Spotlight vindt niet alles

Aha! dank jewel! Dat ga ik doen dan!

Ik heb van de week MSN Search Tool Bar geprobeerd. Hiermee verkrijg je dezelfde functionaliteit als Spotlight maar dan onder Windows.

Waar ik wel van schrok is dat deze concurrent van MS zelfs tekst in jpeg bestanden kan vinden. Als ik dus een zoekstring ingeef, dan laat deze mij ook enkele jpg bestanden zien waarin deze tekst ergens op die afbeelding staat.

Hoe krijg ik dit voor elkaar met Spotlight?

Billy

Ik weet vrijwel zeker dat dat met die MSN search tool bar niet kan op de manier die je beschrijft, en ik weet helemaal zeker dat dat met Spotlight niet kan. Die tekst zal dus volgens mij ook gewoon in de bestandsnaam of tags van die jpg file hebben gestaan.

Voor Spotlight zoekacties kan je opzoekbare tekst toevoegen aan alle bestanden, dus ook jpegs. Dat doe je door de file in de Finder te selecteren en met Cmd-I Get Info op te roepen. Bovenin het Info venster heb je een Spotlight Comments tekst invoerveld. Alles wat je daarin typt kan Spotlight gebruiken in zoekacties. Je kan natuurlijk ook keywords toevoegen aan foto’s als ze in iPhoto staan.

[quote:d6142d11b2="Buzz_D"]Ik weet vrijwel zeker dat dat met die MSN search tool bar niet kan op de manier die je beschrijft, en ik weet helemaal zeker dat dat met Spotlight niet kan. [/quote:d6142d11b2]

Ik heb het verschillende keren getest…eerst geloofde ik het ook niet…maar het blijkt toch te werken.

Billy

Kan je ons dan een link naar een webpage sturen waar over deze feature wordt gesproken? Ik heb er namelijk naar gezocht en niets gevonden.

Ik zou toch ook nog even extra controleren of die foto’s geen tags hebben meegekregen met daarin diezelfde tekst. Volgens mij kan dat onder Windows met programma’s als Photoshop Album/Elements.

[quote:9653b1905c="Buzz_D"]Kan je ons dan een link naar een webpage sturen waar over deze feature wordt gesproken? Ik heb er namelijk naar gezocht en niets gevonden.[/quote:9653b1905c]

Ik vrees dat je gelijk hebt…

Ik heb het verschillende malen getest…en telkens werkte het. MAAR blijkbaar houdt deze zoekmachine ook rekening met de naam van de mappen waarin deze graphic zich bevindt.

Het kan dus best zijn dat er bv. in bestand ‘afbeelding25’ de tekst ‘Billy’ voorkomt. Als dit bestand dan bv. in de map c:afbeeldingenBillyoverzicht jaar 2005’ bevindt dan toont hij deze ook bij een zoekactie naar ‘Billy’.

Ik gebruik Windows niet meer zo vaak. Maar de laatste week gebruikte ik deze zoekfunctie en telkens was ik onder de indruk! :wink: Blijkbaar maakt deze zoekmachine ook gebruik van al mijn tijd dat ik heb gespendeerd om alles netjes te ordenen op de harde schijf.

Billy

Ik had het probleem dat spotlight helemaal niks meer kon vinden,

[code:1:433ff9ce86]cd /
sudo rm -rf .Spotlight-V100/[/code:1:433ff9ce86] gedaan maar daarna nog steeds geen spotlight, pas nadat ik in single user mode een [code:1:433ff9ce86]fsck -f[/code:1:433ff9ce86] had gedaan deed ie het weer