speciale lettertekens

Wie kan mij vertellen of je in appleworks ook speciale lettertekens kunt samenstelling, bijvoorbeeld een e met een schuin streepje (accent heet dat geloof ik). Of zitten die zoals bij windows achter een toetscombinatie?

Voor een "é" of "è" gebruik ik in AppleWorks gewoon de aanduiding op het toesetsenbord. Bij mij zitten die respectievelijk onder de toest met 2 en 7.

alt+e > e = é

probeer hetzelfde maar eens met de -i en -u

bijv: alt+u > e = ë

Die speciale lettertekens kun je via toetscombinaties krijgen. Wil je een é, dan tik je alt-e en dan de letter waar het op moet komen. Wil je een ë, dan tik je alt-u en dan de letter waar het op moet komen. è is alt-` en de letter ç is alt-c en de c

En dat zijn een paar van de mogelijkheden. In Systeemvoorkeuren>Landinstellingen kun je aangeven dat je het lettertekenpalet wilt zien. Daar kun je nog meer varianten vinden.

HomeDoc gebruikt een Nederlands toetsenbord (querty) en daar zitten de letters met accenten é è ç à niet standaard op het toetsenbord. De cijfers staan op een querty-toetsenbord op de eerste regel en zijn te gebruiken zonder shift-toets. Je zal dus enkel via "speciale tekens" deze letters moeten invoeren in een programma.

Op een Belgisch toetsenbord (azerty) zijn deze letters er wel en dit op de bovenste regel. Reden hiervoor is dat België een franse toetsenbordindeling heeft waar woorden met een é è ç à heel normaal zijn en veelvuldig worden gebruikt…
Op een azerty-toetsenbord staan de cijfers ook op de bovenste regel maar dan in combinatie met de shift-toets. Dezelfde toetsen op de bovenste regel maar dan zonder shift-toets ingedrukt geven de speciale letters é è ç à :smiley:

Thanks, da's nou precies wat ik zocht.

Zou met windows toch niet zo persoonlijk, sympathiek en snel kunnen, kuch.

Homedoc says: ‘one apple a day keeps your headache away’