Spook-font in InDesign [ghost busted]

Ik heb nu tweemaal gehad dat ik een spookfont in een document had zitten. Het is een font dat toch al lastig doet (Agfa Rotis Sans Serif). In het document zit een versie die ik niet gebruik (maar wel heb). Normaalgesproken krijg je in het scherm met fontgebruik precies te zien waar dit fontje zit, pagina zoveel, zo veel tekens. Je kunt het dan in een klap veranderen voor een ander fontje. Zo niet bij dit font. Het wordt 0 keer gebruikt en laat zich niet wijzigen of verwijderen. Het is ook niet gebruikt in een basispagina en niet gebruikt in een 'paragraph syle'. [img:2400907681]http://www.noxbox.nl/files/spook.png[/img:2400907681]

Maar het is wel erg lastig, want ik blijf maar die foutmelding krijgen. Zin er al meer slachtoffers van deze bug??

Ja, ik heb dit ook veel te vaak gehad, maar dat was in ID2. Toen lag het ook aan het font. Heb het er niet uitgekregen (behalve door lettercontour te kiezen, maar ja dat kan niet altijd).

Omdat we als cPDF aanleverden kon ik er wel voor zorgen dat het geen problemen opleverde. Lijkt me een combi van het font en het OS & ID.

haha mannen hebben we weer een gezellig onderonsje bij de koffie ? :D

Ja, heerlijk, fonts onder osx. Van Agfa / Linotype. Maken die sukkels in de naamgeving ook nog eens verschillen. AgfaRotisSansSerif en Agfa Rotis Sans Serif. Met spaties. De eerste komt onder de A gesorteerd (Bold en Italic) de tweede onder de R met regular, bold italic en de light komt weer apart... Gewoon prutswerk van de fontmakers!

Bob, nog een koekje, of heb je nog?

Ik ken zoiets wel met kleuren. Een kleur gebruikt in een illustrator doc dat geimporteert is in indesign, kan niet uit de bieb worden verwijderd. wanneer je echter in ill deze kleur aanpast, blijft hij toch in indesign staan. Zou het ook zoiets kunnen zijn met de fonts?

Ja, vooruit doe mij er nog maar een. Lekker bakkie trouwens weer.

Die fonts… Probleem wat je hebt wordt ook beschreven in de Adobeforums. Het schijnt dat Adobe programma’s intern een andere naamgeving gebruiken dan de fontfabrikanten, of zoiets.

Als je wilt kan je ik je wel een versie van de Agfa Rotis mailen, om het eens mee te proberen.
Maar is zo te zien dezelfde die jij hebt dus of het wat uitmaakt…

en je had waarschijnlijk al gekeken of ie niet in een EPS zit e.d. of dat ie gebruikt wordt als "spatie" in een EPS ?

bewerk/ oh nee ik zie nu staan “fonts in Graphics” 0

hey gasten,

nu ik me ochten caffeine weer binnen heb en me stroopwafel heb lopen soppen bedenk ik dat de laatste versie van font agent pro (2.1) een stuk beter werrkt als shootcase.
Misschie is dat een optie om uit te proberen.

greetzz

Naast dat Deskman goede koffie zet, behoort hij tot de uiterst selecte club van Font-Agent Pro Beta testers..

[quote:9254eb3cd6="deskman"]Your request: I have bought a set of new fonts from Linotype. "Agfa Rotis Sans Serif". After adding these fots to FAP the italic and bold go by the name AgfaRotisSansSerif and appear unter the A in the font menu, while the light, regular, extra bold go by the name Agfa Rotis Sans Serif (with spaces) and these appear under the R in the font menu of my applications.

My question is if and where I can change these names, while they are not the filenames, but somewhere hidden in the file.

Thanks[/quote:9254eb3cd6]

[quote:9254eb3cd6=“Insider Software”]Dear Deskman,

The names are imbedded deep in the font file structure and can’t be changed Please contact Linotype and perhaps they’ll correct the names.[/quote:9254eb3cd6]

Dat laatste had ik natuurlijk ook al gedaan, maar nog geen antwoord uit die hoek.

FAP heeft overigens niks met spookfonts van doen.

[quote:a59b27a67c="ScubaMac"]Ik ken zoiets wel met kleuren. Een kleur gebruikt in een illustrator doc dat geimporteert is in indesign, kan niet uit de bieb worden verwijderd. wanneer je echter in ill deze kleur aanpast, blijft hij toch in indesign staan. Zou het ook zoiets kunnen zijn met de fonts?[/quote:a59b27a67c]

Dan hebt je het over ID2, zeker? Bij 3 is dit wel goed. (Kleurenbeheer is in 3 stuk beter).

Lekker bakkie, hoor. Ik had een ‘Desk-a-chinno’…

[quote:c43958c389]Dan hebt je het over ID2, zeker?[/quote:c43958c389]

nee, ID CS - daar kun je ook eenmaal geimporteerde kleuren niet meer verwijderen. Ik kan me voorstellen dat dit met fonts net zo is…

Hmm, ga ik ff nakijken. Mijn illu documenten hebben standaard een lege stalen- penselen en symbolenbib...

Ik heb deze tip al eerder gegeven, maar als er zoiets raars met fonts of stalen gebeurd in een InDesign CS bestand loont het vaak om even als InDesign Interchange bestand te exporteren en daarna weer dit interchange bestand te openen.

Vaak neemt dit de oorzaak van ‘vreemd gedrag’ weg :roll:

henk

Ik ga het NU proberen...

en het werkt. Het rare fontje zat er nog steeds in, maar nu gewoon netjes in pagina 3 en ook nog eens te veranderen. De wijzigingen worden nu braaf onthouden.

AdobeHenk For president! (of wat komt er als Schotland zich afsplitst? Sean Connery wordt dan waarschijnlijk King Sean 1. Misschien een rol voor je bij foreign affairs))

[quote:f0ce62fb19="Deskman"]Ik ga het NU proberen...

en het werkt. Het rare fontje zat er nog steeds in, maar nu gewoon netjes in pagina 3 en ook nog eens te veranderen. De wijzigingen worden nu braaf onthouden.

AdobeHenk For president! (of wat komt er als Schotland zich afsplitst? Sean Connery wordt dan waarschijnlijk King Sean 1. Misschien een rol voor je bij foreign affairs))[/quote:f0ce62fb19]

Goed te horen dat ie gelukt is. Dit truukje schoont de boel vaak mooi even op.

Wat betreft Schotland kan ik zeggen dat het er voorlopig niet naar uitziet dat de schotten zich afsplitsen - bij de verkiezingen onlangs heeft de Scottish National Party het erg slecht gedaan. Ik denk dat Mr Connery voorlopig wel in spanje blijft wonen :smiley: