Spoed: hoe a3+ uitprinten op a4?

Hoe print ik een bestand dat groter dan a3 is op een a4 printer uit zodat het naadloos op elkaar aansluit? Het gaat om een document in 4:3 verhouding. Maakt niet uit als ik het papier moet bijsnijden.

Naadloos op elkaar aansluiten? Op wat? Met welk programma werk je?

Je kan in photoshop met image size je bestand verkleinen, maar als je gewoon A4-papier selecteert en een preview vraagt, past ie het bestand automatisch aan.

De zeg maar vier a4's samen tot een a2 oid.

is bijna onmogelijk tenzij je een printer hebt die randloos kan printen. Want printers hebben meestal minstens een rand van enkele milimeters dus wrs zal er steeds een witte rand zijn, tenzij je de bladeren een beetje over mekaar schuifd.,

jello,

ps: geen idee voor een prog ofzo.

Heb een printer die randloos kan printen alleen dat is in dit geval niet relevant want het papier is 3:2 verhouding en mijn document 4:3 dus heb ik een rand wat dan niet erg is, want die kan ik toch afknippen.

Eerste oplossing die ik bedenk is: - grootte afbeelding (A3+) handhaven in Photoshop - Photoshop -> Print with preview (oid) - scale print size = 100% - 'center image' NIET aangevinkt - position o, o bij eerste print; -x, -x bij tweede print, etc...

Maar er zijn handige programma’s voor…

het is misschien geen technische oplossing maar wel een practische..

maak een kopie van je foto

en snij steeds een kwart uit in photoshop en print deze

doe dit 4 keer en klaar.

Werk je met Photoshop en is je document daarin te openen?

Breath easy..... Als je eerst ff vertel uit welk programma je wilt printen en wat voor printer je hebt staan. Dan kunnen we je vast helpen.

Hé, Jordan_D begint ook gewoon bij het begin 8)

Wil je avies of wil je een beetje chatten? Welk programma was de vraag in het begin. Daar gaat het om. Dan kan je serieuze antwoorden verwachten, ipv dat gespeculeer over iets wat in principe heel simel is.

IK heb photoshop tot me beschikking.

Bestandsgrootte op juiste maat maken. Verdeel de foto in de 4 benodigde gelijke A4 vlakken met hulplijnen. Eerste deel uitsnijden en 'Bewaar als' (bv Foto deel1). Tweede deel uitsnijden A4 en 'Bewaar als' (bv Foto deel2) etc tot je de 4 gelijke documenten hebt. Print ze allemaal op A4 randloos. Knip en plak. Klaar is Mefait :)

Als ik ze op a4 randloos print dan komt het niet uit als ik ze naast elkaar plak komt door de 3:2 verhouding van het papier. Dus moet ik ze niet randloos printen. Iedereen bedankt namens mij en mij lerares frans. Mijn complimenten voor de reactiesnelheid op dit tijdstip :).

In een programma als InDesign, XPress of Illustrator kun je een groot bestand in delen laten afdrukken met een zekere overlap om te kunnen monteren.

Daar heb je nu misschien niets aan, maar wellicht later nog eens. Je kunt heel fikse prints maken op die manier. Deze is 3x3 meter :stuck_out_tongue:
[img:9222546c89]http://www.noxbox.nl/files/tile.png[/img:9222546c89]

Ok ik kan geen tile opties in photoshop voor je vinden. Heb je misschien ook nog de mogelijkheid om vanuit Indesign te printen?

@deskman Hoe doe ik dat dan in illustrator/indesign? Is wel handig voor een volgende a4+ print.

En Freekmac neemt de Mac late night solution award naar huis! 8)

Zie aangepast vorig postje... in InDesign

En moet hem delen met Deskman :wink: