Spookmail

Ik kreeg vanochtend dit bericht:

Van: 	  MAILER-DAEMON@pav3.belbone.be
Onderwerp: 	Returned mail: see transcript for details
Datum: 	13 mei 2004 09:15:25 GMT+02:00
Aan: 	  arvidhanssens@mac.com

The original message was received at Thu, 13 May 2004 09:15:20 +0200 (MEST)
from localhost [127.0.0.1]

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<3dannick.ferette@publilink.be>
(reason: 550 RCPT TO:<3dannick.ferette@publilink.be> User unknown)

----- Transcript of session follows -----
… while talking to postbusx.belbone.be.:
DATA
<<< 550 RCPT TO:<3dannick.ferette@publilink.be> User unknown
550 5.1.1 <3dannick.ferette@publilink.be>… User unknown
<<< 554 DATA Transaction failed, no recipients given
Reporting-MTA: dns; pav3.belbone.be
Received-From-MTA: DNS; localhost
Arrival-Date: Thu, 13 May 2004 09:15:20 +0200 (MEST)

Final-Recipient: RFC822; 3dannick.ferette@publilink.be
Action: failed
Status: 5.1.1
Remote-MTA: DNS; postbusx.belbone.be
Diagnostic-Code: SMTP; 550 RCPT TO:<3dannick.ferette@publilink.be> User unknown
Last-Attempt-Date: Thu, 13 May 2004 09:15:25 +0200 (MEST)

Van: arvidhanssens@mac.com
Datum: 13 mei 2004 09:16:35 GMT+02:00
Aan: 3dannick.ferette@publilink.be
Onderwerp: Hi

------------------ Virus Warning Message ------------------

Found virus WORM_NETSKY.Z in file Part-2.txt .exe (in Part-2.zip)
The file is deleted.

Het bestand “Part-2.zip” is verwijderd - Le fichier “Part-2.zip” est supprimé - The file “Part-2.zip” is deleted.

Important!

------------------ Virus Warning Message ------------------

Part-2.zip is removed from here because it contains a virus.

Ik heb naar dat adres (bij belbone) bij mijn weten nooit iets verstuurd. Gaat het misschien om andermans computer (met mijn adres in het adresboek), waar een worm (NETSKY) zijn nasty aan het doen is? Ik kan me op dit moment nog moeilijk voorstellen dat mijn iMacje dat soort clandestiene dingen uitvoert.
Als iemand hier zijn licht eens op kan laten schijnen, alvast erg bedankt.

Arvid

[quote:c8bf170451]Gaat het misschien om andermans computer (met mijn adres in het adresboek), waar een worm (NETSKY) zijn nasty aan het doen is? [/quote:c8bf170451]

Nou, je zegt het zelf al. We krijgen ze zo allemaal via onze ‘Windows-vriendjes’…

Inderdaad een typisch geval van Netsky :D Netsky is nog steeds te vinden in de top van het aantal virussen. In de Pine Virus Top 5, staan op de eerste 5 plaatsen allemaal Netsky-wormen... 1 op de 3,4 email bevat volgens hen op dit ogenblik een virus. :? En ondanks dat wij er geen problemen door kunnen krijgen, is het wel irritant wanneer je mailbox zich vult met dit soort troep. :(

Maar aan de andere kant is het wel goed. De windowscomputers raken dan wel geinfecteerd, maar wij "APPLEUSERS" hebben dan geen last van al die "WINDOWSVIRUSSEN" Voor je weet zit alle windowsgebruikers met hun handen in hun haar :P

het is inderdaad niet jouw Macje die raar doet. Jouw emailadres is ergens te vinden op een geïnfecteerde Windhoos, en die stuurt die berichten.

Waarom vinden wij het eigenlijk zo geweldig als windows pc's geinfecteerd raken. Ik gun iedereen het beste, ongeacht wat voor computer ze gebruiken.

Wees blij dat het je eerste is. Ik krijg er tientallen per dag. Teveel Winddoos vrienden, stom van me. Volgens mij is het ook zo, hoe langer je een email adres hebt, hoe meer je van die rommel krijgt. Enne.. zet het MSN account van je kinderen op een apart emailadres. DAT genereert pas SPAM, heb ik tot mijn schade ondervonden!

Ik heb er regelmatig ook last van. dat komt ervan als je in het adresboek van mensen met outlook (express) zit die een virus op hun computer hebben. En over spam gesproken, hotmail kan er wat van, maar yahoo is echt schandalig. Ik heb daar een email adres omdat ik yahoo messenger wilde proberen in combinatie met een iSight. Dat werkt overigens, dus yahoo messenger kun je samen met windows gebruikers cammen. Maar bij yahoo heb je na een paart dagen zo maar 100 mailjes aan spam. Dat was even off topic.

Quote wjgmspeedy: "Waarom vinden wij het eigenlijk zo geweldig als windows pc's geinfecteerd raken"

Ik zie hier niemand die het geweldig vindt dat een windows pc geinfecteerd raakt. Wat ik hier wel zie zijn mensen die ervan balen dat ze met dit soort boodschappen bestookt worden door windows machines. Dat is dus heel wat anders dan blij zijn met geinfecteerde windows pc’s.
Pas dus op met generaliseren tot “waarom vinden wij” als je misschien alleen maar bedoelt “waarom vind ik”.

Oke ik generaliseerde. Wat ik bedoel is dat ik in sommige reacties van sommige gebruikers toch wel geregeld een toontje proef van: "net goed, moet je maar geen windows gebruiken".

Ik heb nergens last van... zou dat komen omdat ik een winslut ben ?

NB: “windows vriendjes” maak me gek jongens 8)

:apple: steeds minder :innocent:

TIP: stuur de mail terug en vraag “vriendelijk” of je uit het adresboekje gezet kan worden…

Iedereen bedankt voor de uitleg.

@ Japser: terugsturen zou ik wel willen, maar ik heb geen adres. Het enige dat ik weet is dat het uit mijn naam is verstuurd naar 3dannickferette, dus vanop een systeem waar die twee adressen zijn opgeslagen.

Dit soort brolmailtjes is mij totnogtoe idd gespaard gebleven. Spam begint stilaan meer en meer te worden (mac.com). Enfin: dan ben ik toch geen internetkluizenaar. (hoera! ik besta)

Terugsturen is absolute onzin, dat heeft in dit geval helemaal geen zin!

Spam wordt vaak verstuurt van adressen die niet bestaan, dus krijg je het bericht weer terug. Retoursturen kun je proberen met Mail (speciale mogelijkheid voor), maar de kans is groot dat het weer terug komt omdat de afzender niet bestaat. Gewoon terugsturen met de vraag om verwijderd te worden vertelt de afzender dat jouw adres gebruikt wordt en dus gaat hij of zij door met het sturen van spam.

In dit geval gaat het om het Netsky-virus/worm. De afzender is dus gespoofed, oftewel de afzender is niet de echte afzender. Het adres stond ergens in het adresboek van de geïnfecteerde computer, of gewoon ergens op de harde schijf, evenals jouw adres. Het terugsturen heeft dus geen zin, want de kans dat de afzender werkelijk jou dat bericht heeft gestuurd is zeer zeer klein.

Gewoon wissen dus, dat is de enige optie, helaas. :smiley: