Mijn HDD 3 TB moet vervangen worden. Daarvoor in de plaats kan ik een nieuwe HDD 3 TB laten zetten, maar ook een combinatie van HDD 3 TB (voor de opslag) en een kleine SSD (voor OSX).
Zijn er mensen die ervaring hebben hiermee? Werkt dit goed samen? De reparatiedienst ontraadt het mij.
Bij een 2 jaar jongere iMac 27" (mid 2011) gaan een gewone HDD en een kleinere SDD die er later bij in is gezet prima samen. Maar ik heb geen idee of dit dan ook geldt voor een Mac uit 2009…
Hopelijk dat de experts op dit forum je nog wat wijzer kunnen maken.
Heb je die 3TB opslag echt nodig? Als je voldoende hebt aan 1TB zou je kunnen overwegen om er (alleen) een 1TB SSD in te zetten. Kost je circa €220.
https://tweakers.net/pricewatch/1126241/crucial-mx500-2-komma-5-inch-1tb.html
Of als je helemaal wilt uitpakken: ?
https://tweakers.net/pricewatch/1126243/crucial-mx500-2-komma-5-inch-2tb.html
Werkt op zich prima. Als je nog geen SSD had merk je een prettige snelheidsverbetering. Adviseer je dan te kiezen voor een 128 GB SSD en 2 TB HDD, deze zijn beide redelijk geprijsd. Hou wel n je achterhoofd: het is een machine uit 2009 dus verwacht ook geen wonderen …
Ik zou er niet te veel geld meer aan uitgeven. Mijn persoonlijke mening is dat je beter een paar honderd euro meer kunt uitgeven en een jongere tweedehands kopen waar als een SSD inzit.
Er is een verschil tussen upgraden en uitstel van executie. Dat ligt vooral aan het moment waarop je het doet.
In jouw geval zou ik voor die enorme iTunesbieb een externe 2½ inch aan de achterkant van de voet plakken en in de machine zelf een SSD van betaalbare grootte. Waarbij je ervan uit mag gaan dat die SSD de machine gaat overleven. Recente duurtests hebben aangetoond dat een SSD van de bekende merken (Samsung, Crucial) de minimale levensduur met gemak haalt.
Voor het geld van een HDD en en SSD koop je nog steeds geen vervangende 2e hands iMac (waarvan je ook maar weer moet afwachten hoe de componenten zich houden). Maar als je ervoor kiest om je 2009 model toch nog een jaartje of twee te blijven gebruiken (want daarna wordt de iMac waarschijnlijk niet meer door de allernieuwste versie macOS ondersteund) moet je de investering even afwegen.
Als je besluit om de HDD te vervangen, zorg er dan wel voor dat de SSD op de plaats van de huidige HDD komt en de HDD op de plaats van het optische station.