SQL hopelijk laatste keer...

Ik heb lang zitten wikken en wegen of ik nog één topic plaats boven de vele die hier al staan van mij, maar ik moet dit echt klaar krijgen voordat ik verder kan. Ik ben al vanaf maandag 09:00 bezig met SQL en ben het aardig zat. Ik schaam me dan ook dood zo veel topics hier op deze pagina te hebben, maar ik kom er ondanks alle hulp, forums en sites niet uit :(

(MySQL loopt, PHP doet het, maar ik kan geen nieuwe database maken)

Ik weet ondertussen dat mijn probleem ligt bij het inloggen (dankje Tomaat).
“Access Denied Errors” komen veel voor en er is dan ook veel te vinden op het web over dit probleem. Helaas heeft dat niet voor mij geholpen…

Deze 4 regels zijn niet voldoende om als ‘Root’ in te loggen:

cd /usr/local/mysql
sudo ./scripts/mysql_install_db
sudo chown -R mysql:mysql data
/usr/local/mysql/bin/mysql

mysql> use mysql;
ERROR 1044: Access denied for user: ‘@localhost’ to database ‘mysql’
mysql>

Deze 2 regels zijn geven het volgende resultaat:

shell> mysql -u root mysql
mysql> SET PASSWORD FOR root@localhost=PASSWORD(‘new_password’);

Ambiguous output redirect.
(natuurlijk heb ik hier ‘new_password’ vervongen met iets anders)

Het blijft voor mij abracadabra… Ik hoop dan ook dat iemand me hier uit kan redden want meer dan drie dagen kan ik me echt niet verooloven. Ik had nooit verwacht dat er zoveel komt kijken bij het instaleren van SQL, ik moet ook eerlijk bekennen dat het werken met de Terminal nooit mijn favoriet is geweest…

Help!

Ik gebruik 'Complete MySQL' is een grafische installatie van MySQL voor OSX, dan heb je ook een Preference Panel waarmee je de DB kan starten en stoppen. En hiermee kan je ook het root wachtwoord instellen.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17951

Vervolgens gebruik ik de fantastische tool:
CocoaMySQL voor het beheren van de database…
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17838

Geen enkele commandline regel nodig, en het werkt wel zo snel en efficient.
Je bent een Mac gebruiker of je bent het niet :wink:

Je hoort me wel maar je luisterd niet...

[quote:eaf9716be8]/usr/local/mysql/bin/mysql

mysql> use mysql;
ERROR 1044: Access denied for user: ‘@localhost’ to database ‘mysql’
mysql> [/quote:eaf9716be8]

Er staat ‘@locahost’. Dit betekent dat je anonymous met de DB verbind. D.m.v. -u flag kan je als root inloggen. dus[code:1:eaf9716be8]/usr/local/mysql/mysql -u root[/code:1:eaf9716be8]aangezien je nog geen wachtwoord hebt ingestelt voor root hoef je de -p flag nog niet mee te geven.

Het wachtwoord voor root wijzigen gaat d.m.v.[code:1:eaf9716be8]mysqladmin -u root password vul_nu_hier_je_wachtwoord_in[/code:1:eaf9716be8]

En tja, je zou die versie kunnen proberen die hierboven genoemt word…

[quote:77ca218b77="Pink Grapefruit"]Ik gebruik 'Complete MySQL' is een grafische installatie van MySQL voor OSX, dan heb je ook een Preference Panel waarmee je de DB kan starten en stoppen. En hiermee kan je ook het root wachtwoord instellen.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17951

Vervolgens gebruik ik de fantastische tool:
CocoaMySQL voor het beheren van de database…
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17838

Geen enkele commandline regel nodig, en het werkt wel zo snel en efficient.
Je bent een Mac gebruiker of je bent het niet ;-)[/quote:77ca218b77]

Heb ik ook gebruikt. In 15 minuten klaar en werkt meteen.

Fantastisch!!! Alles werkt, en in minder dan een half uur : ) Wat een genot dit 'complete' pakket!

Bedankt allemaal!

gerhard

Je kan in Cocoa MySQL niet een database aanmaken, alleen bestaande databases beheren, tenzij je in de commandline window de juiste SQL create (en de grants!) intikt.. maar dan kan je net zo goed terminal gebruiken.

Gewoon het advies van Tomaat opvolgen en de volgende links lezen:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/CREATE_DATABASE.html
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/GRANT.html

Ik gebruik ook de Server Logistics package en dat werkt perfect; [color=#666666:11a5d6f6a1](alleen het aanmaken van users en databases is mij tot nu toe alleen gelukt via de Terminal via create database en grant. Effe pielen, maar dan werkt het prima en de rest doe ik met CocoaMySQL.)[/color:11a5d6f6a1]
[color=red:11a5d6f6a1]UPDATE:[/color:11a5d6f6a1]: Naar aanleiding van de reactie van Tomaat na dit bericht toch nog even zitten kijken in de interface van CocoaMySQL en als je als ‘root’ inlogt kan je wel database aanmaken en verwijderen. Dat had ik natuurlijk veel eerder kunnen bedenken…duh…[color=red:11a5d6f6a1]einde update[/color:11a5d6f6a1]

enne… als je zowel gebruikt van de Server Logistic install en CocoaMySQL niet vergeten om de ontwikkelaars te verblijden met een kleine geldelijke bijdrage :wink:

ps: [color=green:11a5d6f6a1]de testdatabase die standaard gemaakt wordt bij het installeren van MySQL is nauwelijks beveiligd en moet je niet gebruiken voor je website … 't is maar dat je het even weet[/color:11a5d6f6a1]

wat ook een handig pakket is om je DB's te beheren is phpmyadmin. Hiermee kan je vanuit je browser je MySQL databases beheren, nieuwe aanmaken en users (GRANT's) aanmaken :)

Even iets heel anders...

Als je een probleem post, en stap één wordt opgelost, dan komt daarna het volgende probleem. Dan kun je het beste je oude draadje blijven gebruiken. De mensen die daarin antwoord hebben gegeven zijn geabonneerd op je draadje (meestal…) en zien dan vanzelf weer een melding langskomen. Elke keer opnieuw een draadje starten betekent ook elke keer opnieuw hopen dat het de aandacht trekt.
Als starter van het draadje kun je de titel ervan aanpassen. Deze komt ook in de mail als onderwerp. Hiermee kunnen de abonnees gelijk zien dat je een ander probleem hebt…

Het was om het maar even over iets anders te hebben…
Ik lees graag mee, heb zojuist ook mijn eerste database aangemaakt. Ik snap er nog geen hol van :smiley:

[quote:4b05f73631]Je kan in Cocoa MySQL niet een database aanmaken, alleen bestaande databases beheren, tenzij je in de commandline window de juiste SQL create (en de grants!) intikt.. maar dan kan je net zo goed terminal gebruiken. [/quote:4b05f73631]

Das niet waar. Linksboven in het hoofdvenster zit een ‘plusje’ om een nieuwe database aan te maken. Indien je als root bent ingelogd… En volgens mij is dat voor bovengenoemde doel voldoende.

Sjiiit, volgens mij ben ik blind. Zie nu pas je stukje ‘update’…
Oh ok. Het zal de wodka zijn :wink: Hehehe.

[quote:a6467a4947="Deskman"] (...) Ik lees graag mee, heb zojuist ook mijn eerste database aangemaakt. Ik snap er nog geen hol van :D[/quote:a6467a4947]

Wat snap je niet Deskman?

[quote:0db67fb4c2="tennapel"][quote:0db67fb4c2="Deskman"] (...) Ik lees graag mee, heb zojuist ook mijn eerste database aangemaakt. Ik snap er nog geen hol van :D[/quote:0db67fb4c2]

Wat snap je niet Deskman?[/quote:0db67fb4c2]
Ik heb SQL geïnstallerd en pLog (en blogtool) geînstalleerd. Die maakt automatisch een database aan. PHPMyAdmin er op gezet en nu zie ik van alles zonder ook maar enig inzicht in wat het betekent. Ik heb nog geen probleem (het werkt namelijk gewoon) maar wat al die gegevens inhouden ben ik nog niet achter.

Bedankt voor de zorgen :smiley:
Als het zover is horen jullie me wel piepen…

"Linksboven in het hoofdvenster zit een 'plusje' om een nieuwe database aan te maken. Indien je als root bent ingelogd..."

En inloggen als root doe ik met behulp van de Terminal of kan dat in één van de ‘complete’ paketten zoals ik ze gister heb geinstaleerd?

Inloggen als root doe je in CoCoaMySQL:

host : localhost
inlognaam : root
wachtwoord : het wachtwoord dat je voor de root hebt ingesteld, wat je via het gebruikspanel in systeemvoorkeuren hebt geinstalleerd met de Server Logistic installatie

En om gebruik te maken van een database die ik van iemand krijg toegestuurd importeer ik die via 'import' neem ik aan... En dat moet een CSV file zijn? Of is het net zoals bij afbeeldingen dat er verschillende bestandsformaten mogelijk zijn voor het bewaren van een database? Dat wat ik hier heb liggen als voorbeeld om mee te experimenteren in Dreamweaver is een .mdb file.

zo'n bestand een heet een dump file en heeft normalieter de extensie .sql

Dit bestand kun je gewoon met een texteditor inlezen en bewerken. Je zal dan zoiets te zien krijgen[code:1:3bf5f778e5]CREATE TABLE images (
iid int(4) NOT NULL auto_increment,
ifile varchar(15) NOT NULL default ‘’,
PRIMARY KEY (iid)
) TYPE=MyISAM;[/code:1:3bf5f778e5]

Maar wat doe ik nou met dat .mdb bestand? Dit is de database van een bedrijf waarin alle produkten staan, die ik zo graag wil importeren in Dreamweaver. Hoe krijg ik die gegevens nou in de CocoaMySQL? Als ik het bestand importeer krijg ik de melding "[ERROR in query 2] You have an error in your SQL syntax". ...zucht...

ja..aan een .mdb bestand heb je dus geen f*ck :p misschien is er een tootlje waarmee je dat bestand kan omzetten naar MySQL formaat..

Ok, ik hem een 'example' database gedownload van SQL website, en die heet 'world.sql'. Nou wou ik die importeren via import, met als resultaat:

[ERROR in query 1] You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near .

Je kan vragen aan een beheerder in je bedrijf of ze een sql dump kunnen maken van de MDB. Wel er even bijzeggen dat het ANSI SQL moet zijn.

Ik zou je willen aanraden om een ‘SQL for dummies’ boek te kopen, want zonder basiskennis van SQL gaat het je niet lukken.

Tutorial:
http://www.w3schools.com/sql/default.asp

Zit ik er echt nou nog zo ver van af voordat ik een database in Dreamweaver kan gebruiken? Met "CompleteMysql" kun je een database maken, beheren, wachtwoorden instellen... Zoals ze zelf al adverteren kun je met dit pakket bijna hetzelfde doen als met de "Terminal" versie. Ik heb de afgelopen dagen veel boeken bekeken in de bibliotheek en ze gaan allemaal over het invoeren van regels enzo. Ik dacht met deze "complete" version dat dat niet meer nodig was. Komt er nou echt nog een boek aan te pas na deze hele sessie om een database te maken?

Ik ben een grafisch/web-vormgever en wil slechts de mogelijkheid hebben om een database te kunnen importeren in Dreamweaver, meer niet. Wat er verder allemaal mogelijk is met SQL ligt eigenlijk niet zo in mijn straatje, ik hou me meer bezig met vormgeving.(en daar is weinig van gekomen de afgelopen dagen :slight_smile:

Maar klopt het dat als ik een sql bestand importeer in CocoaMySQL deze tekst komt: “[ERROR in query 2] You have an error in your SQL syntax”.

Anyway, ik stel het zeer op prijs dat jullie nog steeds schrijven, wie weet werkt het voor het weekend :slight_smile:

gerhard