speciale tekens bij opstarten

hey, heb een klein vraagje.

toen ik mijn mac opstarte verscheen er een raar tekentje op mijn scherm die flikkerde, het was een soort wereldbol in een vierkantje
daarna kwam een tekentje van het finder mannetje :finderoud: in een mapje en het wisselde af met een vraagteken?
kan je volgen?
hij starte ook een beetje trager op maar voor de rest is alles ok, ik ben gewoon een beetje ongerust

iemand dit ook meegemaakt?
groetjes,
debouter

Je Mac heeft geprobeerd vanaf het netwerk op te starten, dit gebeurt wel eens als je Mac aan een andere Mac heeft gehangen, of als de normale harde schijf te laat reageert. Zodra het "finder-mannetje" begint te knipperen gaat de Mac zoeken naar schijven met OS X erop, om daar dan van op te starten.

Het kan dus geen kwaad, ik zou alleen even kijken of je opstart-schijf wel goed is aangewezen in de systeemvoorkeuren. En je kunt even in het schijfhulpprogramma kijken wat de S.M.A.R.T. status van je harde schijf is, wellicht is die schijf traag / onbetrouwbaar aan het worden.

Hij zocht naar een geldige opstartschijf, en aangezien je ongetwijfeld zelf(*) de selectie hebt gemaakt in Systeemvoorkeuren>Opstartschijf>Opstarten van netwerk zocht ie dus eerst naar dat netwerk, en bij gebrek daaraan heeft ie naar een ander opstartvolume gezocht -en gevonden!

(*)=Waar of niet?! :stuck_out_tongue:

jep weet nu hoe het komt en wat is smart? ik ben gaat kijken in schijfhulpprogramma maar weet eigenlijk niet waar in naar moet zoeken :(

‘’’’‘nt even in het schijfhulpprogramma kijken wat de S.M.A.R.T. status van je harde schijf is, wellicht is die schijf traag / onbetrouwbaar aan het worden.’’’’

De S.M.A.R.T. status van je schijf staat onderaan het venster als je op je schijf klikt. Als de schijf hardware-problemen ziet aankomen geeft hij dit door via de S.M.A.R.T. status.

er staat: smart status: gecontroleerd er zal wel niets zijn mijn pb is nog maar 4 maand oud

bedankt voor de info!! :apple:

Gecontroleerd betekend dat er geen hardware-prolemen zijn gedetecteerd.... schijf zal dus inderdaad wel in orde zijn.