Ssd op welke plaats?

Ik heb een MacBook 13 late 2011. Nu wil ik een ssd in mijn MacBook gaan plaatsen. Kan in deze het beste plaatsen op de plek van de huidige HDD of op de plaats van de cd speler? Beide hebben een even snelle verbinding lees ik.

Alvast bedankt.
Groeten Maarten.

Het ligt eraan of jij je huidige harddisk of superdrive wilt houden. Ik heb 'm gewoon op de plek van m'n oude harddisk geplaatst en m'n superdrive lekker laten zitten.

Wil jij beide harde schijven gaan gebruiken, dan kun je het beste de SSD op de plek van je Superdrive installeren. Je zult dan wel een speciale kit moeten bestellen. Het fijne weet ik er niet van, maar anderen zullen je daar prima advies over kunnen geven.

Kijk ook eens in het speciale SSD topic van maar liefst 26 pagina's, hier staan waarschijnlijk alle antwoorden op jouw vragen! http://www.onemorething.nl/community/topic/het-grote-ssd-in-je-mac-topic

Bedankt,

Helaas kan ik het antwoord niet op het forum vinden. (ik wil inderdaad een ssd+HDD) Maar sommige zeggen dat ik de hdd lekker moet laten zitten en de ssd op de plaats van de superdrive moet zetten andere zeggen juist weer anders om.

Bron [url=http://blog.macsales.com/10433-macbook-pro-2011-models-and-sata-3-0-6-0gbs-update-5272011]OWC[/url]

Macbook pro 2011
13” – 100% no issues with 6Gbp/s SSD in any bay that has 6Gbp/s available
15” – 100% no issues with 6Gbp/s SSD in main bay, no-go with 6Gbp/s SSD in optical bay.
17” – Hit or Miss for main bay with 6Gbp/s SSD, no-go with 6Gbp/s SSD in optical bay.

Conclusie: het maakt dus geen drol uit!

Uitmaken doet het wel degelijk al zal eenieder z'n eigen redenen hebben om een ssd op de plek van de hd of op de plek van de optische drive middels een caddy in te bouwen.

Bij dit 13" model uit 2011 heb je dus de keuze en beperkt de gekozen inbouwlocatie niet de snelheid en/of stabiliteit van de betreffende ssd.

Zelf zou ik de hdd lekker laten zitten omdat deze locatie voor een hdd is ontworpen en tevens de sms sensor netjes zijn werk kan doen. Tevens is een hdd op de plek van de optische drive wat luidruchtiger.

Ik heb in mijn MBP 13" Late 2011 de SuperDrive vervangen door een HD Caddy / Optibay met SSD. Zowel de SATA-aansluiting naar de HDD als naar de SuperDrive zijn in dit model al beiden even snel (SATA III, 6GB/sec). De HDD heb ik op de originele plaats gelaten, daar deze dan gebruik kan blijven maken van de Sudden Motion Sensor, welke ervoor zorgt dat de HDD (veilig) stil gezet wordt bij extreme bewegingen zoals vallen. Een SSD heeft hier niets aan.