SPSS 21 opstarten: tip

Via surfspot SPSS 21 gekocht voor mijn werk op de universiteit.
Na installatie weigert spss op te starten. Het programma geeft een splash screen en dan
of
spssengine quit unexpectedly
of
General network error inet: Local Computer:0.
of
Server Login: Local Computer
met
Local Computer als server name en een veld om een port nummer in te vullen
Wat je dan ook invult, het gaat niet werken.
De IBM-SPSS site is hopeloos complex en daar is niets van bovenstaande fouten terug te vinden.
Gelukkig wel iets terug te vinden op de Apple Support Communities over SPSS 20
de oplossing is om het programma te starten via de terminal:
sudo /Applications/IBM/SPSS/Statistics/21/SPSSStatistics.app/Contents/MacOS/stats
password intikken en dan start spss wel op
voor spss 20:
sudo /Applications/IBM/SPSS/Statistics/20/SPSSStatistics.app/Contents/MacOS/stats

ik was er een paar uur zoet mee, dus misschien helpt het iemand hier in NL…
moet mij van het hart dat het elke keer kreupele software is die SPSS software die in een JAVA programmeeromgeving wordt aangeleverd. Dat zou IBM beter moeten kunnen.

Ik adviseer om het op Windows te draaien. Heb er vorig jaar ook kennis meegemaakt op de Mac en het liep ook slecht af. Daarna gewoon op mijn windows virtual machine geĂŻnstalleerd, waar het wel vlot en probleemloos werkt.

Misschien een beetje laat, maar ik heb hier het zelfde probleem gehad (OS X Mavericks 10.9.3 / IBM SPSS 22)

De oplossing was simpelweg opstarten via de terminal:

sudo /Applications/IBM/SPSS/Statistics/22/SPSSStatistics.app/Contents/MacOS/stats

Blijkbaar had het iets met rechten te maken.

Ik hoop dat andere mensen die via google op deze post terecht komen er iets aan hebben.

ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Als ik SPSS probeer te openen via de terminal krijg ik alsnog de Server Login: Local Computer venster. Weet iemand wat ik fout doe en hoe moet het wel?! met vriendelijke groet,

1 like

Over het algemeen gebruikt men in het onderwijs licentieservers waar de applicatie (SPSS dus) verbinding mee moet maken. Kan hij daar geen verbinding mee maken dan zal het programma niet werken. Als ik bovenstaande zo lees dan ontbreekt gewoon de juiste licentiefile waarin staat waar hij de licentie vandaan moet halen. Loop daar gewoon even mee naar de helpdesk, die hebben het vast zo gevonden.

Ik heb ook nog hetzelfde probleem. Wat ik ook probeer ik krijg steeds de melding “Server login”.
Bent u inmiddels al wat verder gekomen?