SSD schijf, mac weigert installatie Mac os Sierra

Beste lezer,

Ik heb gisteren een SSD schijf gekocht (Samsung 850 EVO, 250 GB). Vandaag heb ik, met succes, mijn HD vervangen voor de SSD. Ik heb een SATA kabeltje geleend zodat ik mijn documenten weer terug kan plaatsen als ik Mac os Sierra weer zou hebben geïnstalleerd. Maar daar gaat het dus mis. Ik heb mijn computer opnieuw opgestart en cmd r ingehouden. Als ik de keuze aanklik om mac os opnieuw te installeren geeft mijn mac aan dat hij gaat controleren of dit mogelijk is bij apple. Vervolgens krijg ik een melding dat apple weigert. Ik weet niet goed hoe ik dit moet oplossen. Inmiddels heb ik mijn harde schijf via de SATA kabel aangesloten op mijn computer. Ik kan dus eventueel iets aanpassen op mijn huidige harde schijf mocht dit nodig zijn.

Hopelijk heeft iemand het oplossing! :slight_smile:

Als je nu bent opgestart vanaf je HD en de SSD in je Mac zit dan kun je nu ook Mac Os Sierra installatieprogramma starten en kijken/proberen of installeren op de SSD dan wel lukt.

Eventueel eerst de SSD formatteren dat je zeker weet dat ie schoon/Mac geformatteerd is.

Of eerst een kloon maken op de SSD van je ‘oude’ schijf. Dan omwisselen; SSD erin.

Ik heb onlangs mijn Mac Mini voorzien van een SSD. Extern. Wilde eerst ook niet installeren. De oplossing bleek dat ik de SSD eerst via Schijfhulp programma moest formatteren. Daarna lukte de installatie in 1 keer.

Ja, heb je 'm wel goed geformatteerd?

1. Koop huis voor SSD van Sjarkoon Quickstore portable voor € 12 en plaats de SSD erin (simpel)
  2. Maak een kopie van je HD met Carbon Copy Cloner gratis met volledige functies voor een aantal weken naar je SSD
  3. Plaats nu de SSD in je Mac en start.
  4. Je kan nu de HD uit de Mac in het huis plaatsen en zo heb je er een externe HD bij

SSD instellingen
Bij instellingen energie de vinkjes uitzetten Plaats harde schijven……
Schakel sluimerstand…
Trim inschakelen via de terminal
Marcel

Bedankt voor alle tips! Het is uiteindelijk gelukt om via het SATA kabeltje een nieuwe versie van Sierra te downloaden op mijn HD. Vervolgens heb ik de SSD geformatteerd en hier Sierra op geïnstalleerd. Ik heb er voor gekozen alleen de programma’s / documenten op mijn computer te zetten die ik echt nodig heb. Een kloon leek me te vervuilend.

Ik heb nog één vraag: moet ik nou nog iets specifieks veranderen aan mijn instellingen nu er een SSD-schijf in zit? Of hoef ik veder niks te doen?

Nogmaals bedankt!

(verzonden van mijn super snelle computer. Ik weet niet wat me overkomt :-))

Bij energie vinkjes uitzetten bij HD. Trim enable aanzetten via terminal.

Marcel