SONY DRX500ULX

Greetings

Voor diegene die mogelijk een Sony DVD allesbrander willen aanschaffen :lol: maar nog steeds zitten te dubben…

Ik heb het hier over de externe unit van Sony die dus CD/DVD±R/DVD±RW moet aan kunnen. Met zowel een USB als Firewire aansluiting. De meegeleverde software is voor Windows only zoals dat dan ook duidelijk op de doos wordt vermeld. Ik had zoveel goede verslagen gelezen over deze drive, dat ik 'm heel graag wilde aanschaffen. Maar aan de ene kant, als’ie t niet doet? Wat dan? De drive wordt officieel niet ondersteund op een Mac maar dankzij een andere topic op dit forum en na het dl van de MODplugin durfde ik de aankoop aan, en zo geschiedde.

Ik heb 'm aangesloten op een iMac 400 DV slotloading CDR/DVDR, die is namelijk ‘fully loaded’ met 1Gig aan RAM en een HD van 120GB, via de Firewire poort onder OSX 10.2.4. Vervolgens mbv Apple System Profiler gechecked, en ja hoor, hij ziet 'm wel maar ‘niet ondersteund’ bij branden. Na het vervangen van de MODplugin staat netjes vermeld dat de brander nu wel ‘volledig ondersteund’ is
8) - Yes!

Goed, nu maar ff testen: DVD+RW erin, de meegeleverde schijf van Sony zelf, en branden maar met behulp van Toast. Ik was toch aan het testen dus ik dacht bij mezelf ‘het is een +RW schijf dus die kan ik straks toch weer wissen’. En dat lukt dus niet, das balen. Wel branden maar niet wissen… mmmm. :cry:

Maar niet getreurd, de schijf verschijnt wel netjes op de desktop en data kopieren vanaf de zonet gemaakte DVD gaat goed, zowel vanuit de brander zelf als van de standaard iMac DVD-drive.

Andere DVD+RW erin en nogmaals proberen, deze keer van het merk PrimeDisc (had ik nog liggen), en branden maar. Helaas, exact hetzelfde als met de Sony DVD+RW… Wel branden, niet te wissen.
Zou die dat nou ook met CD-RW doen? Even een test en ja hoor, althans via Toast lukt het niet. Tot mijn verwondering doet ‘Schijfhulpprogramma’ van Apple wel wat ik 'm vraag, het wissen van de CD-RW :wink:

Een DVD-RW had ik niet voor handen, maar ga binnenkort wel één testen zodat ik jullie daar ook over kan inlichten.
Als ik het goed heb begrepen herkent 10.2.5 wel de brander, de aangepaste MODplugin is dan niet nodig, heb ik me laten vertellen.
Ik heb nog niet een backup gemaakt van een van mijn DVD-films maar zodra ik dat gedaan heb zal ik zeker mijn bevindingen hier posten.

ben effe niet in de mood om voor je te gaan zoeken, maar is het niet de beperking van je 10.2.4? Volgens mij heb ik ergens gelezen dat je het met versie 5 (okee, instabiel...) en 6 wel moet kunnen.

Ben zeer geinteresseerd in je resultaten. Wil hem inderdaad ook kopen (G4 450) en was ook een beetje huiverig...

Please laat me weten hoe het uiteindelijk gaat!!!
aled
Alvast bedankt… :wink

Even een update;

Heb een schone installatie gedaan van 10.2.5 op een partitie, maar helaas. Ook nu is de aangepaste plug nodig… en de +RW is nog steeds niet te wissen.

Volgende stap dan maar, ge-update naar 10.2.6, helaas mag dit ook niet baten :frowning:

Tja, nu begin ik 'm toch wel een beetje te knijpen, een DVD ReWritable die dus niet ‘ReWrite’.

Maar we gaan (vrolijk) door, op zoek naar een oplossing, nou ja, vrolijk :x

En Hans, ik hou je op de hoogte…

Veel succes gewenst (hahhaa, beetje eigen belang), maar het is natuurlijk wel treurig dat het niet gewoon direct werkt.

Gisteren mijn eerste backup gemaakt in drie stappen; :D

Stap 1: mbv OSEx de gehele DVD gekopieerd, kies bij format DVD folders. In deze test heb een DVD van Band of Brothers uitgekozen; twee episodes op éen DVD met keuzemenu…
Stap 2: mbv DVD2oneX teruggebracht naar 4,4 GB; bij Copy Mode selecteer Diskcopy en alleen de engelse AC3 selecteren…
Stap 3: mbv Toast gebrand.

Mijn standalone Philips DVD-speler herkent de DVD vlekkeloos, zelfs het originele keuzemenu werkt zonder problemen, beeldweergave is perfect en alle subtitles zijn toegankelijk. Alles bij mekaar heeft het pakweg 4 uur in beslag genomen. No more divx for me…

Wissen kan de Sony (nog) niet, maar branden doet’ie als de beste…

Zag gisteren trouwens bij Media Markt dat ze nu de interne Sony branders in overvloed hebben, zowel de ‘500’ als de ‘10’…

De laatste hindernis, het wissen van een DVD+RW, is overwonnen! 8)

Hiervoor heb je CharisMac’s Discribe OSX nodig :stuck_out_tongue:

Discribe herkent de brander direct, sterker nog, bij ‘recorder’ heb je zoveel keuze uit verschillende merken/series dat je er gewoon duizelig van wordt…

Ik heb een DVD+RW schijf waar ik helemaal niks meer mee kon, hij werd niet geaccepteerd door de finder, Toast kon er niks mee, met Apple’s Schijfhulpprogramma kreeg ik alleen maar errors. Kortom, een schijf die ‘ten dode was opgeschreven’.

Met Discribe werd de schijf weer bruikbaar. Ik heb de DVD format geselecteerd, de VIDEO_TS map aangewezen en ‘Start’. Discribe gaf geeneens een melding over ‘foute disc’ of zoiets maar begon meteen te branden. Na een kleine 20 minuten was ie klaar, in de Philips DVD speler en spelen maar!

Hiermee kan ik mijn ‘research’ afsluiten over deze allesbrander want alles wat die hoort te doen, dat kan dus wel degelijk op een Mac. :slight_smile:

Jawel ook aan het sparen, dus hou me/ons op de hoogte. ik zit nog met het probleem dat ik een Emac heb. ik heb nog niemand positief gehoord over de emac i.combinatie met brander. ( let wel, ik bedoel dus zelf naderhand aangeschaft) ook die 500 van sony is tot op heden mijn 1e keuze! wie heeft ervaring met deze brander en een emac???

hoe staat het trouwens, met het feit dat ik gehoord heb…sorry waneer dit niet zo is, dat deze brander veel programmatuur niet ondersteund??

grtz
Eus