[Spoed] Onenigheid met drukker

Hi,

Ik heb visitekaartjes laten drukken (zie afbeelding).
[img:38ff516abc]http://www.digital-oxygen.nl/fora/card1.jpg[/img:38ff516abc]

Nu krijg ik mijn kaartjes terug en de lijnen (wit boven, rood onder) lijken scheef te lopen.
Dus, ik pak een lineaal en meet. En ja hoor. De lijn begint constant één of twee milimeter hoger / lager dan dat hij eindigt. Ik naar de drukker toe en vertel hem dat het er krom uit ziet. Hij komt met de volgende argumenten:

1. Je hebt een lijn aan de onderkant. Hierdoor krijg je een optische illusie dat het schuin is.

Ik ja, mee eens, maar dat betekent niet dat er daadwerkelijk een schuine lijn moet lopen.
Optische illusie is wat anders dan een daadwerkelijk verschil. En ik kan [b:38ff516abc]zien[/b:38ff516abc] dat de lijn schuin loopt.

1. Dat komt doordat het op een digitale printer is gedrukt. Hierin kan het papier een beetje schuiven en daardoor wordt het oneven gesneden. Jongen, zo is het nu eenmaal. Ik geef je wel korting en neem het nou maar.

Ik ga naar huis toe om er over na te denken.

Ik leg de kaartjes naast elkaar op tafel en wanneer je ze naast elkaar legt ziet het er gewoon niet uit (zie afbeelding).
[img:38ff516abc]http://www.digital-oxygen.nl/fora/card2.jpg[/img:38ff516abc]
Ik kan me voorstellen dat de bovenste lijn niet altijd even hoog geplaatst is, maar ze moeten toch gewoon recht kunnen snijden?

Kan iemand met ervaring met drukken mij uitleggen wat hier gebeurd is en uitleggen hoe ik mijzelf goed kan verdedigen in deze situatie?

Moet ik nu gewoon een herdruk eisen, of gewoon geld terug en ergens anders naar toe?

Ik ben geen kaartjes deskundige, maar volgens mij hoort de drukker gewoon een goed product te leveren. Dwz rechte visitekaartjes en geen kromme.

Dus je geeft hem de kans om het te herstellen of hij geeft het geld terug en je gaat naar een ander.

Ligt er denk ik aan waar er van te voren over gesproken is, of die risico's van een digitale druk besproken zijn.... zoniet dan zou ik er niet mee accoord gaan.

Nou, ik weet niet wat voor drukker dat is, maar ik vind het allesbehalve netjes! Foutjes komen best wel eens voor, en af en toe kun je genoegen nemen met korting, maar in dit geval zou ik het hem mooi over laten drukken. Dit is gewoon TE scheef! Als de drukker een beetje fatsoen heeft, dan zou hij het niet eens aan je hebben laten zien!

Het blijft natuurlijk zijn woord tegen het jouwe, maar ik zou het niet te snel opgeven. Laat hem zijn papier maar recht afsnijden, want dit kan echt niet.

Lijkt mij ook logisch. Een kleine afwijking in drukwerk kan altijd gebeuren (dit staat vaak zelfs in de algemene voorwaarden), maar dit is natuurlijk niet volgens afspraak. Rechte lijn in je bestand moet ook gewoon een rechte lijn zijn in het drukwerk. Anders is het dus niet goed gedrukt/gesneden.

Geen discussie met die drukker aan gaan. Ze moeten gewoon over. en dat kost hem geld . Daar komen de slechte argumenten vandaan. Als de drukker een beetje hart voor zijn vak had zou hij ze je niet eens laten zien. Succes

Paul

Ik werk zelf op een drukkerij die ook digiprints van b.v. visitekaartjes maakt, en ben erg bekend met het bovenstaande probleem.

Een aantal opmerkingen:
• onze prints komen er ook niet recht uit (als het ware een parallelepipidum vorm, als ik het goed geschreven heb). Wij corrigeren dat door bij het snijden de lichtlijn van onze snijmachine op de snijtekens te leggen en NIET de aanleg van de snijmachine zelf te gebruiken.
• Een ander probleem is dat de aanleg van een printer heel anders werkt als van een offset pers. Derhalve kan het beeld van de ene of de andere geprintte pagina verschillen. Vaak is dat geen probleem, maar soms, zoals bij jou, komt het heel spits door lijntjes vlak bij het snijvlak. IN DAT GEVAL IS DIGITAAL PRINTEN GEEN OPTIE en zul je dieper in je buidel moeten tasten en ze echt offset moeten laten drukken.
• Je hebt WEL gelijk als het gaat om ONGELIJK snijden… Als je de eerste snede hebt gemaakt, dan gebruiken wij verder de aanleg van de snijmachine om de rest van de sneden haaks te laten zijn. Het resultaat dient dan ook wel een RECHTHOEKIG visitekaartje te worden, ook al stond het kaartje scheef op het papier toen het uit de printer kwam! En om DEZE reden zou ik idd vragen of ze het NOG een keer willen printen, maar dan wel GOED SNIJDEN!

Als je nog vragen hebt… dan hoor ik het graag!

Allereerst zou ik de Algemene Verkoopsvoorwaarden erop naslaan, kijken wat daarin bepaald staat omtrent dergelijke situaties.

Ten tweede heb je, (althans in België), als consument, het recht om zeven dagen na aankoop van je koop af te zien. Sla er het recht op consumentenbescherming waar jij zit er eens op na.

Succes

De drukker had vooraf een dergelijk risico met je moeten bespreken. Hij moet weten dat zoiets met zijn machines niet goed gaat. Volgens de KVGO mogen er best wat afwijkingen zijn... maar een kleine oplage kaartjes moet gewoon goed zijn.

Dit is ook geen visitekaartje voor die drukker! Overdrukken! Indien de drukker bang is dat een herdruk hetzelfde resultaat heeft: pech voor hem. Of je past je ontwerp aan op basis van de beperkingen van deze digitale reproductie… maar dan zonder tweemaal te betalen.

Niet zeuren ze moeten opnieuw, wat ik zo kan zie zijn ze gewoon scheef gesneden. Bij ons kreeg de klant ze nog niet eens te zien en worden direct nieuwe gemaakt.

Als ik je een tip mag geven: kijk eens op http://www.vistaprint.nl naar de prijzen van ECHT drukwerk. Scheelt het veel?

Wat een knoeier die drukker ehh printer. Zoals Night al aangeeft heeft een printer geen aanleg zoals een drukpers dat heeft. Op zich geen probleem als je maar snijtekens meeprint op het afdruk vel. Een beetje snijer kan dit echt wel zodanig corrigeren dat je echt rechte lijnen krijgt i.p.v. dit prutswerk. 2 mm is op een visitekaartje toch wel erg veel hoor.

M.a.w geef de man kans om het over te doen , anders geld terug en naar een ander.

Als tussenoplossing kun je bv het ongesneden printwerk meenemen en thuis zelf snijden met een goede snijmat of fotosnijder.
Zeker als het printwerk een beetje schommelt op het papier dan moet je eigenlijk de boel toch al vel voor vel snijden.

Groeten van een voormalig drukwerkafwerker.

Hmmm bij de meeste drukkers staat kwaliteit toch hoog in t vaandel, je betaald er immers meestal dikke euries voor. Nu weet ik dat het ook heel goedkoop kan tegenwoordig, dus ik weet even niet hoe ik de antwoorden van die drukker in moet schatten.

Heb in een grijzig verleden ook bij een drukker gewerkt, waar ook digitaal gedrukt werd. Een beetje drukker gaat net zolang passen en meten en schuiven totdat die kaartjes er recht uitrollen.

Hoe dan ook, mijn haren gaan hier recht van overeind staan, en had dan ook zeker niet betaald voor een stel scheve kaarten. Het is wel je visitekaartje weetjewel, als dat al scheef is hoe krom moet dan de rest van je bedrijf zijn??

Dus sorry meneer de drukker maar, ga maar net zolang door totdat ze zo recht zijn of lijken dat het redelijkerwijs ook recht te noemen is.

En met gezichtsbedrog lijkt het alsof het scheef staat, en zou je dat nooit moeten kunnen aantonen door te meten. Meten is weten, en dat weet een drukker zelf als de beste. Scheef op de liniaal is overnieuw, geen discusie over mogelijk. Lijkt mij ook niet dat er algemene voorwaarden bestaan waarin staat dat documenten scheef afgedrukt mogen worden.

Bedankt voor de reacties, allen.

Ten eerste: het is drukwerk in Canada.
Dus NL / BE regels gelden niet…

Ten tweede: de tweede afbeelding is wat overdreven. Het diende ter illustratie van het probleem.
Desalniettemin is het verschil goed zichtbaar wanneer je ze naast elkaar legt.

Ik heb het argument dat ze mij hadden moeten waarschuwen ook al aangedragen. Maar dat doen ze niet omdat ze dan de gevoelens van klanten kunnen aantasten. Flauw gelul, je moet een klant niet eerst laten betalen en dan zeggen wat er allemaal fout is gegaan en dat ze dat ook wel wisten van tevoren.

Ik snap ook heus wel dat een lijntje een optische illusie kan vormen, maar dat wanneer je ze naast elkaar legt er gewoon een daadwerkelijk verschil is, dat is natuurlijk te gek.

Ik denk dat ik hem de optie ga geven om het overnieuw te doen, of anders betaal ik het verschil met een echte pers wel bij en dan moeten ze het daar maar op gaan doen. Nu heb ik voor 500 kaartjes €100 betaald, op de pers wordt dat €200. So be it. Het probleem is dat ik me schaam om dit kaartje uit te geven.

De ‘optische illusie’ van het lijntje ben ik niet zo bang voor. Ze moeten inderdaad recht snijden. Dit moet immers toch gewoon digitaal kunnen?

Goede keus, het is toch jouw visitekaartje wat je de mensen meegeeft, dat moet wel een beetje professionaliteit uitstralen. Kwaliteit kost nu eenmaal geld. Al vind ik € 200 erg veel voor 500 kaartjes in 2 kleuren, voor full color gedrukte kaartjes is de prijs wel goed.

Toevoeging: ze zijn dubbelzijdig. 2 kanten, 2 kleuren.

Korting van de drukker is bevestiging van jouw gelijk. Of accepteren en betalen of laten overdrukken, kiezen voor de korting is, ook voor jezelf, genoegen nemen met minder, of je dat wilt is aan jou.

Veronderstel dat je de korting aan neemt: je aanvaardt de "scheve" kaartjes, en deelt die uit. diegene die een kaartje van je ontvangt, gaat de bedenking maken "bwa, wat een scheef kaartje", maar niemand gaat zich de vraag stellen of je daarvoor korting hebt gekregen ! ik bedoel maar, de korting maakt je slechte kaartjes niet terug recht; of ze zijn goed, en je betaalt en aanvaard, of ze zijn slecht, en je betaalt niet, en aanvaardt niet. Wat ik niet weet, is of je op voorhand wist dat je digitaal liet printen, en zo ja, of de consequenties duidelijk zijn uitgelegd.

Mijn beroepservaring met digitaal printen (maar wat is nu digitaal printen ??? Xeikon, Indigo, Nexpress, … ??? ok, maar tegenwoordig heet het afdrukken op een snert-kleuren-printertje ook al digitaal drukken) is tot nu toe altijd positief geweest.

Lijkt me eenduidig verheel van ons allen en bevestigen we enkel datgeen jij al denkt. Drukwerk is niet goed, moet over. Klaar...

Hoe de drukker daar me omgaat hangt ook af of je daar veel drukwerk naar toe brengt of wil gaan brengen in de toekomst. Is dan overigens geen vliegende start van die bewuste drukker. Als je bestand goed is dan heb je al grond om een confrontatie aan te gaan. Blijft natuurlijk een spel waarbij de inzet nu relatief laag is… wordt pas vervelend als de bedragen hoger zijn.

En die korting, tja. Kun je aannemen, persoonlijk zou ik dan zeggen dat dat dan het laatste is wat ik zou betalen!

verheel = verhaal...

Solly…