die al eerder Atmos in hun soundbar hebben verwerkt met een beduidend betere kwaliteit voor slechts een iets hogere prijs?

Eén speaker, of misschien beter gezegd, één speaker-array, dat Dolby Atmos weergeeft, klinkt nóóit zo goed als een 7.1.2-kanaals setup met separate speakers. Sonos doet het redelijk goed, en doet het bovendien écht met alleen de soundbar. De andere merken die ik vond die claimden Dolby Atmos te kunnen weergeven, hadden naast de bar meestal ook nog een subwoofer in gebruik. Laatst heb ik zelf zo’n setup gehoord van Sony die heel goed klonk, maar dat werd pas echt een Atmos-ervaring als je ook de optionele achterluidsprekers op de set aansloot. En dan heb je dus feitelijk nog steeds met aparte speakers te maken. Dat is dan ook precies mijn punt: Atmos uit één speaker gaat nooit echt goed werken; je hebt echt wel speakers nodig op meerdere fysieke locaties in je ruimte.

Los van Atmos-ondersteuning of niet, is de Sonos wel een van de meest interessante opties waar het gaat om gebruiksgemak: je hebt écht maar één speaker, en niet nog ergens een aparte verstopte subwoofer, die voor de meeste soundbars wel echt nog gewenst is c.q. wordt meegeleverd. En ondanks het ‘gebrek aan’ een subwoofer heb je wel behoorlijk veel beter geluid dan wat menig TV-toestel voort kan brengen.

Zelf heb ik setup met losse speakers in een 2.0-configuratie (ik maak niet vaak gebruik van Surround/Atmos-content), dus ik ben niet in de markt voor een soundbar, maar voor mensen die er wel een zoeken is dit echt geen slechte keuze.