Sony misleidend; Apple reageert

BRON: TELEGRAAF (jawel!)

[quote:ce7d89d97f]Apple ‘not amused’ over strategie Sony

door onze redactie

AMSTERDAM - Apple beschuldigt concurrent Sony van ‘misleiding’ over haar aanstaande digitale muziekspeler. Sony claimt dat er 13.000 nummers op de nieuwe digitale walkman passen, zo’n 3000 meer dan de iPod, maar Apple ziet dat anders.

Volgens Steve Jobs en co. passen er wel 13.000 nummers op de walkman van Sony, maar alleen als ze in de laagste bitrate van Sony’s eigen ATRAC3 formaat zijn geëncodeerd. En dat is slechter dan cd-kwaliteit volgens Apple.

De 10.000 nummers die op een 20 gigabyte iPod passen zijn gecodeerd in Apples AAC format en dat is wél op cd-kwaliteit.

En dus vindt Apple de claim van Sony misleidend. “Het is teleurstellend dat Sony heeft besloten om het publiek te misleiden met deze marketing gimmick,” aldus Greg Joswiak van Apple tegenover MacCentral. “We willen er gewoon zeker van zijn dat consumenten de juiste informatie krijgen en zo goed kunnen kiezen.”

Volgens Joswiak is de iPod zo goed dat concurrenten met valse marketingstrategieën proberen de digitale muziekspeler te verslaan. Volgens hem is de iPod “bijna onmogelijk” te verslaan.

Hoewel de iPod nog steeds met afstand de populairste muziekspeler is ter wereld, verschijnen er steeds meer iPod-concurrenten op de markt. Zo heeft Iriver deze maand de eerste harddisk-mp3speler met kleurenscherm uitgebracht en zijn ook iAudio, Creative en Rio bezig een plaatsje op de markt te veroveren.

Overigens maakte Apple woensdag bekend dat de miniversie van de iPod eind deze maand in Europa verkrijgbaar is. In de VS veroorzaakte deze al een enorme toeloop. [/quote:ce7d89d97f]

Toch niet zo netjes van onze japanse vrienden… maar is AAC dan wel vergelijkbaar cd kwaliteit?

Zelfde verhaal; hangt af van de bitrate instellingen en de compressie. De lossless AAC is het best vergelijkbaar met cd, maar dan krijg je bij lange na geen 10.000 nummers op een iPod.

En verder lijkt het dat eerder de grootte van de speler dan de grootte van de harddrive van belang is; zie het success van de iPod mini.

AAC is 320kbps en beter gecodeert dan mp3 op 320kbps. Maw AAC klinkt beter dan een vergelijkbare mp3. Ik kan het verschil nog wel horen bij sommige dingen zoals de bekkens van een drumstel of applaus. Je hebt natuurlijk ook nog verschil in oude cd's en de nieuwe superaudio cd's.

Ik heb laatst een cd (legaal) gedownload op 320kbps en daar kan ik het verschil met een cd niet horen. Dus het zal wel aan de codering liggen hoe het resultaat is.

Je kan met iTunes zelfs op 16 kbps coderen, dan passen er ongeveer 40000!!!!! nummers op je iPod.

Maaruh, een artikel geheel overnemen, mag dat?

enne in het stuk staat dat op de 20g iPod 10.000 nummers kunnen worden gezet, alleen dit geld voor de 40gig...

:?

[quote="Jør"]BRON: TELEGRAAF (jawel!) [quote:b2f8e57655] "We willen er gewoon zeker van zijn dat consumenten de juiste informatie krijgen en zo goed kunnen kiezen."[/quote:b2f8e57655]

Nou waarom kiest men massaal voor de PC omdat die 2x sneller lijkt te zijn op papier?
Ok ik ga off topic, maar dat was mn 1e gedachte.

Ik vind het zo'n onzin om te roepen hoeveel nummers er wel niet op je speler passen... dat verschilt toch helemaal aan de kwaliteitseisen van de gebruiker... 13.000 bij 320kps, ik neem genoegen met 192kps. Moet ik zeker zelf gaan uitrekenen hoeveel nummers er dan op passen...

Belangrijker lijkt mij de prijs, gebruiksgemak en design van de speler, toch?

Leuk voor op de verpakking :

10.000 Songs in CD-quality
26.000 Songs in ‘sony’ quality

:stuck_out_tongue:

(niet zelf bedacht overigens :wink: )

Maar kom op zeg, een 48kbit ATRAC gaan vergelijken met AAC128.
Pfoe, dat is nogal een geluidsverschil.

Heb zelf een MD Deck met MDLP (ook ATRAC), welke ATRAC bitrate is dat enig idee?
Voor zover ik weet persen ze met MDLP4 5 uur op een MDtje van 74 minuten (=135MB).
En geloof mij, MDLP4 dat wil je niet horen :cry: