Speedtouch USB modem en Panther??

Sinds vandaag ben ik in het bezit van OS 10.3, maar na installatie werkte alles (zelfs Toast 5.2.1), maar zoals je kan zien aan de titel mijn Speedtouch USB 330 modem dus niet. De driver die ik heb werkt onder OS 10.1.x en 10.2.x, maar niet onder 10.3. Het installatieprogramma installeerd gewoon alles zonder enig problemen, maar eenmaal na de herstart wordt de modem niet herkend.

Is hier een oplossing voor? Een tweak ergens te vinden. Want het enige wat er geïnstalleerd wordt hierbij is een extentie en een modem driver. Dus vraag ik me eigenlijk af waarom deze 2 dingen het wel deden onder OS 10.1 en 10.2 en niet onder OS 10.3.

Ik weet dat als er geen oplossing te vinden is er maar 2 dingen rest:

-wachten totdat er een driver uit wordt gebracht (en nu dus 10.2 draaien)
-of een ethernetmodem kopen (maar na de aankoop van OS 10.3 moet ik ff zuinig doen, dus heb liever de driver).

Verkeerde zuinigheid. Toch maar ethernetmodem kopen

Ik heb iemand prima online gekregen met de USB modems. Zorg gewoon ff dat je de laatste drivers hebt, en onder tabblad Modem, Alcatel Modem selecteert.

Laatste USB modem drivers staan op:

http://www.mxstream.nl/support/downloads_usb.html

Voor instructies (wijken iets af van Panther):
http://www.xs4all.nl/helpdesk/abonnement/adsl/thomson/usb/macosx/configureren.html

Succes.

Joris, ik heb juist die driver geprobeerd. Het werkt echt niet. In OS 10.2 na installatie als je het regelpaneel Netwerk opende kreeg je een melding van "nieuwe poort gevonden" en de modem ging van rood lampje (kan niets vinden) naar groen (gevonden en werkende). Maar nu gebeurd er gewoon niets.

Weet je zeker dat je de modem met die driver onder 10.3 hebt geïnstalleerd?

[quote:809347aaa5="awesomemac"]Weet je zeker dat je de modem met die driver onder 10.3 hebt geïnstalleerd?[/quote:809347aaa5]

Ik het “ontdekt” dat het uitmaakt of je een “fresh install” doet, of een update. In het tweede geval deed mijn USB modem het wel, maar nadat ik toch besloot voor een compleet verse installatie, met dezelfde drivers, niet meer…

ik heb trouwens geen Speedtouch, maar een e-tech modem, maar het USB-modem probleem, lijkt hetzelfde te zijn…

groet,
AJ

Als je de software net hebt geinstalleerd en hij vraagt om de herstart moet je eerst de USBstekker van de modem erin stoppen! Doe je dit niet en je herstart eerst (zoals in het boekje staat en waar geen flikker van klopt) je systeem, dan doet ie het niet!

Probeer dat eens?

:wink:

Ik zal het misschien vanavond ff proberen. Maar na tig keer OS 10.3 installeren en weer OS 10.2 terug (anders geen internet) ben ik het eigenlijk zat. Bij de buren heb ik ook zo'n topic gestart en daar is iemand die het wel gelukt is om het aan de praat te krijgen. Toeval?

Dit is wat ik o.a. schreef:

[i:e71b4e4725]-Schone installatie en gedaan zoals jij het beschreef. Noppes. Modem wordt nog steeds niet herkend.

-OS 10.2 geïnstalleerd. Direct na installatie de modem geïnstalleerd, werkt perfect.
-Toen OS 10.3 geïnstalleerd als “bijwerken”
-Eénmaal klaar, gelijk mijn iBook uit, USB kabel erin en herstarten
-Nog steeds rooie lampje
-Naar Netwerk, USB modem staat wel in het lijstje, maar is niet te configuren. De letters zijn licht en als ik via Internetverbinding deze modem kies, geef 'ie aan dat het niet aanwezig is.

Dus, na al dit geprobeer en tig herinstallaties, geef ik het verlopig ff op en OS 10.2 + mijn backups staan er weer op. FF wachten dus tot er ooit een driver uitkomt.

Toch ben ik wel benieuwd naar wat Apple veranderd heeft in tegenstelling tot de vorige 2 OS-sen (10.1 en 10.2). Want de driver werkt onder 10.1 en 10.2 en niet onder 10.3. Wat is er dan anders aan?[/i:e71b4e4725]

Ik zal vanavond dan voor de alllerlaatste keer dit proberen en dan weet ik het echt niet meer. Ik heb wel XS4ALL een mail hierover gestuurd. ben benieuwd of ik er antwoord op krijg.

Tony, ik heb het toch geprobeerd, maar ook hier geen succes. Ook voordat ik OS 10.3 installeerde ff de bestanden die worden geïnstalleerd met de USB modem op een cd gezet en na installatie van OS 10.3 deze handmatig op de juiste plaats gezet. Helaas ook geen succes. Na een herstart kreeg ik bij het zien van het bureaublad een melding dat de Alcatel extentie verkeerd is geïnstalleerd en dat ik contact op moet nemen met de fabrikant voor een update.

Dus voor mij betreft is het einde verhaal. OS 10.3 werkt gewoon niet met de USB modem. Dus ff rustig (met veel geduld) wachten op een update van Thomson/Alcatel.

awesomemac, welke kleur is je USB modem ? Er zijn binnen XS4ALL kringen twee variaties, de okerrode en de groene. Ik heb een klant online gekregen en meen dat hij de groene variant had.

Dit alles door hem de allerlaatste drivers van
mxstream.nl/support te laten downloaden en
de instructies te laten volgen op deze pagina:

http://www/helpdesk/abonnement/adsl/thomson/usb/macosx/configureren.html

Ik heb de nieuwste driver (2012) en ik heb echt van alles geprobeerd. Mijn vraag is meer: Waarom krijg ik het wel aan de praat in OS 9, OS 10.1 en 10.2, maar niet in OS 10.3?

Schone installatie, bijwerken, what ever, niets werkt. Dus ben nu vrolijk aan het internetten via OS 10.1.4. en alles werkt naar behoren. Alleen is die site die je opgaf niet goed te zien met IE.

Of iemand moet een wereldidee hebben, maar ik heb het eerlijk gezegd opgegeven en ga nu lekker onder een oudere OS door.

Dit is hem:

[img:094d63bbdc]http://www.kpn.com/common/graphics/products/ADSLusb_l.gif[/img:094d63bbdc]

Die alcatel dingen zijn echt zooi, ik had er ook vette problemen. K heb maar gewoon een router gekocht, ben meteen van het gezeur af. :lol:

In een andere topic die Zora starte die ook over de Speedtouch USB 330 gaat, zat een link die naar de website wijst. En ik zag daar een nieuwere driver. Versie 3.0.0! Misschien dat deze nu wel met OS 10.3 werkt??

[quote:99a2527f49="awesomemac"]In een andere topic die Zora starte die ook over de Speedtouch USB 330 gaat, zat een link die naar de website wijst. En ik zag daar een nieuwere driver. Versie 3.0.0! Misschien dat deze nu wel met OS 10.3 werkt??[/quote:99a2527f49]

heb je 'm geprobeerd?
Werkt ie nu?

Nee, natuurlijk niet!

Nou, ook deze werkt niet. Installer gestart, krijg ik een melding dat het niet geïnstalleerd kan worden. Dus de oude driver geïnstalleerd en toen deed de nieuwe “upgrade” installer wel. Na een herstart, deed de modem het nog steeds niet.

Wat mij opviel is dat er op mijn iBook helemaal geen enkel Alcatel/Thomson bestandje te vinden is na de upgrade installatie. In de oude versie werd er een extentie en een modemdriver geïnstalleerd beginnende met de naam “Alcatel”. Na installatie van de nieuwe driver was er niets meer te bekennen. Een bugje?

Hey,

Ik heb die modem ook en heb echt totaal geen probleem gehad met instaleren. Ik doe het altijd zo.

1. Meteen na Panther instalatie
  2. Ik heb nog een oude driver voor 10 Deze eerst. Dan Computer uit zetten. USB kabel erin. Aan zetten. Dan doet hij het al.
  3. ik heb ook nog een driver die ervoor zorgt dat je niet meteen nadat je je mac aan hebt gezet op verbinden moet klikken.
    Deze installeer ik nu meteen erachter aan.
    Het werkt alleen niet altijd. Dus soms kan het zijn dat hij het niet meer kan vinden. Als dit zo is even op sluimerstand zetten en weer aan. Dan begint hij weer met zoeken.

Ik weet dat het niet het beste is maar bij mij werkte het zo het beste onder 10.2 en nu ook onder panther. Ook op een iBook bij een vriend van me die werkte onder 10.2

Mijn ervaring is wel dat als ik het niet zo doe, dat hij het niet doet!

Duss. misschien een tip. Als iemand die oude driver ook wil hebben kan hij me mailen op driver@jazzaround.net

Cheers!

Jazz

Ik heb nu mijn ethernetmodem van Alcatel binnen, ff in de browser wat instellen en in Netwerk en klaar. Always on! Een aanrader voor die een USB modem zat zijn!