Spotlight-privacy

Ik zit met 4 gebruikers op 1 computer. Nu heb je dus voor elke gebruiker een publieke map. De rest van elke gebruiker staat niet toegankelijk voor de andere agebruikers. Prima zo.

Tik je echter een woord in bij spotlight, dan vind die ook resultaten bij de andere gebruikers… Da’s dus niet de bedoeling.

Ik heb geprobeerd bij de systeemvoorkeuren Spotlight-Privacy aan te geven dat je niet in de mappen van de andere gebruikers kunt zoeken, maar wat ik bij de ene gebruiker aangeef is gelijk bij de anderen het geval.

Voorbeeld: Ik zet bij mezelf de mappen van de drie andere gebruikers erin, maar diezelfde mappen staan bij hun dan ook aan. dat betekent dan dus dat elk van die andere 3 drie gebruikers dus ook niet in hun eigen map kunnen zoeken…maar echter wel bij mij… Wil ik niet zo hebben.

Ik wil wel dat ieder gewoon op de eigen ruimte en de gedeelde mappen kan zoeken, maar niet in de mappen van een andere gebruiker

Iemand een oplossing hiervoor???

Spotlight werkt ook onder appeltje f --> thuismap selecteren.

jup, ik zou ook graag weten hoe dit moet. ik heb niets aan de 'troep' van anderen tussen mijn zoekresultaten... zeker niet met spotlight-resultaten!

[quote:a5bcfec730="wenkie"]Spotlight werkt ook onder appeltje f --> thuismap selecteren.[/quote:a5bcfec730]

Da’s prima voor mij, maar als de andere gebruikers gewoon rechtsboven klikken blijft het feit dat ze alles in mijn ruimte kunnen zien aan zoekresultaten.

Ik stem in ieder geval voor een verbeterde Spotlight qua privacy!

Het klopt precies wat Spotlight doet:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301533

“Note: If your computer has multiple user accounts, any files that reside at the top level of each user’s Home folder will also be indexed and searchable by Spotlight, even though they cannot be modified. However, all files and folders located within a user’s Desktop, Documents, Library, Music, Movies, and Pictures folders will not be indexed nor can they be searched by other user accounts using Spotlight.”

Alle files in het [u:bbe72281ea]bovenste[/u:bbe72281ea] niveau van andere users vindt hij dus ook, hoewel je die files dus niet kan openen. (Als de mede-users de rechten tenminste goed zetten.)

Dat klopt helemaal met de user rechten van Mac OS X, je kan namelijk ook gewoon via de Finder naar iemand’s home folder gaan en daar in kijken. In het hoogste niveau zie je alles, en je kan de bestanden die daar staan vaak ook openen omdat ze meestal default LEES rechten hebben voor anderen. Maar je kan verder niet lager de mapjes in. Daar staan ook rode stopbordjes als icoon. (Behalve public en sites).

Wil je dit anders, dan moet je zorgen dat: ofwel de home folders niet meer leesbaar zijn voor andere users (maar dan kan je ook niet makkelijk meer naar elkaars Public gaan) of zorgen dat niemand bestanden in het top-level zet, maar ALTIJD in sub-mapjes. En ze moeten zorgen dat deze subpmappen de juiste rechten hebben, en dus niet voor iedereen open staan.

Andere oplossing: de gebruikers moeten de rechten van de bestanden in het bovenste niveau aanpassen zodat anderen ook geen LEES rechten hebben.

Dit alles is normaal Unix-bestandsrechten gedrag.

Aha, daar kan ik wel eens wat mee proberen. Dank u.