SQL, de functie van SQL en hoe 't gebruikt wordt..

Hallo,

Ik moet een werkstuk maken over SQL…
probleem is dat ik het niet snap (in ieder geval in zo’n korte tijd dat 't af moet)
Ik hoorde het vorige donderdag en het moet deze donderdag al af zijn… 15 pagina’s…
Kan iemand mij vertellen (liefst zo uitgebreid mogelijk) wat precies de functie is van SQL en hoe het gebruikt wordt door de gebruikers en waarvoor! Voorbeelden geven van het maken van tabellen en queries zullen ook helpen…

Hartelijk dank, Dennis

Dennis, Kiijk eens bij http://sql.pagina.nl/ Hier staan zo goed als alle links naar NL en ENG-talige sites.

En anders schiet je morgen even de bieb binnen daar vind je ook veel achtergrond informatie over SQL.

Succes…

SQL is een database. Ik denk dat je het best allereerst een uitgebreide case scenario moet maken. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een dynamische site die niet zonder SQL kan. MacOSX.nl is bijvoorbeeld een site waarvan vrijwel alle content in een database staat.

Daarna kun je misschien een simpel SQL voorbeeld geven. Makkelijkste is dat een klanten database met een aantal kolommen zoals “[naam], [adres], [postcode], [plaats], [land]”.

En verder, sja… dat is de reden waarom ik niet op school zit :wink:

Toch zou iets meer kennis van de Nederlandse taal je niet misstaan, Adriaan..

No offence hoor, maar “het best allereerst” is incorrect… Of je gebruikt “het best eerst” of “allereerst”… “De reden waarom” is ook niet goed… Het is “de reden dat”… Misschien vind je me wel een ongelooflijke zeiklul maar ik lees echt heel vaak zinsconstructies van jouw hand die dead-pixels achterlaten op m’n scherm… Dat is toch op z’n minst jammer te noemen voor de eigenaar van een verder zo grandioze site…

:wink:

Inderdaad. Blijkbaar zitten mijn talenten ergens anders dan bij taal.

Paetor. Wat doet mij dat goed dat iemand iets zegt over het taalgebruik.Behalve de irritante spellingsfouten, beginnen mij de "ahum"s, de "hm"s, de "ff"s , de "idd"s en andere , dergelijke zogenaamde efficiënte en jolige afkortingen knap te vervelen.Waarvan acte op deze overigens uitstekende en bruikbare site!

[quote:d5b464b0f6="Paetor"] Misschien vind je me wel een ongelooflijke zeiklul maar ik lees echt heel vaak zinsconstructies van jouw hand die dead-pixels achterlaten op m'n scherm..

:wink:[/quote:d5b464b0f6]
misschien geen typex gebruiken bij andermans schrijf type fouten, houd je je scherm heel :stuck_out_tongue:
ben dus niet de enige die zich verbaast over het nederlands taalgebruik op internet pagina’s.

SQL=“Structured Query Language” en hiermee kan je databases maken.
met een zoekmachine kom je een heel eind, maar moet je iets schrijven over de geschiedenis van SQL of moet je met SQL een database maken? het is mij niet helemaal duidelijk wat je wil.

daan.

Dit is wat ik te horen kreeg :

Maak een werkstuk over SQL. In dat werkstuk moet naar voren komen hoe SQL is ontwikkeld en door wie. Verder dient er uitgebreid worden geschreven wat de functie is van het SQL en hoe het gebruikt wordt door de gebruikers (Waarvoor!)
Als laatste dien je een voorbeelden te geven van het maken van tabellen en queries. Van het laatste dien je een query uitgebreid te beschrijven.
Maak dan als laatste een overzicht van de commando’s en verklaar wat die commando’s doen.

1 De omvang van het werkstuk moet circa 15 bladzijden zijn.
2 Je verspilt geen papier door slechts enkele regels op het papier af te drukken.
3 Maximaal is er een illustratie of foto op een bladzijde.
4 De lettergrootte mag niet groter zijn dan 12pt.
5 De bladen worden niet in een map aangeboden maar uitsluitend met een nietje in de linkerbovenhoek.

Greetz Dennis

P.S. punt 6 was dat ik niet over zou gaan als ik 't werkstuk niet inlever voor donderdag… maar das bijzaak toch? :wink: Verder moet ik nog 3 werkstukken maken, dus vandaar dat ik een beetje in tijdnood zit…

SQL is geen database. Het is een opvraagtaal om gegevens uit een gegevensbank (database) op te vragen en om een database mee te bewerken. Hiervoor gebruik je: DDL (Data Definition Language) en DML (Data Manipulation Language). De meest gebruikte SQL versie (Structered Query Language) is de versie uit 1992, oftewel SQL92 (SQL2). De allernieuwste is uit 1999 (SQL99).

SQL wordt gebruikt om gegevens uit een bijv. relationele database op te vragen (RDBMS). Andere talen zijn bijv. relationele algebra en tupelcalculus.

Nu heb je een voorzetje. Ik raad je aan deze termen te ‘googlen’.

suc6!

Dennis,

Aan je aantal berichten te zien heb je teveel op deze website gezeten en te weinig met je opleiding bezig geweest 8) Logisch, natuurlijk. Enniewee, ik raad je aan om het volgende boek te gaan scoren (bij bibliotheek of boekenwinkel):

Het SQL leerboek - Rick F. Van Der Lans (zie hier)

SQL in 24 uur (moet net voldoende zijn) van Ryan Stephens (zie hier)

Tis niet moeilijk hoor, maar deze boeken vertellen je denk ik alles wat je wilt weten. Nu is het alleen zaak om ze zo snel mogelijk in je bezit te krijgen…

Succes.

Ga eens naar http://www.askjeeves.com en type in: "What is SQL?"

inod3 heeft de juiste info gegeven. SQL is GEEN database en de 'talenten' ervan zitten niet persé bij het maken van een database. Het is inderdaad een taal, gemaakt om (relationele) databases te bevragen en te bewerken. Zoek eens op Google iets als 'comparison mySQL Oracle' om wat pagina's te vinden met relevante info. Er zijn namelijk een aantal standaarden binnen SQL. Diverse databases zoals mySQL, PostGreSQL en Oracle ondersteunen die in meer of mindere mate en hebben vaak ook eigen uitbreidingen. Zo kent Oracle SQL-Plus.

Schiet je trouwens al een beejte op? Morgen moet het af zijn… :wink: