Speciale tekens invoeren: í Í á Á ...

Bestaat er een eenvoudige manier om speciale tekens in te voeren zoals í Í á Á ... (een klinker met een accent aigu)? Ik gebruik een AZERTY klavier en Mac OS 10.2.8. Momenteel zijn Spaanse woorden een nachtmerrie om te typen. Om í te typen is er volgende combinatie nodig: OPTION + SHIFT + &, loslaten en vervolgens de klinker. Het accent grave krijg je op het scherm door middel van een toets, voor aigu heb je bijna vingers tekort. Kan dit anders?

ik gebruik popchar X daarvoor

kijk hier :

http://www.download.com/PopChar-X/3000-2255_4-10334491.html

best handig!

Alt e en dan direct daarachteraan de e nog een keer intoetsen geeft een é. Alt e en dan een a geeft een á enzovoort. Lijkt mij redelijk simpel. Dit alles werkt op mijn qwerty toesenbord perfect, ik zie geen reden waarom het op een azerty toetsenbord anders zou werken. Ik heb PopChar dus niet echt nodig.

Maar hoe maak je dan een accent grave die er zo uit zou moeten zien : `e ( streepje naar links) . Dat streepje ( accent grave) moet rechtboven de e staan, en dat lukt dus niet. Weet jij het ?

Alt ` en dan de e geeft een è.

Zo: è :wink: Doe ik: alt ` en dan e

Yo Menno! 8)

En alt u en dan de e geeft een ë. Idem met alt u en dan de i voor een ï enzovoort.

…, MennoV is me net voor geweest. Activeer in je systeemvoorkeuren>landvoorkeuren, tabblad "Invoermenu", de vink voor "Toetsenbordweergave" en de vink "Toon invoermenu in menubalk " en je krijgt rechtsboven in je menubalk een vlaggetje. Als je daarop klikt krijg je ook de menukeuze "Toon toetsenbordweergave". Als je deze kiest krijg je een venster met een toetsenbord te zien. Als je dan op Alt drukt op het echte toetsenbord, krijg je alle zogenaamde dode tekens te zien. Deze toetsenbordkeuze gevolgd door de letter waar jehet accent op wilt hebben geeft het resultaat… 8)

En er zijn onlangs een paar draadjes over geweest. Even geen zin om ze op te zoeken, maar er zaten een paar goeie oplossingen bij. Heb geen OSX bij de hand, maar het zat ergens in de Systeemvoorkeuren, taal en dan onder je vlaggetje in de balk boven in je scherm... Ehhh... 'terusten, ben niet meer helemaal helder - m'n oogjes vallen dicht. Vandaar beetje wazige laatste post zzz

[gaapedit]Yes Paul_B, dat bedoelde ik! ThankU, ik kan met een gerust hart naar bed :wink: :satisfied: zzz [/gaapedit]

Van harte beankt !

[quote:e9ea211728="FreekMac"]ThankU, ik kan met een gerust hart naar bed[/quote:e9ea211728] :)

PS: de d zit gewoon tussen de s en de f. Bedankt :stuck_out_tongue: :wink:

[quote:0bafffa965="Paul_B"]Activeer in je systeemvoorkeuren>landvoorkeuren, tabblad "Invoermenu", de vink voor "Toetsenbordweergave" en de vink "Toon invoermenu in menubalk " en je krijgt rechtsboven in je menubalk een vlaggetje. Als je daarop klikt krijg je ook de menukeuze "Toon toetsenbordweergave".[/quote:0bafffa965] Het werkt ook zonder het vlaggetje te activeren. Het gaat gewoon met de toetsencombinaties. Het palet met het toetsenbord in beeld heb je helemaal niet nodig

Klopt, maar dan kun je zien welke combi je nodig hebt als je het niet weet. Je kunt natuurlijk ook proefondervindelijk je hele rammelplank blijven tarten, maar Paul_B's oplossing is efficiënter.

Da's waar, zo had ik het nog niet bekeken. Ik gebruik het vlaggetjesgedoe niet omdat ik de meeste combinaties inmiddels uit mijn hoofd ken. Maar we zijn er met z'n allen weer uitgekomen en daar gaat het om, toch?

ik zal er nog een aan toevoegen, het programmatje art director's toolkit heet het volgens mij, kan het ook, je kunt daar niet alleen wat met kleuren etc. doen maar er zit ook een optie in met tekst waarbij je alle tekens kunt zien en ook nog eens kunt zien welke toetscombi erachter zit.

Kijk nu net op mijn imac maar daar staat het niet, misschien heb ik het weggegooid,maar standaard op de g5 van mijn werk staat het wel.

UPDATE: even opgezocht bij apple.nl
hier een url

[img:6a6a204829]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/artdirectors.gif[/img:6a6a204829]

[quote:418f237c26="MennoV"]Alt ` en dan de e geeft een è.[/quote:418f237c26]

Een accent grave is geen probleem om in te voeren, de duivel is het accent aigu (´). Het accent grave staat afzonderlijk op een AZERTY Apple toetsenbord. Op een AZERTY Windows toetsenbord staan echter beiden afzonderlijk (aigu én grave). De courante Windows toetsenborden verschillen met de Apple AZERTY klavieren :cry:

In Spaanse woorden komen nogal vaak aigu accenten voor (í, ó, á, ú). Via een tool het accent selecteren is omslachtig. Zo’n tool is handig voor weinig voorkomende accenten. De sneltoets voor aigu is onpraktisch tijdens het typen.

Wel néé joh :wink:

[quote:64eb0864b2="carazon"]... De sneltoets voor aigu is onpraktisch tijdens het typen.[/quote:64eb0864b2] Shift+Option+& ligt inderdaad 'een beetje moeilijk'. ;)