Spotlight vindt niet alles

Ik probeer wat losse mp3's uit te zoeken via spotlight maar kan er geen enkele vinden. De nummers staan in mijn muziek folder in een iTunes folder. Bovendien heb ik in de voorkeuren Muziek aangevinkt en geen enkele map in de privacy staan. Iemand een idee?

Als je de muziek nog maar zeer recent in iTunes hebt gezet kan het zijn dat deze door Spotlight nog niet is geïndexeerd. Maar... vraagje... waarom doe je het zo omslachtig? Kunt toch gewoon in iTunes zelf zoeken? Supersnel en meteen up-to-date.

Het is muziek die er al gruime tijd op staat. Ik denk juist dat het makkelijker is als je een gedeelte van de titel intikt ipv eerst door wat mappen heen te gaan.

[quote:1bb3dd9227="gerror"]Ik denk juist dat het makkelijker is als je een gedeelte van de titel intikt ipv eerst door wat mappen heen te gaan.[/quote:1bb3dd9227]

Snap ik niet helemaal. Spotlight werkt volgens precies hetzelfde principe als iTunes, typ een paar letters in en het begint al te sorteren. Maar dat heeft helemaal geen reet met je vraag te maken… muziek staat er al lang op en Spotlight vindt het niet… erg mysterieus. Hebt toch niets veranderd in de Privacy-voorkeuren in Spotlight?

ik wil ze naar een bepaalde map kopieren, geen playlist van maken.

Oké... en ik zit niet goed te lezen, gaf in je eerste post al aan dat er niets in Privacy zit. Sorry, weet niet zo 1, 2, 3 een antwoord.

Al je ze in itunes hebt gevonden dan kan je ze gewoon slepen uit itunes zelf en kopieert die die nummer naar het plek waar je ze naar toe sleept. Geen antwoord maar ja:)

Dat weet ik, maar waarom kan spotlight ze niet vinden? Ik vraag mij dan nu af wat spotlight nog meer niet kan vinden.

heb je itunes staan zodanig doet ie alles verzamelt in een map? in dat geval werk alleen zoeken op titel...

itunes zoekt op MP3 tags, spotlight mischien alleen op de filenaam? mp3s heten vaak heel anders namelijk...beetje vaag als het mp3tag zoeken niet in spotlight zit...maarjah het is ook nog maar de eerste versie

[quote:257457b0e5="Zakske"]Als je de muziek nog maar zeer recent in iTunes hebt gezet kan het zijn dat deze door Spotlight nog niet is geïndexeerd. [/quote:257457b0e5] Poeh, er wordt weer een hoop onzin verkocht in dit draadje. Spotlight indexeert alles altijd onmiddelijk (sneller dan je met je ogen kan knipperen). In dit geval is er iets dus niet helemaal goed met de spotlight index. Het helpt dan meestal om de index te verwijderen en opnieuw op te laten bouwen. Het makkelijkst doe je dat door even de complete harde schijf aan de privacy tab toe te voegen in de spotlight preferences en vervolgens weer weg te halen. Het duurt dan wel eventjes voordat Spotlight weer werkt, maar als het goed is kan ie daarna wel al je bestanden gewoon vinden.

Toevoeging: Spotlight indexeert en zoekt ook op de tags, dus hij vindt bijvoorbeeld ook op de naam van de componist of zelfs de comments en het genre in de tags, zelfs als deze niet in de bestandsnaam staan. En Spotlight hoort ook gewoon je muziek bestanden te vinden als deze allemaal door iTunes in 1 map zijn geplaatst. Hebben jullie eigenlijk wel Tiger, en hebben jullie Spotlight zelf wel uitgeprobeerd door op muziek te zoeken voordat je antwoord geeft?

Spotlight kan ook geen onzichtbare bestanden vinden, ondanks dat je dat bij het zoekvenstertje in de Finder aangeeft. Ik weet niet of het bij alle onzichtbare bestanden opgaat, maar bij mij lukte het niet. :?

Zou het in jouw geval een afwijkend bestandsformaat zijn? Spotlight kan niet alle bestandsformaten indexeren. :expressionless:

[quote:2bee10aed9="Buzz_D"][quote:2bee10aed9="Zakske"]Als je de muziek nog maar zeer recent in iTunes hebt gezet kan het zijn dat deze door Spotlight nog niet is geïndexeerd. [/quote:2bee10aed9] Poeh, er wordt weer een hoop onzin verkocht in dit draadje. Spotlight indexeert alles altijd onmiddelijk (sneller dan je met je ogen kan knipperen). In dit geval is er iets dus niet helemaal goed met de spotlight index. Het helpt dan meestal om de index te verwijderen en opnieuw op te laten bouwen. Het makkelijkst doe je dat door even de complete harde schijf aan de privacy tab toe te voegen in de spotlight preferences en vervolgens weer weg te halen. Het duurt dan wel eventjes voordat Spotlight weer werkt, maar als het goed is kan ie daarna wel al je bestanden gewoon vinden.

Toevoeging: Spotlight indexeert en zoekt ook op de tags, dus hij vindt bijvoorbeeld ook op de naam van de componist of zelfs de comments en het genre in de tags, zelfs als deze niet in de bestandsnaam staan. En Spotlight hoort ook gewoon je muziek bestanden te vinden als deze allemaal door iTunes in 1 map zijn geplaatst. Hebben jullie eigenlijk wel Tiger, en hebben jullie Spotlight zelf wel uitgeprobeerd door op muziek te zoeken voordat je antwoord geeft?[/quote:2bee10aed9]

Jezus… zijn we chagrijnig, of zo? Probeer ook alleen maar te helpen, en ja… heb Tiger en heb daar de laatste tijd fucking problemen mee. Ik heb het dus al een paar keer meegemaakt dat Spotlight iets niet vond wat al een paar uur op mijn harde schijf stond. Maar voortaan hou ik mijn bek wel, wordt blijkbaar door sommige gebruikers hier niet gewaardeerd. Over en uit!

[quote:d0eac3c2f2="Zakske"]Maar voortaan hou ik mijn bek wel, wordt blijkbaar door sommige gebruikers hier niet gewaardeerd. Over en uit![/quote:d0eac3c2f2] Ik hoop dat je vooral hier op het forum blijft posten, want er zijn genoeg mede-macgebruikers die je bijdrage waarderen! :roll:

Ok, ik ben niet chagrijnig hoor, maar ik was misschien wel een beetje moe en daardoor onnadenkend. Ik zag drie antwoord-posts met onwaarheden op een rijtje. Die opmerking was dus bedoeld als een constatering en een vraag, en juist niet specifiek op jou persoonlijk gericht, al zie ik dat dat wel zo overkwam. Hij lijkt ook een stuk kritischer dan mijn bedoeling was. Ik neem het dus hierbij terug en hoop dat je je niet langer aangevallen voelt en wil blijven doorgaan met je bijdragen op het forum! We doen allemaal gewoon ons best om anderen te helpen hier, toch?

Ik hoop ook dat je misschien mijn suggestie om de Spotlight index opnieuw op te bouwen eens uitprobeert, want bij mij heeft dat zeker geholpen toen ik in het begin precies dezelfde soort problemen ermee had!

Heb ook gehad dat Tiger niet alles vind..

Is de index gewoon naar de klote.
Zijn wel utils voor volgens mij om opnieuw op te laten bouwen…
Vooralsnog doe ik het vanuit de Terminal :stuck_out_tongue:

[code:1:18b42f0c11]$ cd /
$ sudo rm -fR .Spotlight-V100 (let op, hij vraagt om je Admin wachtwoord)
[/code:1:18b42f0c11]

Ff uit en weer inloggen en indexering start opnieuw :slight_smile:

[quote:fe1280ea49="maceddy"][code:1:fe1280ea49]$ cd / $ sudo rm -fR .Spotlight-V100 (let op, hij vraagt om je Admin wachtwoord) [/code:1:fe1280ea49]

Ff uit en weer inloggen en indexering start opnieuw :)[/quote:fe1280ea49]

Dat is 'm!
Thanks Maceddy.
Andere mensen ook bedankt voor het meedenken

"sudo rm -f" werkt inderdaad ook, maar met dit commando kan je als je niet voorzichtig bent ook systeembanden weggooien die niet meer automatisch worden herbouwd. Een nettere / officiele manier om je index te verwijderen is dus om gebruik te maken van die privacy tab. Of in de terminal met het commando:

sudo mdutil -E /

Beste mensen, ik wil best de terminal gebruiken maar het klinkt nogal rigoreus. (ja ik mac graag, maar ik ben geen unix-held) Dus ga ik naar de spotlight voorkeuren en lees onder de privacy tab: dit moet spotlight overslaan tijdens het zoeken!!

Ik wil toch niet dat ze het overslaat?
Of moet ik mijn harde schijf er daarna weer uitbonjouren?
En wat doe ik met de server bestanden, daar moet ie toch echt ook zoeken!!
Sterker nog we hebben hier tiger server 10.4.2!! Want dat zou de problemen met het AFP protocol oplossen.
Licht er hier al een probleem wellicht?
Want niet iedereen heeft dezelfde permissies in de vele diverse mappen waar wij allemaal gebruik van maken.
Ik ben wel eens een bestandje kwijt in de wir war van opdrachten en werk wat we doen.
Verkeerde map opgeslagen, oeps.
toets je 3 letters in hoe het documentje heet, vind ze niks?!?!!?
hoe kan dat nou?
het staat niet in brand, ik kan meestal mijn stappen terug wel herinneren, maar het gaat mij erom dat spotlight de ene keer wonderlijke resultaten oplevert en de andere keer een bestand die ‘3737’ heet niet kan vinden…

Hopsa,

Ivm die privacy tab, het advies die je kreeg is gewoon dat je even uw harde schijf in die privacy tab plaatst, en hem er dan weer onmiddellijk terug uithaalt. Op die manier zorg je dat macosx dat volume volledig opnieuw zal indexeren.

Hetzelfde resultaat alsof je in de terminal dat commando zou uitvoeren dus.