Sonos stabielere connectie dan Airport Express?

Ik speel nu muziek af via een Airport Express met een setje boxen daaraan, maar die connectie is niet erg stabiel (contstant ‘gestotter’).

Zal het gestotter verminderen zijn als ik een Sonos (One) koop en daarmee mijn muziek afspeel?

(aangezien het probleem wellicht de WiFi is, waar ook de Sonos gebruik van maakt voor het doorzenden van muziek)

Ik denk dat je beter eens een speedtest kunt doen over WiFi. Dan zie je meteen hoeveel sap je hebt en of dat voldoende is voor streaming.

Download: rond de 15-20 Mbps
Upload: rond de 1-2 Mbps

Naast de WiFi-snelheid zijn er meerdere factoren van belang voor het afspelen van een ‘stotter-vrije’ muziek weergave. Wat is de bron van de af te spelen muziek (NAS, Spotify, Apple Music o.i.d. ?) en in welke kwaliteit wordt er gestreamed (en met welke app(s). Als je echt 15-20 Mbps hebt gemeten moet dit voldoende zijn voor mp3, flac etc, tenzij je gaat streamen in High-res audio.

[quote=alaska url=https://www.onemorething.nl/community/topic/sonos-stabielere-connectie-dan-airport-express/ time=1514076664]Ik speel nu muziek af via een Airport Express met een setje boxen daaraan, maar die connectie is niet erg stabiel (contstant ‘gestotter’).

Zal het gestotter verminderen zijn als ik een Sonos (One) koop en daarmee mijn muziek afspeel?

(aangezien het probleem wellicht de WiFi is, waar ook de Sonos gebruik van maakt voor het doorzenden van muziek)[/quote]

Ik heb dat ook gestotter gehad met SONOS en een Bridge was de oplossing.

Dank voor de antwoorden!

Wat betreft de bridge:
Ik weet er weinig van, maar zowel de router als de ontvanger (nu Airport Express, straks wellicht Sonos One) staan ongeveer drie meter van elkaar, dus een bridge heeft dan weinig zin toch?

De bridge creërd een eigen netwerkje met de sonos speakers hierdoor werkt het wel prima zonder gestotter gebruik het al een jaar of 5 en het werkt perfect.

Wellicht ook kan helpen is het kanaal van de router aan te passen. Als er veel overlap is tussen netwerken van buren. Zie de handleiding van je router op welke wijze je dit dient aan te passen.

Een jaar geleden had ik een Express als hoofdrouter en daarachter verspreid over het hele huis (10x10x10m2, veel beton) niet minder dan 5 expressen waarvan 4 met muziekaansluiting. Ook veel gestotter en uitval, niet alleen van airplay, ook safari etc.
Toen heb ik als basisrouter een extreme geplaatst en opeens ging het allemaal snel en zonder haperingen, op misschien 1 of 2 keer in een heel jaar.
Een van de expressen staat gewoon naast de extreme omdat daar ook een muziekaansluiting moet zijn.
Ik zeg er wel bij dat Telenet (België) zijn netwerk intussen een upgrade gegeven heeft èn een nieuwe modem is komen installeren, wat ook het muziek spelen via bv. youtube heeft verbeterd.
Dus als het om streamen gaat: sterk wifi signaal> ’moderne’ modem> Extreme> Express = stabiele airplay (tenminste als de onderlinge afstanden niet te groot zijn).
PS Dan wel liefst extreme en express van de laatste generatie.

[quote=alaska url=https://www.onemorething.nl/community/topic/sonos-stabielere-connectie-dan-airport-express/#post-3128567 time=1514084728]Download: rond de 15-20 Mbps
Upload: rond de 1-2 Mbps
[/quote]

Kloppen deze cijfers met wat je provider aangeeft?

Als ik mij goed kan herinneren woont zij heel afgelegen en mag ze blij zijn dat ze überhaupt internet heeft.

Probleem is natuurlijk ook dat ze die verbinding niet alleen gebruik om muziek te luisteren. Ze zal vast ook nog wel een het mailen, surfen en kloemelen op diezelfde verbinding zijn.

Goed geheugen Shmoo! Ik woon inmiddels wat minder afgelegen, namelijk in Taiwan, alwaar de internetsnelheid best in orde is.

Ik vergat nog op te merken dat ik de Express niet als hoofdrouter gebruik, maar eigenlijk enkel om de boxen aan te sturen.
De Express is overigens wel al behoorlijk oud (7 á 8 jaar), dus het kan best zijn dat dat het probleem is.

Als ik de Sonos One heb, gaat dat via de hoofdrouter, en kan ik vermoedelijk wel een stabielere verbinding verwachten, toch?

Wellicht kun je even een Sonos lenen. Dan weet je direct of dit de oplossing is. Zelf heb ik ook niet erg goede ervaringen met de Express, wellicht door vele beton en externe bronnne,