Sorteeropties Finder

Ok, misschien is het iets wat ik gewend ben geraakt na jarenlang Windows te gebruiken. Maar ik vond het altijd handig dat er eerst de mappen worden weergegeven en vervolgens pas te bestanden. Bij Mac OS X vind ik die optie niet, er wordt puur op naam gesorteerd, mappen en bestanden staan nu naast elkaar.

Ik werk nu een half jaar met mij Mac, maar het went niet… Weet iemand hoe ik dat zou kunnen instellen? Alvast bedankt!

Finder > View > View Options > Arrange by: Kind

Mac OS X sorteert dan alle bestandstypes per soort bij elkaar. Het is niet mogelijk om alle mappen standaard bovenaan te krijgen omdat ‘folder’ nou eenmaal met een F begint en bijvoorbeeld ‘application’ met een A. Dit verschilt uiteraard per taal. Kwestie van wennen.

Tjah, soort-sorteren is ook niet alles. Als je veel bestanden hebt in een mapje ben je dood het zoeken.

[quote:15ff2ca445="Sweam"]Tjah, soort-sorteren is ook niet alles. Als je veel bestanden hebt in een mapje ben je dood het zoeken.[/quote:15ff2ca445] Daarvoor hebben ze bij Apple Spotlight uitgevonden. En daarnaast staat alles gewoon nog op alphabetische volgorde, alleen wel gegroepeerd per bestandstype.

Met het programma '[url=http://www.likemac.ru/english/]Disk Order[/url]' kan dit wel. Daar wordt alles standaard eerst gesorteerd op mappen en daarna de bestanden, alles alfabetisch en geen onderscheid in bestandstype. Ik gebruik het alleen zelden, want ben toch wel een tevreden 'finder' gebruiker :)

[quote:ca76f30bca="Sweam"]Ok, misschien is het iets wat ik gewend ben geraakt na jarenlang Windows te gebruiken. Maar ik vond het altijd handig dat er eerst de mappen worden weergegeven en vervolgens pas te bestanden. Bij Mac OS X vind ik die optie niet, er wordt puur op naam gesorteerd, mappen en bestanden staan nu naast elkaar. Ik werk nu een half jaar met mij Mac, maar het went niet... Weet iemand hoe ik dat zou kunnen instellen? Alvast bedankt![/quote:ca76f30bca] Sweam, je hebt gewoon gelijk. In Leopard kan je de kolomweergave ook niet instellen (in de overige weergaves kan dat wel - als je dan op soort sorteert, staan mappen in elk geval bij elkaar) .En dat is jammer, omdat kolomweergave wel handig is voor het overzicht op je systeem (dat is bij windows verkenner veel rommeliger). Maar op het detailniveau van mappen en documenten wordt het dan juist onoverzichtelijker dan wat je gewend bent vanuit het werken met de windows-verkenner. Voor ex-windows gebruikers is het op dat onderdeel een stapje terug. En daar veranderen opmerkingen als "kwestie van wennen" of "Daar hebben ze bij apple spotlight voor uitgevonden" weinig aan. In Windows Vista is die zoek- en indexfunctie overigens ook al aanwezig. Ik omzeil het probleem door de kolompresentatie voor het grove zoekwerk te gebruiken en meteen over te schakelen naar lijstweergave of Cover Flow, zodra ik in de buurt kom van de documenten die ik zoek, omdat ik dan wel onderscheid kan maken tussen mappen en documenten. Maar het zou handiger kunnen, als apple zorgt dat de sorteermogelijkheden eenduidig in alle weergaves van finder zijn toe te passen. Over het geheel genomen vind ik de finder beter dan de windows verkenner, maar op dit punt kan apple nog wat verbeteren..

[quote:91b7b8ba61="Sweam"]Ok, misschien is het iets wat ik gewend ben geraakt na jarenlang Windows te gebruiken. Maar ik vond het altijd handig dat er eerst de mappen worden weergegeven en vervolgens pas te bestanden. Bij Mac OS X vind ik die optie niet, er wordt puur op naam gesorteerd, mappen en bestanden staan nu naast elkaar.

Ik werk nu een half jaar met mij Mac, maar het went niet… Weet iemand hoe ik dat zou kunnen instellen? Alvast bedankt![/quote:91b7b8ba61]

ik los dit op door aan alle mappen vooraan een _ (underscore) toe te voegen :wink:

[quote:d05db5ec82="spruit"]ik los dit op door aan alle mappen vooraan een _ (underscore) toe te voegen :wink:[/quote:d05db5ec82] Goed idee, maar niet zomaar toepasbaar op alle mappen. Sommige programma's zet hulpmappen in je documentenmap. Als je die van een underscore voorziet, worden ze door het programma niet meer gevonden. Maar voor je zelf aangemaakte documentmappen werkt de truc.

[quote:34722e5c2c="Mackwek"]Voor ex-windows gebruikers is het op dat onderdeel een stapje terug. En daar veranderen opmerkingen als "kwestie van wennen" of "Daar hebben ze bij apple spotlight voor uitgevonden" weinig aan. In Windows Vista is die zoek- en indexfunctie overigens ook al aanwezig.[/quote:34722e5c2c] Blijven hangen op iets dat je toch niet kan veranderen is inderdaad een stuk beter.

In dit geval zal je er toch echt aan moeten wennen, geen gebruik meer maken van de Finder maar een third-party oplossing zoals PathFinder of terug gaan naar Windows.

[quote:34722e5c2c=“Mackwek”]In Leopard kan je de kolomweergave ook niet instellen (in de overige weergaves kan dat wel - als je dan op soort sorteert, staan mappen in elk geval bij elkaar)[/quote:34722e5c2c]
In kolomweergaven kan je ook gewoon op Kind ordenen, dus hier snap ik je effe niet.

[quote:3bfedbac43=".R"]In kolomweergaven kan je ook gewoon op Kind ordenen, dus hier snap ik je effe niet.[/quote:3bfedbac43]

Kolomweergave is niet de lijstweergave met kolommen, maar een andere weergave… Kan je verder niet in sorteren…

[quote:498839f3d2="Zerk"]Kolomweergave is niet de lijstweergave met kolommen, maar een andere weergave... Kan je verder niet in sorteren....[/quote:498839f3d2] Ik heb in de Finder zelf maar één weergave-optie die 'kolomweergave' heet en daar kan ik op 'Soort' / 'Kind' rangschikken:

[img:498839f3d2]http://img258.imageshack.us/img258/5301/picture1hj5jf5.png[/img:498839f3d2]

Dus wat bedoelen jullie dan? Die in het Open / Save dialoog of zo?

[quote:58a2ffdf2a="Mackwek"][quote:58a2ffdf2a="spruit"]ik los dit op door aan alle mappen vooraan een _ (underscore) toe te voegen :wink:[/quote:58a2ffdf2a] Goed idee, maar niet zomaar toepasbaar op alle mappen. Sommige programma's zet hulpmappen in je documentenmap. Als je die van een underscore voorziet, worden ze door het programma niet meer gevonden. Maar voor je zelf aangemaakte documentmappen werkt de truc.[/quote:58a2ffdf2a]

uiteraard doe ik dit met zelfaangemaakte mappen… :wink:

He hallo Ja ik weet dat dit een oude topic is maar aangezien heel veel mensen hier een probleem mee hebben. Via Tweakers.net [url=http://blog.lipsiasoft.com/articles/2007/11/05/en-finder-order-directory-before-files]deze link[/url] link tegen gekomen. Het werkt echt.

Dat was het wel 8)

Dag dag :wink: