Spyder Elite 4

Hey allemaal,

Ik ben nogal veel bezig met web design en photoshop (een klein beetje met illustrator) en niet zo heel er veel met print. Tenzij een paar foto’s printen hier thuis, maar misschien komt dit later nog wel te pas. Ik heb me de laatste paar dagen wat verdiept in kleur-management en heb mijn apple led cinema display wel al eens gekalibreerd maar dat was software matig en verder ken ik hier ook niet zo heel erg veel van. Ik vraag mij nu af, ik ben momenteel bezig met videolessen over het gebruik van photoshop enz… (wel ik ken het gebruik wel, maar gewoon om er nog meer uit te halen) de persoon die alles uitlegt, spreekt over scherm-kalibratie en welke kleursettings te gebruiken in adobe photoshop enz…
Hij haalt dan ook de spyder aan als tooltje om het scherm te kalibreren. Nu wil ik zeker een goede kleurweergave en ik vraag mij af of de spyder elite wat is, of zijn er andere (eventueel betere) dingen op de markt? Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Mijn scherm is dus gewoon aangesloten via de thunderbolt van mijn macbook pro retina (het is wel een gewoon led cinema display). Op de HDMI aansluiting heb ik een mat 27" scherm van LG (ook led dacht ik) aangesloten. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Alvast bedankt iedereen!

Kleurmanagement leer je niet 1,2,3 Je bent wel goed bezig met die bijlessen, maar als je op deze site de links volgt, zul je zien wat er allemaal bij komt kijken.
http://www.colormanagement.nl/site/index.php?nl

Wat betreft de Spyder, dat is een prima start, ik ben meer bekend met de oude GretaMacbeth Eye-One2, die nu als X-rite word verdeeld.
Je hebt eigenlijk geen bijzondere nodig, omdat het scherm van de Mac, maar ook je Cinema Display geen OSD heeft (on-screen display)
Dat houd in dat je de basiskleuren niet apart kunt ijken, met de nieuwere schermen heb ik daar vaak problemen mee.
Komt erop neer dat die kalibratie minder nauwkeurig is. Met MacBooks heb ik redelijk vaak problemen om mijn target te halen (te helder scherm)

Ik heb nog geen ervaring met de Retina schermen, die volgens Apple af fabriek al worden gekalibreerd.

Ik heb de Spyder4 Pro, die in wezen hetzelfde doet als de Elite. Het enige verschil is dat je bij de Elite uitgebreidere software geleverd krijgt en diezelfde software voor de Spyder4 Pro los gekocht dient te worden. De standaard software die bij de Pro wordt geleverd kan enkel beeldschermen kalibreren, terwijl de Elite ook een beamer kan kalibreren. Verdere verschillen komt neer op meer keuze in kleurtemperatuur en een betere omgevingslichtmeting. Wat een Elite dus kan, kan een Pro ook alleen dien je er dan nog software bij te kopen. De Express is wel een hardwarematig verschil, omdat die totaal geen ambientlight meet.

De resultaten zijn naar mijn idee goed, het kleurverschil dat overblijft na het maken van een print op een gekalibreerde printer zijn absoluut acceptabel. Houd er wel rekening mee dat er wel degelijk betere systemen bestaan, zoals de serie van X-Rite. Ze kosten dan ook minimaal het dubbele.

[quote=KingCarp url=http://www.onemorething.nl/community/topic/spyder-elite-4/#post-2576669 time=1374170908]Ik heb nog geen ervaring met de Retina schermen, die volgens Apple af fabriek al worden gekalibreerd.
[/quote]

Ik heb een rMBP, maar ik kan je zeggen dat de kleuren voor het oog ontzettend goed zijn. Maar gekalibreerd is het verre van, je ziet te veel kleurverschil als je er een model naast houdt. Kalibreren met de Spyder gaat bij een retina niet goed, daar schijnt een Colormunki wel mee om te kunnen gaan. Verder vertrouw ik een kalibratie vanuit de fabriek niet zo snel, het omgevingslicht is hier heel anders dan in die fabriek. Zelfs bij m’n buren zal het anders zijn.

Hey bedankt voor jullie reactie’s (en sorry voor mijn laat antwoord) Blijkbaar krijg ik om de één of andere reden niet altijd de mails door als er gereageerd wordt op één van mijn berichten of op een topic (ook al vink ik het vakje “houd me op de hoogte van volgende reacties via mail” aan.

Dit gezegd zijnde.

@KingCarp: Ik weet dat kleurmanagement niet zomaar aan te leren is, vandaar die videolessen en mijn vragen hier aan jullie! De mensen die er wel ervaring mee hebben… Hoe leer je het anders :smiley: ? Ik heb ondertussen heel wat mooie dingen kunnen ontdekken via die videolessen, ik weet dat dit niet dezelfde ervaring zal meegeven als iemand die er werkelijk voor gestudeerd heeft, ik wou dat ik ervoor kon gaan studeren maar door gezondheidsproblemen (afstoting stamcel transplantatie) is het jammer genoeg voor mij niet mogelijk om te gaan studeren. Maar ik hou erg veel van computers en al wat er bij komt. Ik vindt het ook super om van alles bij te leren en ik moet zeggen dat die videolessen toch een hele flinke stap in de goede richting zijn. Ik leer het met de videolessen van infinite skills. Heel tevreden van!

Maar dus omdat mijn “creaties” zal ik maar zeggen in photoshop niet zo nodig voor print zijn maar eerder voor het web. Ben ik wel goed af met zo een spyder? Ik heb namelijk ook zo een rMBP, en als ik kijk naar Chorro zijn bericht zegt hij dat de spyder bij een retina Macbook Pro niet goed gaat. Dus richt ik mij nu tot Chorro,

Koop ik dan beter iets van de X-Rite serie? Of Colormunki?

Bedankt alvast! En ik zal sowieso meteen naar dit topic komen ipv te kijken naar mijn mails, anders kan ik binnen 3 maanden nog zitten wachten:D

Bij mij werden de kleuren op m’n rMBP er alleen maar slechter van, na een kalibratie met de Spyder. Het standaard ICC profiel is bij mij beter dan het profiel dat de Spyder aanmaakt. Op m’n vorige non-retina MBP en op m’n 27" monitor doet de Spyder het prima.

Toen ben ik wat gaan zoeken op het net en heb ik gelezen dat de Spyder over het algemeen slecht om kan gaan met een rMBP, de tip die ik toen vond was een Colormunki te kopen.

Of het waar is, kan ik je dus niet zeggen. De andere kant is dat je voor het web naar mijn idee een minder nauwkeurige kalibratie nodig hebt dan dat je werkt met drukwerk, in dat geval zou ik de Spyder wel toevertrouwen.

[quote=Chorro url=http://www.onemorething.nl/community/topic/spyder-elite-4/#post-2577474 time=1374426880]Bij mij werden de kleuren op m’n rMBP er alleen maar slechter van, na een kalibratie met de Spyder. Het standaard ICC profiel is bij mij beter dan het profiel dat de Spyder aanmaakt. Op m’n vorige non-retina MBP en op m’n 27" monitor doet de Spyder het prima.

Toen ben ik wat gaan zoeken op het net en heb ik gelezen dat de Spyder over het algemeen slecht om kan gaan met een rMBP, de tip die ik toen vond was een Colormunki te kopen.

Of het waar is, kan ik je dus niet zeggen. De andere kant is dat je voor het web naar mijn idee een minder nauwkeurige kalibratie nodig hebt dan dat je werkt met drukwerk, in dat geval zou ik de Spyder wel toevertrouwen.[/quote]

Ok heel erg bedankt! Ik denk dat ik deze koop dan oversla en eens goed op zoek ga naar alternatieven, ik ben ondertussen wel al eens wat over die colormunki gaan bekijken op youtube en het lijkt me wel een fijn tooltje, maar bij de comments zag ik staan “the software that comes with the colormunki is a joke”

Dus op dat gebied ben ik dan ook minder overtuigd maar zoals je zegt is het voor niet drukwerk misschien wel minder belangrijk. Al wil ik natuurlijk wel kleurjuistheid. Ik zal me sowieso nog meer moeten verdiepen in colormangement om meer vertrouwd te geraken met dit alles. Maar zoals al eerder beschreven is het niet iets wat je zomaar even gaat leren. Maar goed, als ik ergens een goede start vind is dat ook al heel wat!

Nog eens bedankt hé!

De software is wat mij betreft maar net hoe je het bekijkt. Ga je naar de layout kijken, dan is de meeste van die software troep. Ook de Spyder kan wel wat beter qua design.

De werking, daar gaat het om. Bij Spyder is dat wel in orde, of dat bij Colormunki ook zo is weet ik niet.

Deze rode string aan de waslijn geeft aan dat of het omgevingslicht niet overeen komt met de kalibratie (wordt om de zoveel minuten gemeten), of de kalibratie is verouderd en dient gecontroleerd te worden. Het ziet er niet uit.

Ik zal er zeker opletten bedankt, als ik iets gevonden heb dat toch wat compatibel is met de rMBP laat ik het zeker nog weten!