SSD in Macbook Pro

Beste mensen,

Ik wil binnenkort een SSD in mijn Macbook Pro (13 inch, medio 2012) zetten. Ik weet inmiddels welke ik wil en hoe ik 'm fysiek in de pc moet schroeven. Maar ik kan op het internet geen duidelijke handleiding vinden over hoe ik deze moet installeren (clonen etc.?). Weet iemand waar ik dit kan vinden waar stap voor stap staat beschreven hoe dit moet?

http://www.youtube.com/watch?v=oZuZFFBJMfg

Methode 1: de ‘Apple’ manier

• nieuwe SSD plaatsen, opstarten in recovery (command + R ingedrukt houden bij opstarten)
  • OSX installeren (een van de keuzes in het menu)
  • na installatie OSX de migratie-assistent opstarten; je oude HDD via USB aansluiten en de migratieassistent zijn werk laten doen

Methode 2: carbon copy cloner

• de SSD extern aansluiten via usb (hier heb je een connector of dockje voor nodig)
  • met carbon copy cloner een kloon van je huidige HDD overzetten op je SSD
  • SSD plaatsen

Voor een kloon is deze software geschikt, http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Ik wil mijn Macbook Pro uit 2006 ook voorzien van een SSD.
De HD (160 Gb) is niet meer van deze tijd qua snelheid.

Welke heb je gekozen Barca?

@bassbug: Let op, voor een oudere MacBook Pro hoef je niet een ultrasnelle SSD aan te schaffen. De verbindingsbus is namelijk niet sneller, dus heeft dat geen nut.
Overigens haal je nog steeds een flinke winst en draait alles een hele hoop soepeler. (denk vooral aan reactietijd)

Tip voor een SSD: Kingston. Deze hebben een goede prijs/kwaliteitverhouding en drie jaar garantie. 120GB = ca. € 70,- en 240GB ca. € 130,-, 480GB = ca. € 280,-

[quote=bassbug url=http://www.onemorething.nl/community/topic/ssd-in-macbook-pro-3/#post-2652213 time=1391088332]Ik wil mijn Macbook Pro uit 2006 ook voorzien van een SSD.
De HD (160 Gb) is niet meer van deze tijd qua snelheid.

Welke heb je gekozen Barca?[/quote]

Ik heb het een tijdje geleden ook gedaan (nouja, bijna dan. Ik heb mijn superdrive vervangen door een SSD, daar mijn besturingssysteem op gezet en mijn HDD laten zitten als opslag.) Ik heb gekozen voor de Samsung 840 EVO 120 GB. Deze is ook te krijgen met meer GB’s en het is een absolute aanrader.

EDIT: vergeet bij een SSD die je niet via apple koopt niet om trim aan te zetten klik

Dat model ondersteunt tot 3Gb/s, wat in de praktijk uitkomt rond de 250 mb/s. Een snellere SSD is dus geldverspilling, tenzij je van plan bent in de toekomst te upgraden naar het niet-retina model MacBook Pro (voor zolang deze nog verkocht gaat worden) of Mac Mini.

Kleine correctie: de MacBook Pro’s uit 2006, 2007 en 2008 hebben allemaal SATA I, dus maximaal 1,5Gb/s.
2009 en 2010-modellen SATA II (3,0Gb/s)
2011 en nieuwer SATA III (6,0Gb/s)

Waarbij ik op de aansluiting in de HD Bay doel. De aansluiting voor de optische drive heeft in sommige modellen de voorgaande standaard t.o.v. de HD Bay. Bron MacTracker.

Van clonen heb ik gelezen dat dat wel eens voor problemen zorgt. Beter installeren en dan een
™ backup terugzetten.

Problemen? Welke?

Ik heb een Mac die al vijf keer gekloond is (pech met defecte harddisks, harddisk naar SSD) en nog nooit geïnstalleerd. Originele software a fabriek (10.5) is vrolijk elke keer geüpgraded tot aan 10.9 Mavericks.
Werkt perfect.

Hmm bij mij had ik juist door het clonen last van vastlopers.

Betaalbaar en zeer goed:

Crucial 2.5" M500 480GB
http://www.amazon.de/Crucial-CT480M500SSD1-interne-480GB-schwarz/dp/B00BQ8RHJ2/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1391094089&sr=8-1&keywords=Crucial+2.5"+M500+480GB

http://tweakers.net/productreview/77352/crucial-25-inch-m500-480gb.html

Samsung 840 EVO 500GB
http://www.amazon.de/Samsung-MZ-7TE500BW-interne-SSD-Festplatte-metallic/dp/B00E3915Y4/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1391094136&sr=8-1&keywords=Samsungs+840+500

http://tweakers.net/reviews/3130/samsungs-nieuwe-840-evo-ssds-moeilijk-te-verslaan.html

Een Time-Machine backup is géén kloon. Klonen zoals met CCC en SuperDuper is een perfecte methode. Daarbij zal bij het klonen naar een lege schijf deze laatste de info ook meteen gedefragmenteerd opslaan.

Eerst klonen naar extern aangesloten SSD, kan gewoon met Schijfhulpprogramma, geen dure tools voor nodig, en dan even testen of het werkt. Zo ja, inbouwen maar.

SuperDuper is voor dit gewone klonen gratis. Smart klonen kost wel geld :wink:

Klonen met het schijfhulpprogramma kan alleen in recovery modus, anders kunnen bepaalde systeembestanden niet worden gekloond.

Carbon Copy Cloner is ook een optie, die is de eerste maand gratis voor alle functionaliteit.
Overigens verder ook niet duur, € 33,95 voor een levenslange licentie op een onbeperkt aantal Macs. En reductie bij een flinke upgrade van de app. (updates zijn sowieso gratis)

Bij CCC niets geen gezeur over ‘systeembestanden in gebruik’, dat zijn Windows-kwaaltjes. Je kunt altijd de volledige schijf klonen waarvan je bent opgestart en op willekeurige andere schijven een Recovery HD aanmaken.

Koop geen ouderwetse ssd en koop geen ssd met een Sandforce controller zoals de Kingston V300. Deze laatste hebben een slechte reputatie, zeker icm Macs. Ouderwetse ssd’s wil je niet kopen omdat de technologie ook per generatie een sprong voorwaarts maakt. Met name betrouwbaarheid en het behouden van de snelheid worden steeds beter. Dat je SATA bus niet de volledige snelheid van zo’n ssd kan benutten is niet erg. Daarnaast kun je tegenwoordig ook niet zo gek veel anders dan zo’n nieuw model aanschaffen. Als je een oud model wil zul je bij de gebruikte ssd’s moeten gaan kijken en dat is geen aanrader omdat je niet weet hoeveel er naar geschreven is. Ook hebben nieuwere ssd’s een betere support voor OS X waardoor het ineens wel mogelijk is om de firmware te upgraden (iets wat vrij belangrijk is bij een ssd).

Het klonen van een systeem is vaak geen goed plan. Dit geeft ongeacht het OS in de praktijk toch de nodige problemen (instabiliteit en performance problemen door bijv. de verkeerde alignment). Maak liever van deze gelegenheid gebruik voor een schoonmaakactie van je installatie en begin weer van voor af aan.

TRIM aan zetten is overigens ook onzin. De tool waarmee je dat doet is een hack dus je loopt risico dat er iets mis kan gaan. Het aan zetten van TRIM heeft verder geen enkele toegevoegde waarde, zeker niet bij hedendaagse ssd’s. Zij hebben allemaal garbage collection (GC) wat hetzelfde eindresultaat heeft als TRIM. Het bereikt deze alleen op een andere manier. Bespaar je de risico’s en laat de ssd voor wat het is (andere tweaks zijn dus ook niet nodig; meesten zijn toch complete nonsens, doen helemaal niets).

@SunKeeper: systeembestanden in gebruik zijn helemaal geen Windows kwaaltjes want dit speelt op ieder OS, ook OS X! Als je gaat klonen dan doe je dat niet met een draaiend systeem, dat doe je offline (je start bijv. op van een cd of stick waarmee je kunt klonen).

Zoals in mijn vorige posts vermeld heb ik geen flauw idee hoe ik de door jou opgenoemde problemen aan het licht zou kunnen brengen. Alles draait namelijk zonder enig snelheids- of stabiliteitsprobleem.

Wat je zegt over alignment kan ik al helemaal niet relateren aan SSD’s. Als je de fysieke locatie van data op het apparaat bedoeld, heeft dit nog nooit uitgemaakt op een SSD omdat iedere plaats binnen dezelfde tijd te bereiken is. In tegenstelling tot een harde schijf.

Verder ben je niet opgestart van het uiteindelijke apparaat waar de data op terecht komt tijdens een kloon. Feitelijk gezien ben je al ergens anders van opgestart, namelijk de bron. (in de meeste gevallen)

Verklaar u nader, ik ben benieuwd. :roll: