Speedtouch pro als bridge

Sinds deze week ben ik veranderd van Internet provider. Eerst had ik hccnet die gebruik maat van PPtP en nu heb ik Demon die gebruik maakt van Bridging.

Het probleem is nu dat ik het niet voor mekaar krijg om het modem nu nog als router te gebruiken, terwijl dit voorheen prima werkte.

Met PPtP was de situatie als volgt:

• het modem was tevens router en had als gateway het adres 10.0.0.138
  • de computers op het netwerk hadden ip adres 10.0.0.150 en 151
  • het externe ip adres was 62.251.x.x

Nu is het zo dat ik alleen een verbinding krijg als ik bij mijn pc dhcp op automatisch zet. Er wordt dan een ip-adres toegeweze uit de 82.x.x.x serie. Dit wil dus zeggen dat de dhcp server van demon dit adres dus toewijst via mijn modem.

Aangezien ik natuurlijk geen 2 adressen heb uit de 82.x.x.x serie, betekent dit dus dat ik maar met 1 computer tegelijk kan internetten.

Het zou natuurlijk zo moeten zijn dat het modem dit ip-adres uit de 82-serie toegewezen krijgt en dat het interne netwerk weer via de de 10.0.0.138 gateway (router/modem) loopt.

Weet iemand hoe ik dit kan instellen?
En als het niet kan, kan het dan wel met de speedtouch 510?
Dan heb ik gelijk ook de volgende vraag: ik heb gelezen dat een speedtouch pro via een flash update een 510 kan worden. Ik heb een speedtouch home die via een tweak tot pro is gemaakt. Kan deze dan ook 510 worden?

Alvast bedankt voor de reacties.
Hans

Welke provider heb je, Versetel, BBnet, BabyXL, KPN?

Ik heb ook Demon (BBNed) en dan moet de Speedtouch dus als Bridge ingesteld staan. Routen doet ie niet als ie bridge is, dus je zal een aparte router moeten aanschaffen als je met meer dan 1 computer er aan wil.

[quote:f1ae8e61fc="black_eye"]Welke provider heb je, Versetel, BBnet, BabyXL, KPN?[/quote:f1ae8e61fc] BabyXL

Kijk een sop de volgende link. Daar staan configs voor de speedtouch.

http://www.speedtouch.nl/macinstruct.html

[quote:d18e5d8017="colpolyp"]Ik heb ook Demon (BBNed) en dan moet de Speedtouch dus als Bridge ingesteld staan. Routen doet ie niet als ie bridge is, dus je zal een aparte router moeten aanschaffen als je met meer dan 1 computer er aan wil.[/quote:d18e5d8017] Werkt een Speedtouch 510 (versie 3) dan wel als router?

Hans

volgens mij is een bridge het tegenovergestelde als een router. Als je hem dus op bridging zet (wat bij Demon moet) dan kan ie niet routen.

Maar misschien hebben nieuwe modellen een bridge+router achter elkaar. Ik heb echter een ouderwetse getweakte Speed Touch home dus ik weet het niet.

Soms moet je het gewoon proberen! :D Ik heb m'n speedtouch home/pro opgewaardeerd naar een 510 (versie 3) en toen bleek het toch mogelijk te zijn. Dus eerst de home upgraden naar pro; Daarna de pro upgraden naar 510; Dan de wizard uitvoeren en het juiste netwerk kiezen (BaByXL bij mij); Tenslotte de overgebleven computers op dhcp zetten (als ze dat al niet stonden); Het macadres opnieuw registreren (nu van de moden/router i.p.v. een computer.

En dat was het.

Het modem werkt nu als dhcp client naar buiten toe en als dhcp server naar mijn eigen netwerk.

Hans