SSD in plaats van SuperDrive

Er zijn meerdere topics die gaan over het plaatsen van een SSD in een MacBook (Pro) maar niet zo zeer over het plaatsen van een SSD in plaats van een SuperDrive. Ik wil graag, over een tijd, een MacBook Pro 13" kopen en daar een SSD in plaatsen om het OS X en programma's op te installeren. Omdat ik een grote opslag capaciteit wil hebben maar een 512 GB SSD me te prijzig wordt, dacht ik dat het handig was om een 500 GB - 5400 rpm HDD te plaatsen op de 'normale' plaats en de SuperDrive te verwijderen (in een enclousure te plaatsen) en op de plek van de SuperDrive een SSD te plaatsen.

Ik heb natuurlijk al wat gezocht op het internet en heb wel gezien dat als je een HDD of SSD wilt plaatsen in plaats van de SuperDrive je een bepaald 'sleetje' nodig hebt om de, in dit geval, SSD in te plaatsen. Verder heb ik ook wat gelezen over het onderhoud van de SSD in een MacBook nu is mijn vraag: Heeft iemand van jullie ervaring met een SSD in een MacBook Pro en het liefst natuurlijk met het verwijderen van de SuperDrive en het plaatsen van een SSD op die plek?

Advies wat betreft merk SSD etc. zijn natuurlijk ook altijd welkom!

Een MCE Optibay icm een OCZ Vertex II lijkt me een goede oplossing. Ik zit er eerlijk ook over te denken om dat te doen, maar dan een 500GB HD op de plek van de SD, en een SSD op de plek van de HDD.

Bedankt voor je reactie! Mag ik vragen waarom je er over denkt om de HDD op de plaats van de SuperDrive en de SSD op de plaats van de HDD? Of heeft dat geen specifieke reden?

Het sleetje converteert de beschikbare ruimte en aansluitingen naar die van een hard disk/solid state drive.
Ik heb zelf die van MCE (de [url=http://www.mcetech.com/optibay/]OptiBay[/url]) gekozen. Daar kon je toen ook ("gratis") een USB-enclosure bij krijgen voor de optische drive (wat bij mij niet werkt...:slant:).
Zelf heb ik, prijs-kwaliteitsverhouding bekekend, in juni de keuze gemaakt voor 2 Seagate-HDD's, en de standaard HDD extern geplaatst. Door die HDD's in striped-Raid te zetten heb ik een dubbele snelheid daarvan, voor relatief weinig geld.
4GB geheugen is op het randje als je dit soort snelheden nodig hebt of prettig vindt. M'n MBP 15" met i5-processor (2,4GHz) hoeft net niet te swappen als ik Windows 7 64-bit Ultimate met 3,8GB geheugen draai via VMware Fusion, en daarnaast Mail, Safari, en wat kleine dingetjes. Een programma als bijv. AutoCAD op OS X kan ik dan wel vergeten. Dan kan ik beter eerst iets afsluiten (liefst VMware) om het weer goed werkbaar te krijgen.

In jouw geval (met een MBP 13") heb je een (snelle) SATA verbinding met je SD. Bij mij heb ik een andere (slomere) verbinding. Dus in mijn geval zou het stom zijn om een snelle SSD op een slome verbinding te zetten, vandaar.

Ik heb sowieso geen haast dus ik ben van plan eerst nog genoeg ervaringen op te doen maar nogmaals allemaal bedankt voor de reacties!

Waarom je de SSD daar aansluit is helder, bedankt!

@ikreisrond Ik ben niet van plan VMWare, BootCamp of iets dergelijks te gaan draaien, ik houdt het lekker bij OS X. Zou je kunnen vertellen wat er precies mislukte tijdens het plaatsen van de SuperDrive in de Enclousure?

Het is beter om je SSD op de plaats van de SuperDrive te bouwen en de HDD in de normale bay. Die bay is namelijk gebouwd voor HDD's en zal dus beter beschermen en resonatie opvangen. SSD kan makkelijk op de plaats van de SD, omdat die toch geen bewegende onderdelen heeft.

Ik heb zelf een Vertex Turbo 30GB in mijn '08 MBP gehad en heb nu een Vertex 2 120GB in mijn '10 Mac Pro. Heerlijk die snelheid! Start binnen 15 sec op, apps instant en de Vertex 2 doet het heel goed met multitasken, €200 voor betaald wat ik voor 120GB heel redelijk vind, dat betaalde je vorig jaar voor 30GB en de prijs van de Vertex 2/SandForce SSD's is dalende.

@ Demon Hunter Zoals ik uit je bericht kan opmaken heb jij je Vertex Turbo 30GB in je MacBook Pro ook gebruikt om je OS op te installeren en misschien wat andere programma's op te draaien. Hoe heb je dat gedaan qua onderhoud, Windows schijnt daar een speciale functie (TRIM?) voor te hebben hoe zit dat met de Mac? Alvast bedankt !

Die Vertex zit niet meer in mijn MBP, vond toch te klein worden. Heb wel de Vertex 2 in mijn MP. De SSD's van OCZ hebben Garbage Collection dit treed in werking als je Mac niets staat te doen(idle), de SSD herstelt zich dan als ware weer, perfomance blijft dus gelijk. Toen dit er nog niet was moest je gewoon de SSD kopiëren naar een externe schijf(Carbon Clone Copy), booten vanaf een Linux G-Parted Live CD en de SSD vervolgens herstellen met een Secure ATA Erase waarbij alle flashcellen weer hersteld worden. Vervolgens kopieer je de back-up weer terug van je externe schijf naar je SSD en is je SSD weer zo snel als uit de doos. Maar in principe moet tegenwoordig GC genoeg zijn, gewoon je Mac 2-3 nachten laten idlen als je denkt dat de performance gezakt is.

Daarnaast alleen je OS en apps op de SSD, Home map en media op de HDD, dan maak je ook weinig schrijfacties naar je SSD en slijt ie minder snel. Als je de SSD een keer helemaal vol hebt geschreven is het sowieso handig om een Secure Ata Erase te doen om alle flashcellen te herstellen.

Trim wordt nog niet ondersteund op Mac, maar GC houdt de SSD ook in goede conditie, alleen op een andere manier :)

@ Demon Hunter als ik het goed begrijp zit er dus wel degelijk wat werk aan de SSD wat betreft onderhoud?

Bovendien zeg je dat het aan te bevelen is om alleen je OS en Applicaties op de SSD te zetten, dit was ik ook van plan, echter is het toch wel zo dat één van de voordelen van een SSD is dat hij zo snel leest en schrijft? Ik ken veel mensen die een SSD in hun iMac hebben omdat ze bijvoorbeeld veel werken met Logic en dan veel muziek fragmenten snel in willen laden of bijvoorbeeld met Final Cut Pro en veel HD beelden snel in willen laden etc.

Die mensen hebben geen SSD in hun mac om de bestanden snel in te laden. De bestanden worden meestal op een gewone hdd opgeslagen. De SSD wordt gebruikt als Scratch Disk. Op de Scratch Disk worden tijdelijke bestanden opgeslagen als je RAM vol zit. In zo'n geval is een SSD veel sneller.

De schrijfsnelheid ligt meestal niet heel veel hoger dan van een gewone hard disk. De lees snelheid ligt wel hoger. Ga trouwens niet voor de aller goedkoopste budget modellen, deze zijn meestal helemaal niet veel sneller dan een harddisk van dezelfde prijs categorie.

@Pepperonie Als ik je goed begrijp is de intentie die ik heb voor de SSD, OS X en andere programma's installeren op de SSD, media en andere content op de HDD, wel goed voor snelheidswinst met o.a opstarten, het gehele OS X en andere programma's op de SSD.

Wat betreft het budget ben ik ook wel van plan een SSD te kopen van bijvoorbeeld Intel.

Vroeger was wat onderhoud vereist, tegenwoordig niet meer door GC en Trim, maar in uiterste gevallen kan je je performance dus altijd terug krijgen. Een SSD dient vooral als boot disk ja. Ik heb zelf een filmproductiebedrijf en werk dagelijks met het hele FCS 3 pakket en Photoshop/Illustrator, maar een SSD heeft geen nut voor het inladen van films. FCP werkt namelijk het best als je een drive hebt waarop FCP staat en een andere drive waarop je media staat. Als je dezelfde drive gebruikt voor beide zaken kakt je perfomance in want de kop van de schijf moet dan constant lezen en schrijven tegelijk en dat werkt niet goed. Nu leest de ene schijf en schrijft de ander constant. Vandaar dat ik een SSD heb als boot disk met alleen OS en apps en een RAID0 voor mijn media en home map. Een SSD als media disk gebruiken is niet aan te raden, omdat je ten eerste veel opslag nodig hebt wat met SSD duur is en je bent constant naar je schijf aan het schrijven wat niet goed is voor de flashcellen(slijtage).

De Intel's zijn tegenwoordig niet meer de beste SSD's, vooral schrijfsnelheid is lager dan nieuwere SSD's. Mijn Vertex 2 leest tot 285 MB/s en schrijft tot 275 MB/s, een heel stuk sneller dan HDD's, al is dit wel in optimale omstandigheden. Zelf haal ik ongeveer 265/250 in real life situatie. Tegenwoordig zijn de Vertex 2, de Crucial RealSSD en andere SandForce based SSD's het snelst. Aan het eind van het jaar komt Intel met een nieuwe serie SSD's, gebakken op een nieuw procede waardoor het aantal GB's verdubbeld, terwijl de prijs gelijk blijft en de perfomance zal verbeteren.

Je moet er wel rekening mee houden dat je DVD speler software alleen nog werkt als je je superdrive via een usb bay aansluit op je computer EN je de patch van MCE er op hebt gezet. Een op de computer opgeslagen dvd speelt anders absoluut NIET. Hij geeft dan een foutmelding aan !!

Een geripte DVD werkt hier anders perfect hoor...

@ Demon Hunter bedankt voor de informatie, duidelijk! Zoals ik al eerder aangaf heb ik geen haast en wacht ik dus wel even op de nieuwe Intel SSD's eind dit jaar.

@ geefi868 Je verhaal is me niet helemaal duidelijk?

ik zal proberen om het wat duidelijker te vertellen. Ik heb in een macBook Pro ook MCE mediadrive zitten met een 750GB harde schijf. Op het moment dat ik nu een dvd wil kijken die ik als zodanig heb opgeslagen op de harde schijf (dus VIDEO_TS mappen) en ik sleep de VIDEO_TS map naar het DVD speler icoon in de dock, dan geeft de dvd speler een foutmelding aan.......tenzij ik de superdrive die eerst in de computer zat heb aangesloten in de bijgeleverde usb-bay.
Is het nu iets duidelijker ?

Bij mij heeft de DVDSpeler nooit VIDEO_TS mappen kunnen openen, VLC daartegen wel. Kan je dat eens uitproberen?

VLC doet het inderdaad wel, maar dan moet je ieder bestand afzonderlijk openen.
Bij dvd-speler is het afdoende om de VIDEO_TS map zelf gewoon op je dvd-speler icoon te slepen en dan opent hij hem vanzelf.

[quote=Robin Peek url=http://www.onemorething.nl/community/topic/ssd-in-plaats-van-superdrive#post-2075586 time=1287328273]@ Demon Hunter Zoals ik uit je bericht kan opmaken heb jij je Vertex Turbo 30GB in je MacBook Pro ook gebruikt om je OS op te installeren en misschien wat andere programma\'s op te draaien. Hoe heb je dat gedaan qua onderhoud, Windows schijnt daar een speciale functie (TRIM?) voor te hebben hoe zit dat met de Mac? Alvast bedankt ![/quote] Hey Robin lees [url=http://macperformanceguide.com/SettingUp-BootDrive.html]dit[/url] eens door. Verder staat op [url=http://macperformanceguide.com/index_topics.html]macperformanceguide[/url] een berg aan informatie. Wat ik in mijn Mac Pro heb gedaan is op de Vertex II (60GB) het OS en Programma's gezet. De andere bestanden, Aperture bieb, iTunes bieb, Downloads en Mail op de HDD die standaard in m'n Mac Pro zat.