Space grey krasgevoelig?

Nu de series 3 wat goedkoper is dan de vorige generatie ga ik de sprong eens wagen richting een AW.
Ik twijfel alleen nog tussen een zilveren of een space grey…

Ik ken enkel m’n zus die een watch heeft, in zilver. Ik vraag me af hoe bestendig dat space grey (en dan bedoel ik de kast, niet het glas) is tegen krassen en stoten.
Bij mijn iphone 5 destijds waren bij het kleinste stootje zilverkleurige krasjes zichtbaar doorheen het donkere aluminium, en een watch gaat waarschijnlijk nog net iets meer in aanraking komen met andere materialen dan een telefoon…

Space grey watch bezitters die hun mening willen delen?

Qua materiaal en krasbestendigheid is de Space Grey Apple Watch hetzelfde als de Space Grey iPhone: als je ermee tegen een muur o.i.d. komt krijg je zilverkleurige krasjes door het Space Grey materiaal heen. Je komt echter niet gauw met het metaal ergens tegenaan, de kans is een stuk groter dat je met het glas ergens tegenaan komt.

@yxs, ik zou je zeker niet laten afschrikken door dat gegeven van je iPhone 5, dat was een erg aparte tint, die bij krassen inderdaad het rauw, zilverkleurig aluminium toonde. Ik kan je vertellen dat ik na zo’n 26 maanden dragen van Apple Watch Sport uit 2015 nog steeds tevreden ben over de duurzaamheid.
Over de kast specifiek kan ik je enkel meegeven dat er bij blutsen geen zilverkleurig metaal tevoorschijn komt, zelf op het afgeplatte oppervlak van die blutsen is de kleur en textuur gewoon onveranderd. Echte krassen heb ik niet op m’n kast staan, dit komt waarschijnlijk ook door het 7000 series aluminum, een aluminiumlegering die we terugvinden in de iPhone 6s, deze is enorm duurzaam vergeleken met het 6000 series aluminum van iPhone 6. Ik weet niet welke aluminiumlegering de iPhone 5 had, maar ik denk niet dat deze sterker was dan die van de iPhone 6. Misschien boeit het je niets, maar ik ga het toch even meegeven als bonus. Onderaan vindt je de doorzichtige koepel onder de hartslagmeter & inductieve ontvanger terug, op aluminium Apple Watch-modellen is deze van een composiet materiaal gemaakt, ik zou het gewoon premium plastiek noemen om het eenvoudig te houden. Dat plaatje krast erg snel, mijn staat ondertussen al vol met krassen, wellicht van het nachtelijks contact met de oplader. Het glas voldoet ook wel aan mijn wensen. Hoewel er geen saffier in zit ben ik tevreden over de prestaties, wanneer er direct, helder, rechtstreeks zonlicht is zijn er ontelbaar veel krasjes te vinden, maar die zie je nou eenmaal niet in normale omstandigheden. Diepe krassen heb ik er persoonlijk niet op zitten.
Ik moet wel zeggen dat ik toch wel voorzichtig ben geweest met mijn Apple Watch, dit houdt in dat ik hem uit doe wanneer ik naar een hardstyle-festival ga; dat ik hem bescherm indien ik vlak langs een muur loop; en nog zo’n dingetjes die ik automatisch ben beginnen doen na mijn aankoop. Maar ik heb zeker en vast al momenten gehad wanneer ik per ongeluk met mijn Apple Watch tegen een hard object sloeg, de klap hoorde, en vreesde voor het ergste, maar hij kwam er steeds prima uit. Afgezien van die 2 afplattingen die veroorzaakt zijn door het laten vallen wanneer ik hem niet aan het dragen was, is ie naar mijn mening prima wat duurzaamheid betreft.
Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen!

Dankje voor de uitgebreide reactie. Ik was me er inderdaad van bewust dat de achterkant op de series 3 gewoon weer van composiet is ipv het stevigere materiaal op de series 2… Maar daar is nu eenmaal niet veel aan te doen, vind de series 2 nu ook niet zoveel goedkoper geworden bij de retailers om het oudere model nog te kopen, speciaal voor de keramische achterkant.

Zolang de hartslagmeting hier niet onder lijdt maken die krasjes mij eigenlijk niet zoveel uit.

@yxs, nou vriendelijk bedankt, door jou weet ik nu dat zelfs de aluminium kasten uit de Apple Watch Series 2-reeks over een keramische achterkant beschikken! Bij Apple Watch Series 3 zijn het helaas enkel de LTE-modellen die met keramische achterkant verkrijgbaar zijn. Zelfs diegene met een aluminium kast hebben een keramische achterkant, maar de Apple Watch Series 3 niet-LTE-modellen zijn enkel verkrijgbaar in aluminium kasten die niet over die keramische achterkant beschikken. Je ziet door het bos de bomen niet meer, maar dat geeft niet! Hier bij ons kan je de LTE-modellen toch niet kopen. Tussen Ion-X Glass en een scherm met saffier twijfel ik wel. Een saffier-scherm is een stuk brozer dan dat Ion-X Glass, krassen zal dat saffier-scherm minder snel doen, maar breken zal het wel sneller doen. Bij de Apple Watch kost een schermreparatie al snel 66% van de nieuwprijs, mij persoonlijk is dat Ion-X Glass dus zeker niet minder waard dan een saffier-scherm. Zo’n composiet paneel aan de achterkant gaat ook niet breken, waar een saffier-paneel aan de achterkant dat in theorie wel kan, al denk ik dat het in de praktijk niet snel gaat voorvallen dat er druk komt op dat achterpaneel. Ik heb het alleszins nog nooit voor gehad. Ik ben alleszins blij dat je wat aan m’n redevoering had :slight_smile: !