SSD samsung 840 PRO Macbook Pro Mid 2012 non retina

Beste lezers,

Ik heb een samsung 840 pro aangeschaft om mijn originele HDD mee te vervangen.
Ik wil een compleet schone installatie uitvoeren en daarna via mijn externe harde schijf een aantal bestanden terugplaatsen.

Mijn vragen;

1. Moet ik de bestandsindeling van de SSD nog aanpassen voordat ik de compleet lege SSD in de macbook plaats?
  2. Kan ik vanuit OSX Lion in een keer gratis upgraden naar Mavericks (terwijl Mountain Lion tussendoor geld heeft gekost)?

Tips zijn ook welkom :wink:

Alvast bedankt!

1. Even formatteren met schijfhulpprogramma, kies voor Mac OS journaled, dan wordt hij altijd herkend.

2. Mavericks is voor iedereen gratis.

Je kunt direct opstarten met Command+R ingedrukt. Eventueel wordt toegang tot internet gevraagd, mocht dat niet al bekend zijn.

Vervolgens via de Recovery HD even partitioneren. Je moet wel eerst Lion installeren, omdat je daar niet de Mac App Store in kunt. Na installatie kan dat wel, en dan kun je direct door naar Mavericks.

Zal allemaal niet zolang duren, want de 840 Pro is echt heel snel, zeker in de Mac die je hebt.

Ik heb een Crucial MX100 512GB in bestelling voor exact dezelfde MacBook Pro. Ik wil echter eerst de harde schijf clonen. Ik heb begrepen dat dat met het schijfhulpprogramma kan (http://forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD-Knowledge/How-to-clone-your-old-hard-drive-to-your-SSD-Mac/ta-p/112072). Wordt dan ook de recovery partitie gekloond, of is die partitie bij Mavericks niet aanwezig?

@SMTR
Ik heb geen kabel om de ssd te formateren in mijn huidige OSX wanneer de HDD er nog in zin.
Of heb je toegang tot het schijfhulpprogramma vanuit een lege boot?

Vergeet m niet een GUID partitietabel te geven. Af fabriek hebben ze een Master Boot Record (MBR). Schijfhulpprogramma formateert dan automatisch ook HFS+ journalled.

Ik heb nog een externe usb3 behuizing liggen die ik voor €15 ooit heb aangeschaft omdat mijn oude Alu MacBook een grotere HD nodig had. Die gebruik ik nu voor het overzetten. Daarna gaat de oude HD erin voor mijn maandelijkse clone back-up.

[quote=zozamis url=http://www.onemorething.nl/community/topic/ssd-samsung-840-pro-macbook-pro-mid-2012-non-retina/#post-2725589 time=1409861466]@SMTR
Ik heb geen kabel om de ssd te formateren in mijn huidige OSX wanneer de HDD er nog in zin.
Of heb je toegang tot het schijfhulpprogramma vanuit een lege boot?

[/quote]

Als je geen kabel of behuizing hebt, maakt dan een USB installatiestickje. Plaats vervolgens de SSD in de MBP en installeer de boel…

@computerspace ik ga even opzoeken wat dat is haha

@SMTR Ik heb een superdrive en de originele installatie cd nog, maar de vraag is of de macbook de SSD dan herkent?

[quote=zozamis url=http://www.onemorething.nl/community/topic/ssd-samsung-840-pro-macbook-pro-mid-2012-non-retina/#post-2725605 time=1409863980]@computerspace ik ga even opzoeken wat dat is haha

@SMTR Ik heb een superdrive en de originele installatie cd nog, maar de vraag is of de macbook de SSD dan herkent?[/quote]

Als hij hem niet herkent, formatteren met schijhulpprogramma.

@smtr En daar heb ik een kabeltje voor nodig toch?

Nee, je SSD zit dan toch al in je MBP…

@smtr Oke, het was voor mij nog niet duidelijk of je dan uberhaupt toegang had tot het schijfhulpprogramma.
En als de macbook de schijf niet herkent kan ik hem dus wel terugvinden in het schijfhulpprogramma?

Ah, daar zijn de stickies-mensen weer. Ik ben weg. :roll:

Als je je originele HD eruit haalt, en daar de lege SSD voor plaatst, werkt Command-R toch niet?

Waarom niet? Natuurlijk wel.

Hoe wil je een installatie-DVD pakken als die niet bij je Mac zat? Beetje lastig lijkt mij.

Ja, tenzij hij defect is.

@SunKeeper er zat wel een dvd bij mn mac geloof ik

Opvallend, want die worden er al sinds half 2011 niet meer bijgeleverd.

Precies drie jaar geleden bestelde ik een MacBook Pro, ondanks dat daar Snow Leopard op stond, zaten er geen DVD’s bij. Lion was er toen net een paar weken.

Oke, als ik alles nu op een rijtje zet kan het op deze manier

1. Ik maak een installatie usb stickje
  2. Ik vervang de HDD met de SSD
  3. Als de SSD niet wordt herkent in eerste instantie (als hij bijvoorbeeld een ntfs indeling heeft) kan ik de SSD wel zien via het schijfhulpprogramma en formatteren. Het schijfhulpprogramma is toegankelijk als er een lege SSD zonder OSX in de mac zit.
  4. Ik kan de installatie nu wel uitvoeren indien de SSD niet defect is.

De SSD die ik heb gekocht is 2de hands, de vorige eigenaar zegt dat hij nu een ntfs indeling heeft.