Wanneer m'n PowerBook in de prik zit voel ik met m'n vingers een lichte elektrische spanning op het apparaat zelf zitten.
Je kunt dit het beste testen door de PowerBook in het stopcontact te stoppen en met je vinger zacht (niet drukkend) te bewegen over je laptop (sic).
Iemand die dit ook heeft (?) of weet of dit normaal is?
(probeer het even in verschillende houdingen en let erop dat je zelf de powerbook niet aard door bijv. met je polsen erop te steunen)
Yep, heb ik ook.
Als mij pb insteekt, en ik wrijf erover, krijg je zo'n gek gevoel.
En normaal, als je op een metalen onderdeel van je pb een zeer gevoelig stukje vel legt (zoals je onderarm of tong) voel je ook de spanning.
Ik heb het altijd als mijn batterij al lang vol is, en hij nog steeds insteekt
Dat hebben alle computers die niet vorzien zijn van een aard aansluiting. De meeste laptops zijn echter van kunststof dus heb je er geen erg in. De kast van een gewone pc aanraken en tegelijkertijd de centrale verwarming vasthouden is ook leuk. Kwaad kan het niet Onprettig is het wel. We hebben het hier ook wel eens op het douchewater gehad. Een erg prikkelend gevoel.
Als je de voeding van je powerbook nou in een geaard stopcontact stopt zou je een stuk minder last moeten hebben van de lekstroom . Ook krijg je minder snel van rsi als je dat soort voorzorgen neemt ;)
[quote:b49bde2610="JePe"]Als je de voeding van je powerbook nou in een geaard stopcontact stopt zou je een stuk minder last moeten hebben van de lekstroom . Ook krijg je minder snel van rsi als je dat soort voorzorgen neemt ;)[/quote:b49bde2610]
[quote:4f5aa8b0d4="martijngrootens"][quote:4f5aa8b0d4="JePe"]Als je de voeding van je powerbook nou in een geaard stopcontact stopt zou je een stuk minder last moeten hebben van de lekstroom . Ook krijg je minder snel van rsi als je dat soort voorzorgen neemt ;)[/quote:4f5aa8b0d4]
grapjas: dat is een euro-stekker[/quote:4f5aa8b0d4]
Uh... maar dan moet je plug ook geaard zijn... of dat ondersteunen. En de standaard plug van de opladers hebben een niet-geaarde plug. Dus dan schiet je weinig op met een geaard stopcontact.
Mijn powerbook lader heeft wel degelijk een geaarde stekker . Je krijgt er twee van apple : een zo'n die je direct op de adapter zet en een snoer en die heeft een geaarde stekker ..
sterker nog ik heb het zelfs getest. het is zeker weten een geaarde want de lekstroom was weg toen ik em aansloot aan een geaard stopcontact , heb het met een special multimeter kunnen meten.
[quote:a777769147="jeroenimo"]Mijn powerbook lader heeft wel degelijk een geaarde stekker . Je krijgt er twee van apple : een zo'n die je direct op de adapter zet en een snoer en die heeft een geaarde stekker ..
sterker nog ik heb het zelfs getest. het is zeker weten een geaarde want de lekstroom was weg toen ik em aansloot aan een geaard stopcontact , heb het met een special multimeter kunnen meten.[/quote:a777769147]
Da’s waar, maar dan sleep je dus telkens wel met een extra snoer rond. Geen probleem voor thuis natuurlijk, maar als je vaak onderweg bent en je de oplader mee moet zeulen is het minder
[quote:7dd428e4c9="Pbook"] Kwaad kan het niet Onprettig is het wel. We hebben het hier ook wel eens op het douchewater gehad. Een erg prikkelend gevoel.
Pbook.[/quote:7dd428e4c9]
op een PCis een bekend verschijnsel, maar op het douchewater kan wél kwaad, en niet zo’n beetje ook. Waterleidingen, douchebakken etc. horen geaard te zijn, er mag NOOIT of te nimmer spanning op staan. Als dat wel zo is moet je een electricien laten komen en de boel laten controleren en in orde maken.
[quote:09f64811f7="jeroenimo"]Mijn powerbook lader heeft wel degelijk een geaarde stekker . Je krijgt er twee van apple : een zo'n die je direct op de adapter zet en een snoer en die heeft een geaarde stekker ..
sterker nog ik heb het zelfs getest. het is zeker weten een geaarde want de lekstroom was weg toen ik em aansloot aan een geaard stopcontact , heb het met een special multimeter kunnen meten.[/quote:09f64811f7]
Probleem heb je niet met een iBook. Ruilen?
Overigens is het een totaal ongevaarlijk stroompje waar niemand zich druk om hoeft te maken. Zodra er namelijk een echte sluiting is klapt de lader er uit, zowel met als zonder geaarde stekker. De lader heeft namelijk een temperatuur en sluitings beveiliging.
Sluit de buitenste ring maar eens kort met de binnenste pin. Lader zal nu in de beveiliging springen en kan pas weer gebruikt worden zodra je de stekker uit het stopcontact hebt getrokken en er weer opnieuw in hebt gedaan.
[quote:874ad6f5e7="jeroenimo"][quote:874ad6f5e7="martijngrootens"][quote:874ad6f5e7="JePe"]Als je de voeding van je powerbook nou in een geaard stopcontact stopt zou je een stuk minder last moeten hebben van de lekstroom . Ook krijg je minder snel van rsi als je dat soort voorzorgen neemt ;)[/quote:874ad6f5e7]
grapjas: dat is een euro-stekker[/quote:874ad6f5e7]
mjah, dat snap ik, maar als ik kijk naar die vierkante blokjes, waarin je al die reisstekkers kunt klikken, zijn dat allemaal eurostekertjes, zonder aarde
[quote:78e86b3666="prupert"]Totaal ongevaarlijk kan wel wezen, maar m'n vingers doen er pijn van na een tijdje werken![/quote:78e86b3666]Kijk dat is wat ik bedoel rsi word dus mede veroorzaakt door lekstroom uit je computer .
Ik zeg niets voor niets dat het belangrijk is dat je je lader aard en zodoende de lekstroom laat weglopen Het probleem is dat door die lekstroom je toch een soort spier bewegingen krijgt in pols en onderarm tot aan je schouder toe en omdat er weinig beweging is er weinig bloedsomloop in je arm zit en dus zo het melkzuur die door je spieren afgescheiden niet afgevoerd word en dat is de hoofd oorzaak van rsi.
Het kan mij dus niet echt boeien of ik een extra snoer moet meenemen .
[quote:1375e885ce="DEform"]Yep, heb ik ook.
Als mij pb insteekt, en ik wrijf erover, krijg je zo'n gek gevoel.
En normaal, als je op een metalen onderdeel van je pb een zeer gevoelig stukje vel legt (zoals je onderarm of tong) voel je ook de spanning.
[/quote:1375e885ce]
tong? wtf doe jij met je pb?