speedboost voor appllicaties

In diverse topics staat vaak aangegeven dat een programma traag reageert, dit gebeurd zelfs op de nieuwste G4's. Ik gebruik deze twee commands al ruim een jaar om programma's een speedboost te geven; [b:8700112e33]top[/b:8700112e33] en [b:8700112e33]renice[/b:8700112e33]

[img:8700112e33]http://www.folosa.com/uploads/data/media/39/unix.gif[/img:8700112e33]
Top gebruik ik om alle lopende applicaties te tonen (met statistieken), om daarna een applicatie meer voorrang te geven tik ik in:
sudo renice [-n] [pid]
-n kan van -20 tot 20 lopen, 20 is het laagst
pid staat voor proces identity, deze is te vinden onder de eerste kolom van het commando top

Het mooie van deze commando is dat het tijdelijk is, na opnieuw inloggen zul je het wederom moeten intypen. Maar als je mac dag en nacht aan staat dan maakt dit natuurlijk niet uit 8)

Nog een vraagje, is het mogelijk om na te gaan wat de huidige "renice" nummer is? En dan niet één voor één, maar ook zo in een lijstje zoals bij "top".

standaard staat het op 0 en heeft iedere applicatie dezelfde rechten

[quote:1250f8a485="boelie"]standaard staat het op 0 en heeft iedere applicatie dezelfde rechten[/quote:1250f8a485]

Ja ok, maar wat als ik nu enkele programmas aanpas met bvb renice -20? Welke heeft dan voorrang? Of moet ik dan -20, -19, enz… kiezen om zelf de volgorde te bepalen?
En mijn vraag was dan eigenlijk of ik dit daarna nog kan te weten komen welke programmas nu voorrang hebben op andere?

Wat ik gemerkt heb, is dat de laatste ingestelde prioriteit voorrang heeft over de vorige dus als je finder instelt op -20 en daarna itunes ook instelt op -20 dan heeft itunes meer voorrang dan de finder.

Verder is het niet zo slim om de prioriteit op -20 te zetten, je kunt beter kiezen voor -10 ~ maar dit is mij ook maar verteld (ik merk niet echt veel verschil)

Iets als getpriority zou je kunnen vertellen welke applicatie voorang heeft tov andere, maar hier heb ik nog geen duidelijke uitleg van gekregen/gelezen. Gewoon een beetje bijhouden denk ik, meestal laat ik 1 app voorrang krijgen en daar ben ik dan ook wel intensief mee bezig.

Dit is vooral handig bij virtual PC. anders is er helemaal niet mee te werken....

[quote:4bfcefc5c2="Jan-Willem"]Dit is vooral handig bij virtual PC. anders is er helemaal niet mee te werken....[/quote:4bfcefc5c2] Merk je zo een groot verschil als je Virtual PC op renice -20 zet? Of is dit echt minimaal? Of misschien is het gewoon zo dat je [i:4bfcefc5c2]denkt[/i:4bfcefc5c2] dat het sneller is omdat je het op -20 hebt gezet? :lol:

zo boelie, leuke avatar... zelf [url=http://www.firest0rm.com] gejat [/url]?

kon geen inspiratie opdoen, druk met studie...ah wtf ik ben gewoon lui :wink:

ok, ik heb hem veranderd ~ wat vind je er van?

Voor de mensen die geen "command-line-die-hard" zijn en een duidelijk overzicht willen:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/mac/13366

misschien in een Apple scriptje steken en dit automatisch runnen (moet ge ni iedere keer opnieuw opgeven)

Dat gaat toch hé: unix commando’s in applescript steke?

Dat zal waarschijnlijk niet lukken, applicaties hebben telkens een ander pid (procesidentity). Neem nou bijvoorbeeld Safari die had 428 en heeft nu 721.

In een shell script zet je iets als:

[code:1:1784563e75]sudo renice -20 ps -aux | grep -i safari | grep -v grep | cut -c11-14[/code:1:1784563e75]
Het kan zijn dat je even moet pielen om het PID eruit te kunnen filteren, hangt een beetje van je user id af, maar dat zie je vanzelf… Probeer de bovenstaande code (vanaf ps) eerst maar eens los om te kijken of je het PID kunt vinden…

Maak dit script executable (chmod +x [i:1784563e75]naam_script[/i:1784563e75]) en zet het in /Library/StartupItems.

Kans bestaat dat je tijdens het draaien iedere keer gevraagd wordt om je password (beetje lomp). Ik denk dat een [b:1784563e75]sudo chown root [i:1784563e75]naam_script[/i:1784563e75][/b:1784563e75] je definitief uit de zorgen haalt.

Veel plezier, en wees voorzichtig.