Spotlight vindt bijna niets

Als nieuwe Mac-gebruiker was ik verrukt met Spotlight, waarmee je heel snel overal naar kunt zoeken.

Het probleem is echter dat Spotlight in mijn MacOSX 10.4 lang niet alle search results teruggeeft die hij zou moeten geven. Ik heb in “voorkeuren” aangemerkt dat hij overal moet zoeken, en zelfs de volgorde van weergave van zoekresultaten veranderd.

Voorbeeld: Ik zoek naar “David” (of naar “david”), zo heten een aantal vrienden van mij, dus ik zou heel veel e-mails moeten vinden die in Mail 2.0 zijn opgeslagen. Ik vind nul resultaten. Of ik zoek naar “Seinfeld” waarvan ik een aantal afleveringen op mijn harde schijf heb staan… nul resultaten.

Spotlight vindt bijvoorbeeld wel alle MP3’s die ik in iTunes heb geimporteerd.

Ik heb zowel op Apple.com als op deze website gezocht naar oplossingen, maar niets kunnen vinden.

Wie zou me verder kunnen helpen?

Hartelijk dank,
Lucas Beerekamp, Amsterdam

Kijk je ook in het 'echte' spotlight venster? Als je via het spotlight icoon zoekt ( :apple: + spatie) dan kun je bv. zoeken op 'David'. Dan zie je een aantal resultaten en dan zie je bovenaan dat schermpje: 'toon alle resultaten' of zoiets. Als je daar op klikt, zie je in dat venster WEL jouw documenten, mails etc?

Verder kan het ook nog zijn dat spotlight je files nog aanhet indexeren is. Het kan dus zijn dat als je net een mailtje van David hebt ontvangen, je die niet meteen in spotlight zal kunnen vinden. Beste mensen, verbeter me als ik er naast zit :slight_smile:

Succes!

Dat heb ik ook gehad in het begin met Tiger. Spotlight opnieuw laten indexeren heeft toen geholpen. Zet daarvoor je hele harde schijf in de Privacy lijst van de Spotlight Preferences, en haal het er daarna weer uit. Dit heeft tot gevolg dat Spotlight haar hele database wist en daarna opnieuw opbouwt. Als het goed is wordt nu wel alles goed geindexeerd.

Voor het vinden van bestanden maakt het niets uit in welk venster ik kijk. Sommige bestanden zijn gewoonweg wel, andere niet te vinden.

Het opnieuw indexeren heeft inderdaad geholpen. Bedankt voor de tip.

Zal het probleem zich blijven voordoen, zodat ik iedere zoveel tijd opnieuw moet indexeren, of is er een permanentere oplossing?

Bedankt alvast voor verdere reacties!

Dit llijkt me een (voorlopig) eenmalige 'fout'. Je hoeft niet constant te indexeren lijkt me. Tiger (en spotlight) moet haar database zelf up-to-date houden.

Hou het iig in de gaten!

Bedankt voor jullie hulp. Ik ben weer tevreden!