spreadsheet gezocht

Ik ben op zoek naar een goede spreadsheet voor mijn macmini. Ik ben ontevreden over appleworks (met slechts 1 undo niveau!) en een zeer matig user interface. De openoffice variant NeoOffice ziet er goed uit en biedt voldoende functionaliteit (bijna als MS excel), maar is veel te traag op een macmini en dus ook niet bruikbaar.

Weet iemand een goed alternatief?

Alvast bedankt.

je zal wel een goede reden hebben om niet de ms variant te gebruiken neem ik aan. In alle eerlijkheid ben ik d'r wel aardig tevreden over. Maargoed, als het enkel voor excel is dan is het wel wat kostbaar.

Je kan [url=http://homepage.mac.com/Mesa3/Mesa3.dmg]Mesa[/url] eens proberen. Lijkt qua functionaliteit op excel. Veel goedkoper ($34). Shareware, dus proberen is gratis. [url=http://www.tweakers.net/meuktracker/10146]Dit[/url] had tweakers.net te schrijven over mesa.

Onlangs stond er een test van spreadsheets in de macfan. Zij vonden NeoOffice en Mesa erg goed, en Appleworks ook erg matig.
Ragtime solo kwam ook goed uit de test maar de compatibiliteit met excel zuigt grote tijd. Heb je meteen een tekstverwerker waar je aardig mee op kan maken. Nederlandstalig. Gratis. Aan te bevelen als je geen uitwisseling met M$ office nodig hebt.
Ze hadden er nog 1 of 2 getest die te onbeduidend waren om te onthouden. Misschien dat een search op www.versiontracker.com of www.macupdate.com wat oplevert.

In MacFan nummer 57 zijn alternatieven voor Microsoft Excel getest:

APPLEWORKS, RAGTIME SOLO, MESA, MARINER CALC, THINKFREE OFFICE, OPENOFFICE.

Ik vind RagTime de beste applicatie zeker nu RAGTIME 6 beta beschikbaar is.

Hartelijk bedankt! Ik zal me er verder in gaan verdiepen.

Microsoft Office 2004 for Mac? :oops:

Mijn imac (800 MHz) is langzamer dan een macmini, maar ik vind Neooffice heel bruikbaar. Openoffice via X11 is overigens wel sneller. Misschien dat door de langzamere harde schijf (2,5 ") het opstarten op de mini langer duurt.

Het duurt inderdaad bijna 1,5 minuut voor opstarten(!) van NeoOffice Hoe snel gaat dat eigenlijk op een "grote" mac met G5 processor? Het scrollen (een pijltjestoets ingedrukt houden) door de cellen van het werkblad gaat bijv. traag en zorgt ervoor dat de processor 100% belast wordt. Ik heb eens gehoord dat het komt omdat NeoOffice onder Java draait en daarom zo inefficient is.

Ik zal MS office eens opzoeken, volgens mij zat bij de mac mini een demoversie.

Office is alleen wel erg prijzig, even aannemende dat je er voor betaald

[quote:1beb507695="JD"]In MacFan nummer 57 zijn alternatieven voor Microsoft Excel getest:

APPLEWORKS, RAGTIME SOLO, MESA, MARINER CALC, THINKFREE OFFICE, OPENOFFICE.

Ik vind RagTime de beste applicatie zeker nu RAGTIME 6 beta beschikbaar is.[/quote:1beb507695]

Toch mooi hoor, herinneringen uit die goede ouwe tijd. Pagemaker was de standaard en Quark Xpress was de new-kid-on-the-block. Mooie doos had ie. Tsja, en dan had je ook nog Ragtime als serieus alternatief. Dat was net voor John Scully’s trotse aankondiging van Lotus 1-2-3 voor Mac, met in-cell editing!! Een eendagskuiken. Nee, geef mij maar Jazz.

Dat is niet meer. MS Excel is mijns inziens Microsoft’s beste software. De rest is gruwelijk.

[quote:e345d4d6f3="gjwater"]Het duurt inderdaad bijna 1,5 minuut voor opstarten(!) van NeoOffice Hoe snel gaat dat eigenlijk op een "grote" mac met G5 processor? Het scrollen (een pijltjestoets ingedrukt houden) door de cellen van het werkblad gaat bijv. traag en zorgt ervoor dat de processor 100% belast wordt. Ik heb eens gehoord dat het komt omdat NeoOffice onder Java draait en daarom zo inefficient is.

Ik zal MS office eens opzoeken, volgens mij zat bij de mac mini een demoversie.[/quote:e345d4d6f3]
Ik heb het net eens bij mij geprobeerd. Het duurt 46 seconden op een imac 800 met 512MB RAM. Ik heb wel een 1 jaar oude 160 GB harde schijf er inzitten.

Hans