SPOED! zware Illustrator 10 bestanden omzetten naar EPS/TIFF

we hebben een aantal plattegronden gemaakt in Illustrator 10 samengesteld uit soms wel 40 lagen. Deze zijn vaak opgebouwd uit 3 a 4 ‘hoofdlagen’welke weer zijn verdeeld in een aantal ‘sublagen’.

Hoe zijn deze bestanden te bewaren als EPS of TIFF, zonder gigantische bestandsomvang te krijgen, om te kunnen importeren in Xpress met als uiteindelijke doel drukwerk

Mike,

Als eerste zeg ik bewaren als AI, dan kan je importeren in InDesign.
Of als PDF.
TIFF lijkt mij geen optie, kleine zwarte lettertjes worden dan gerasterd en zijn dus niet meer leesbaar.

Wanneer het niet lukt kan je’m naar mij sture, dan wil ik het wel proberen.

Ik zou zeggen dat je in Illustrator de boel moet verkleinen tot het formaat waar je het in X-Press gaat gebruiken. Als je in X-Press gaat schalen dan krijg je met dit soort bestanden problemen. In Illustrator zijn het vooral het aantal ankerpunten die voor vertraging en problemen zorgen. Kun je geen kopie maken en die 'flatten'? Kijk eens of je ankerpunten kan verwijderen.

[quote:1166a8821d="appleholic"]Mike,

Als eerste zeg ik bewaren als AI, dan kan je importeren in InDesign.
Of als PDF.
TIFF lijkt mij geen optie, kleine zwarte lettertjes worden dan gerasterd en zijn dus niet meer leesbaar.

Wanneer het niet lukt kan je’m naar mij sture, dan wil ik het wel proberen.[/quote:1166a8821d]

Even een correctie: we hebben ze aangeleverd gekregen in AI maar zijn enorm zwaar. Uiteindelijk dienen de plaatjes in XPress geimporteerd te worden Ik wil je er wel 1 toesturen maar via de mail zal dat niet gaan.

Komen die bestanden van een CAD applicatie?

Ik heb hier wel eens problemen mee gehad. Oplossing is dat diegene die de bestanden bij jou heeft afgeleverd een extensie in zijn CAD programma zet waarmee hij bestanden naar EPS can exporteren. Die bestaat alleen weet ik de naam hiervan niet.

Dat is het. Een Geografische afd. heeft via CAD de kaarten gemaakt. Die resultaten zijn naar een buro gegaan en hebben er het nodige mee gedaan. Dat eindresultaat hebben we nu met de nodige ballast. Een weg terug naar de Geo-club is er niet.

Nog andere suggesties? We zitten dik in de stront met deze klus.

Toen ik deze bestanden kreeg zat ik ook in de shit, dus ik begrijp hoe lastig dit is. Ik probeerde eerst met wat filters ankerpunten weg te halen. Als ik alles op voorvertoning zette schrok ik mij een hartverlamming. Handmatig dingen verwijderen is niet te doen. Het beste is om ze in CAD te exporteren naar EPS op de juiste manier.

Kun je de plaatsnamen niet even groeperen en de andere vlakken middels filters samenvoegen? Zaak is dat je de hoeveelheid ankerpunten drastisch naar beneden brengt om er een werkbare file mee te krijgen.

je kan de ai of eps file ook openen in Photoshop, dan krijg je een dialoogvenster waar je de resolutie en de grootte kan bepalen, daarna gewoon als tiff bestand wegschrijven en plaatsen

helix

[quote:5838fc5c9f="helix"]je kan de ai of eps file ook openen in Photoshop, dan krijg je een dialoogvenster waar je de resolutie en de grootte kan bepalen, daarna gewoon als tiff bestand wegschrijven en plaatsen

helix[/quote:5838fc5c9f]

Het vervelende is dat je op deze manier de kleinere straatnamen niet leesbaar krijgt. Ook niet op een hoge resolutie en zeker niet als het straks gedrukt wordt.

ik zie hier enkele mogelijkheden;

openen de illustrator(eps) in photoshop, kies de resolutie (300dpi)zorg er wel voor dat alle lagen ‘zichtbaar’ zijn aangevinkt in illustrator!
deze file kan je dan bewaren als eps, tif,…

ik vrees een beetje voor de tweede mogelijkheid maar ik zou trachten om er een cert.pdf van te maken, alhoewel het aantal paden in de illustratie dit waarschijnlijk niet zal toelaten!

hou er rekening mee dat wanneer je dergelijke bestanden in Quark, Indesign importeert je problemen kunt hebben bij de uitvoer van dergelijke documenten, net door het grote aantal ‘punten’ in de epsfile.

servir frais aka tim

wat de leesbaarheid van de kleine straatnamen ed. betreft, het is ms interessant om te weten hoe groot de uiteindelijke illustratiegrootte is in de opmaak, want vectorieel of niet kaartnamen zijn zowieso niet al te groot en als je deze nog eens verkleint zullen ze ook nie meer leesbaar worden.

wat je zou kunnen doen is de eps toch importeren in photoshop en de straatnamen ed in indesign achteraf toevoegen… dit is het ms het beste wat je kan doen in jouw geval

servir frais

Dat wordt nog spannend...

Ik zie eigenlijk geen echte oplossing in de DTP-sfeer, wat je wel zou kunnen doen is proberen of je de kaarten rechtsstreeks vanuit Illustrator uit kunt draaien op film. De kaarten zou je daarna via filmmontage in de uitgedraaide quark opmaak kunnen monteren. Misschien is er een lithograaf bij jullie in de buurt die nog een handmontage afdeling heeft draaien.

kun je een schermafbeelding maken van je plattegrond? Ik kan dan een beter beeld krijgen hoe je bestand in elkaar zit.

Verder kun je je illustrator bestand gewoon opslaan als illustrator eps en vervolgens kun je die in quark importeren. Je hoeft dan geen moeilijke dingen te doen om het om te zetten naar photoshop. Belangrijk punt ook is dat je kleine teksten en dunnen lijnen gewoon ‘scherp’ blijven in tegenstelling tot het omzetten naar pixels.

sccs

:smiley:

technisch gezien kun je het ook gewoon importeren. Maar ik weet niet of je wel eens zo'n CAD plattegrondje hebt gehad. Je kan er echt niet mee werken omdat er duizenden ankerpunten inzitten. Bovendien ben ik ook bang dat je bij de verwerking op film uitdraaiproblemen krijgt met postscript.

CAD gebruikers kunnen volgens mij wel als AI bewaren maar de output is absoluut niet geschikt voor de verwerking op een drukpers of filmbelichter.
Daarom bestaat er een plugin voor CAD die het mogelijk maakt zulke bestanden te exporteren naar werkbare bestande die gedrukt moeten worden.

Ik blijf erbij dat die output wel geschikt is voor verwerking. Er zal misschien wat langer gerekend moeten worden met het uitdraaien maar het is niet zo dat omgezette CAD bestanden niet werkbaar zijn. Zeker niet als ze ook nog eens flink in illustrator bewerkt zijn. En dat zijn ze volgens mij want een CAD exporteerd naar mijn weten geen 40 lagen.

Het zou kunnen, proberen is de enige mogelijkheid. Ik herinner mij ook dat de vullingen van dit aangeleverde bestand bij mij fouten vertoonden. Bij de 'voorvertoning' zag ik dat een groot vlak was opgebouwd uit zeer vele vlakjes. Het scherm werd bijna zwart van alle lijnen die nodig waren om een simpel vlak te beschrijven.

Ai! Klinkt me bekend in de oren dit probleem...leuk is het niet, wel op te lossen. Je kan het beste de 'illustratielagen' (dus waar je hoogtes, huizenblokken, parken e.d. staan) omzetten naar een .tiff (alle compressie uitzetten.) Zal je met al die punten en vectorkrommingen en lagen een hoop strandballen en/of klokjes opleveren....

Je kan de laag waar je straatnamen e.d. instaan loshalen…(tenminste dat hoop ik voor je)…en die bewaar je op dezelfde grootte als je achtergrond (vaak wil een ‘onzichtbaar kader’ wel 'ns wonderen doen) in een .eps en die importeer je in een extra item (in Xpress) wat bovenop je ‘illustratielaag’ ligt. Zo hou je je typografie strak en ben je in je illustratielaag niet onnodig punten en ankers aan het wegklikken…

…succes!

beste mensen, ik heb mede adhv jullie reacties de maker (=diegene die ze aangeleverd heeft) van de bestanden ervan kunnen overtuigen dat met het beoogde einddoel het zo niet werkt. Zij gaan nu als een speer wat transparanties, lagen en onnodige ballast verwijderen en de AI bestanden zodanig aanleveren dat ze door ons verwerkbaar zijn met als einddoel drukwerk.

Nogmaals dank voor de reacties!