ssd op de plaats van dvd drive

ik had het plan om een ssd op de plaats van de dvd te zetten
Nu heb ik de macbook pro open en de dvd eruit, mar dat is geen standaard sata aansluiting
Zijn daar verloopstekkers voor te krijgen of iets anders zodat ik de ssd wel kan gebruiken?

Je hebt een 'bracket' nodig om de SSD daar in te kunnen stoppen, zeg maar: een kastje zodat de SSD past.

Je moet inderdaad een bracket hebben om hem te bevestigen.

Maar de aansluiting van de superdrive vaak een stuk minder snel dan de aansluiting van de normale harde schijf... afhankelijk van het model Macbook Pro.
Je kunt beter de normale harde schijf op de plek van de superdrive zetten en de ssd op de plek van de normale schijf.

Bij modellen vanaf 2011 is de snelheid ongeveer even snel. Dan is het raadzaam om de HDD op zijn oude plek te laten zitten, heb je ook nog wat aan die shocksensor.

Die dingen zijn op internet te vinden door te zoeken naar: hddcaddy, optibay, 2nd hdd bracket.

http://eshop.macsales.com/shop/internal_storage/Data_Doubler

Deze moet je hebben, als je hem bestelt duurt het ongeveer twee weken voordat je hem hebt. Hij werk iig goed, en als ik mij goed herinner zijn moet je altijd de HDD naar je DVD zetten en je SSD ipv je HDD. Want er zijn problemen met die snelheden, want er staat wel dat ze hetzelfde zijn maar ze werken niet hetzelfde. Maar kijk maar even op de website hierboven daar staat precies hoe je het moet doen en wat je overwegingen moeten zijn.

MacBook Pro 13" models: Apple does not support the use of 6Gb/s drives in the optical bay. While we have observed a high rate of success using SATA 3.0 6Gb/s drives in Apple 13" bays where 6Gb/s link is present, some systems may not operate properly with this setup. For guaranteed reliability/compatibility, we suggest 6Gb/s drives be used in the main drive bay only, and 3Gb/s hard drives or SSDs be used in the optical bay when a two-drive configuration is desired. We cannot guarantee proper or successful 6Gb/s drive operation in the Apple MacBook Pro 13" optical bay.

Ik heb gelezen dat mensen het zonder problemen gebruiken maar ook veel verhalen met problemen met de snelheid en dat alles heel sloom werkt dus ik zou voor het zekere gaan en de ssd ipv je hdd installeren en de hdd naar je optical bay. Heb het zelf ook gedaan en werk echt prima