Spyware en Keyloggers in OS9 en OSX

Ha mensen. Ik zit me af te vragen of deze stiekeme programmaatjes ook op onze machines hun sluipende werkjes doen, zoals bij onze vrienden de PC gebruikers. Mijn vader bijvoorbeeld besteedt een groot deel van zijn toch al aanzienlijke inspanning op het gebied van systeembeheer aan het schoonmaken en voorkomen van Spyware en Keyloggers. Ik heb sinds kort een breedband kabelverbinding en geen firewall. Dus ik zouwel eens willen weten of ik gevaar loop.

Ik heb hier al een aantal jaar breedband en géén firewall :lol: Ook nooit spyware-zooi op m'n computer gehad ofzo...

Ik heb het gevoel dat "ons" MACOSX niet zo heel kwetsbaar is voor spyware en keyloggers maar de meer mensen het gaan gebruiken, de meer risco we lopen. Dat is dan ook een reden voor mij om "Little Snitch" te hebben draaien.

Te vinden via:
http://www.obdev.at/products/littlesnitch/

Tot nu toe heeft 'ie nog niet echt melding gemaakt van vreemde en/of ongewenste “Phone Home” acties… :slight_smile:

Eh WebJ, hoe weet je dat je geen spyware op je computer hebt staan? Ooit getest? En met welk programma dan? :D

Overigens zijn er inderdaad progjes die naar huis bellen, wat denk je o.a. van het volledige MS Office-pakket.

Veel zal er niet zijn, maar er gaan geruchten over progjes als Limewire, etc. Verder moet je niet alle programmaatjes blindelings vertrouwen, ook niet op de Mac. Feit is dat er voor de Mac veeeeel minder zooi bestaat dan voor Windows, maar het kan geen kwaad om alert te zijn en niet alles te vertrouwen. Zet ook je firewall even aan, het geeft je meer zekerheid. Bovendien is Mac OS X een meer geliefd platform aan het worden en wordt het daardoor ook eerder doelwit.

Dat we een stuk minder bang kunnen zijn dan met Windows op onze computer is op dit moment een feit, maar ons platform zal door meer aandacht ook aantrekkelijker worden voor mensen die minder goede bedoelingen hebben. Niet om je bang te maken, maar het kan geen kwaad niet naïef rond te surfen en te denken dat we onkwetsbaar zijn, want dat zijn we niet. :roll:

Goed, van Spyware e.d hebben we (nog) niet zoveel last nee... Maar vergeet niet dat het OSX een UNIX basis heeft, en dat UNIX is al zo oud als methusalem. Daarom verwacht ik dat wij, gebruikers van het mooie Mac OSX in niet al te lange tijd ook hiermee geconfronteerd zullen worden. Ik ben een week of anderhalf geleden zelfs geconfronteerd met m'n eerste OS-X virus (thnxx for showing me, mr. Norton). Dus wees niet al te onbezorgd, ook al werk je met het beste wat er is.... gebruik een goede firewall (hetzijn van Apple hetzij die van Norton, en zorg dat je goede, actuele anti-virus bescherming hebt.

[quote:5403b7392f="Night"]Ik ben een week of anderhalf geleden zelfs geconfronteerd met m'n eerste OS-X virus (thnxx for showing me, mr. Norton).[/quote:5403b7392f] Ik ben heel benieuwd welk OS-X virus dat was. Was het geen Macro-virus? Er zijn tot nog toe 2 trojans (1 is zelfs een Proof of concept).

[quote:5403b7392f=“Night”]gebruik een goede firewall (hetzijn van Apple hetzij die van Norton, en zorg dat je goede, actuele anti-virus bescherming hebt.[/quote:5403b7392f]
De firewall van Norton vind ik niet zo geweldig, ik houd meer van NetBarrier X van Intego, maar beter de firewall van Apple, dan helemaal geen firewall. En antivirus… Virex 7.5 wordt echt een knaller! 8)

Och.. ik ben blij met m'n Norton software, en kan het handig updaten via de zaak :innocent:

Maar wat het virus betreft, Dat was een pracht van een trojan, dat mr. Norton uiteraard direct verwijderde.

Krijg uiteraard geregeld JAVA trojans binnen, maar die boeien me niet zoveel, aangezien dat allemaal windows-gebaseerde shit is. En bovendien… Goeie AV software mikt ook die shit er zonder pardon vanaf :slight_smile:

Night: aangezien er maar 2 virussen voor de Mac bekend zijn, constateer ik dat jij het 3e Mac virus hebt ontdekt. Kun je iets specifieker zijn om welk virus het gaat, hoe je 'm opgelopen bent, etc?

We hebben het over een trojan en het lijkt mij dat het een bekende is. :D

[quote:574b382e76="Doede"]Night: aangezien er maar 2 virussen voor de Mac bekend zijn, constateer ik dat jij het 3e Mac virus hebt ontdekt. Kun je iets specifieker zijn om welk virus het gaat, hoe je 'm opgelopen bent, etc?[/quote:574b382e76]

Sorry, ikke alzheimer… enige dat ik nog weet is dat het een worm was… weet niet eens meer hie ik eraan kwam (helaas).

Sorry

Dus geen nieuwe trojan/ virus???

Wat is het nou, kan iemand de boel verduidelijken?

[quote:de8062d9be="Doede"]Dus geen nieuwe trojan/ virus???

Wat is het nou, kan iemand de boel verduidelijken?[/quote:de8062d9be]

Geen nieuwe trojan, anders had je het wel in het Mac-nieuws vernomen. Het verwarrende zijn de begrippen virussen en trojaanse paarden. In dit geval gaat het niet om virussen en trojaanse paarden vind ik ook nog vrij ver gaan, maar het klopt dat de ‘trojans’ die nu voor OS X bekend zijn op een stiekeme manier bij je binnen komen (gewoon zelf ophalen omdat je denkt dat het iets is wat je kunt gebruiken) en wanneer je het opstart blijkt het iets anders te zijn. De eerste is een proef, het is dus niet eens een echte trojan, puur een bewijs dat het mogelijk is om een gevaarlijk programmaatje aan te kleden als iets goeds en bruikbaars. De tweede is eigenlijk een uitwerking van de eerste, namelijk een installeer-programma voor Microsoft Word, iets wat sommigen maar wat graag zouden willen proberen en waarmee je Home-folder gewist zou worden. Ik heb het geprobeerd en het werkt… (van tevoren natuurlijk wel een kloon van m’n schijf gemaakt :stuck_out_tongue: )

Wat Night al aangaf zijn er ook genoeg Java-trojans etc. en wat te denken van alle Windows-zooi. :smiley: