Spotlight uitzetten

Ik wil graag spotlight uitzetten, weet iemand, behalve Apple, hoe dat moet???

vast bedankt.

Waarom zou je SpotLight uit willen schakelen?? Het vreet geen resources :)

Waarom wil je spotlight uitzetten als ik vragen mag? (heb helaas geen idee hoe je hem uitzet)

Spotlight stoort toch niet en waarom mag Apple het niet zeggen??

[quote:c942cc575a="Max"]Ik wil graag spotlight uitzetten, weet iemand, behalve Apple, hoe dat moet???[/quote:c942cc575a]

Ja hoor, dat kan. Zie:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050504012104186&query=spotlight
Weet echter één ding: als je Spotlight uitschakelt, heb je geen zoekfunctie meer in je Finder!

Als het je alleen om het indexen gaat, kun je ook Spotless gebruiken:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/26842

Je kan je harde schijf toevoegen aan de 'Privacy' lijst in de Spotlight Preferences.

Je kan ook in de terminal het commando “sudo mdutil -i off /” gebruiken. Hiermee zet je het indexeren uit. Gebruik “man mdutil” om de andere mogelijkheden te bekijken.

[quote="Esquare"][quote="Max"]Ik wil graag spotlight uitzetten, weet iemand, behalve Apple, hoe dat moet???[/quote]

Ja hoor, dat kan. Zie:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050504012104186&query=spotlight
Weet echter één ding: als je Spotlight uitschakelt, heb je geen zoekfunctie meer in je Finder!

Als het je alleen om het indexen gaat, kun je ook Spotless gebruiken:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/26842[/quote]

Bedankt, dit gaat in de goede richting, nu nog een mogelikheid om de “oude” sherlock functie dan weer te kunnen gebruiken, zoals het nu is lijkt het alsof we weer eens door Apple gedwongen worden iets te gebruiken waar sommigen alleen maar last van hebben! maar waarvan Apple denkt misschien te vroeg op de markt gezet, maar hoe moeten we anders Tiger promoten??

Max: Ik ben benieuwd naar een motivatie van dat laatste berichtje. Waar heb je precies last van? Sherlock is iets heel anders dan Spotlight. Sherlock zit ook nog steeds in Tiger, maar ik betwijfel dat nog veel mensen het gaan gebruiken. Zou het ook kunnen dat jij nog niet de kracht en subtiliteiten van Spotlight doorhebt?

Waar heb je het in vredesnaam over???? Waarom zou je spotlight uitzetten?? Ga je mail en safari ook uitzetten. Kun je net zo goed een FreeBSD cd kopen. Daar zit dat allemal niet in en kost ook minder.

Pbook.

[quote:a0a53ed1cc="Buzz_D"]Max: Ik ben benieuwd naar een motivatie van dat laatste berichtje. Waar heb je precies last van? Sherlock is iets heel anders dan Spotlight. Sherlock zit ook nog steeds in Tiger, maar ik betwijfel dat nog veel mensen het gaan gebruiken. Zou het ook kunnen dat jij nog niet de kracht en subtiliteiten van Spotlight doorhebt?[/quote:a0a53ed1cc] Sherlock is al lang een zoekbot voor op het internet en niet je eigen HD

[quote="Buzz_D"]Max: Ik ben benieuwd naar een motivatie van dat laatste berichtje. Waar heb je precies last van? Sherlock is iets heel anders dan Spotlight. Sherlock zit ook nog steeds in Tiger, maar ik betwijfel dat nog veel mensen het gaan gebruiken. Zou het ook kunnen dat jij nog niet de kracht en subtiliteiten van Spotlight doorhebt?[/quote]

Met sherlock bedoel ik de zoekfunctie mbv de finder, de index van spotlight zou voortaan gebruikt worden voor het zoeken met de finder, daardoor zou je toch gedwongen worden om spotlight aan te hebben staan.

[quote:edb51f9e2e="Max"]...nu nog een mogelikheid om de "oude" sherlock functie dan weer te kunnen gebruiken, zoals het nu is lijkt het alsof we weer eens door Apple gedwongen worden iets te gebruiken waar sommigen alleen maar last van hebben! maar waarvan Apple denkt misschien te vroeg op de markt gezet, maar hoe moeten we anders Tiger promoten??[/quote:edb51f9e2e] Tja, met zo'n denkwijze heb je het niet gemakkelijk in de ICT wereld... Sterkte! :lol:

Max: Dan ben ik nog steeds heel benieuwd wat je dan precies aan de oude Finder zoekfunctie beter vond dan wat er nu met Spotlight mogelijk is. Wil je misschien graag eerst een pauze van een minuut ingelast krijgen voordat je de zoekresultaten te zien krijgt?

[quote="Buzz_D"]Max: Dan ben ik nog steeds heel benieuwd wat je dan precies aan de oude Finder zoekfunctie beter vond dan wat er nu met Spotlight mogelijk is. Wil je misschien graag eerst een pauze van een minuut ingelast krijgen voordat je de zoekresultaten te zien krijgt?[/quote]

Ik vind de oude finderzoekfunctie niet beter, ik heb meer last (Last? mount maar eens 6 servervolumes van 300 GB., maak maar eens backup zonder maatregelen vooraf tbv Spotlight, ) dan gemak van spotlight.
Bovendien werkt het nog maar matig, heeft veel “beta” kwaaltjes en kan nog zeer veel metadata van veel verschillende applicaties niet indexeren.
Ik wil het dus gewoon kunnen uitzetten, maar als er dan niet meer met de Finder gezocht kan worden wordt het wel lastig. (Mail zou spotlight ook nodig hebben)

Er zijn toch altijd moeilijk mensen in de wereld :) Al vind ik het persoonlijk wel jammer en dom dat ze voor degene die niet graag spotlight in hun menubalk willen hebben niet de keuze laten om via een optie in systeemvoorkeuren het symbool weg te doen zoals het bij geluid, beeldscherm, bluetooth, ... Je kan dan nog steeds spotlight gebruiken in bijvoorbeeld finder :)

Ik vind Spotlight maar niets. De interface is minder duidelijk en minder intuitief dan de oude en een eenvoudige zoeksleutel biedt zoveel vindresultaten dat je eerst een tijd bezig bent om kategorieën dicht te klikken of juist volledig zichtbaar te maken. Het is erg verwarrend dat de menubalk, het seperate spotlight-venster en Findervensters elk een eigen interface, beperkingen en mogelijkheden hebben. Meer dan de oude zoekfunktie heb ik niet nodig, en de rest ervaar ik als ballast. Op map- of bestandsnaam zoeken, wat ik in vrijwel alle gevallen doe, is bijvoorbeeld heel omslachtig geworden.

Verder maak ik me zorgen om privacy als er zo gemakkelijk in email, agenda’s en bestanden gesnuffeld kan worden. Dat betekent dat iemand die vijf minuten achter mijn Mac zit al mijn bestanden en berichten kan doorzoeken op enkele steekwoorden.
Dat hoeft niet eens met opzet te gebeuren. Iemand op bezoek zoekt muziek met het woord ‘pijpen’ in de titel en ziet toevallig dat ik vijf emails aan Marietje heb geschreven met dat woord in de tekst. Dan is het wel heel verleidelijk om even door te klikken.

Tenslotte werkt Spotlight niet goed. Het programma kan vaak bestanden niet vinden, ook al knip/plak ik de naam.

[quote:e68599596f="zabbadak"] Verder maak ik me zorgen om privacy als er zo gemakkelijk in email, agenda's en bestanden gesnuffeld kan worden. Dat betekent dat iemand die vijf minuten achter mijn Mac zit al mijn bestanden en berichten kan doorzoeken op enkele steekwoorden. Dat hoeft niet eens met opzet te gebeuren. Iemand op bezoek zoekt muziek met het woord 'pijpen' in de titel en ziet toevallig dat ik vijf emails aan Marietje heb geschreven met dat woord in de tekst. Dan is het wel heel verleidelijk om even door te klikken. [/quote:e68599596f] ehh... hoe kan dit per ongeluk gebeuren

1. Als je bij je computer wegloopt lock je het scherm, ff aanwennen en dan doe je dit automatisch.
  2. Als iemand anders bij je computer moet geef je 'm ff een eigen account of je maakt een algemeen ‘gast’ account.

Daarnaast laat ik niet zomaar mensen bij mijn computer.

Als ik bezoek heb dan is mijn Mac voortdurend in gebruik, door zowel mij als mijn bezoek. Ik speel muziek, televisieprogramma's en films af of toon foto's, bezoekers willen hun eigen email via webmail lezen of iets op internet opzoeken. Ze zetten zelf muziek op of zoeken een aflevering van South Park. Het is doodnormaal om daarbij de zoekfunktie te gebruiken.

Schermbeveiliging met een wachtwoord en aparte accounts zijn dus geen werkbare opties, en bezoekers op veilige afstand houden evenmin. Ik vertrouw mijn bezoekers, maar ik ben niet zo dom om een dagboek of persoonlijke brieven open op tafel te leggen en dat gebeurt nu min of meer.

Netwerk mappings negeren?

Check dan even in een terminal venster de inhoud van de map /Volumes. Het lijkt mij dat netwerk schijven daarin gemapt worden. Anders misschien /automount Alhoewel ik daar eerder iPods en portable HD’s verwacht.

je Hoefde niet te upgraden naar tiger...