SSD upgrade MBP mid 2015 A1398

Basis gegevens
We hebben een MacBook Pro A1398 (zie onder)
Er zit nu een 500GB SSD in die ik wil upgraden naar 1TB

Wat adviseren jullie?

Optie 1.

• Deze 1TB SSD set voorgeïnstalleerd met MacOS naar keuze voor 175,- via Appleparts?
    Volgens mail contact met de site: dit zijn in de meeste gevallen Samsung of Kingston SSD’s, welke net zo goed functioneren als de originele.

• Welke versie MacOS kunnen we dan het beste kiezen voor onze MacBook Pro? We hebben er nu Big Sur op staan. Gaat Monterey op onze MBP net zo goed of beter werken?

Optie 2.

• Via andere kanalen een losse SSD en adapter kopen? En dan zelf MacOs installeren?

Bijvoorbeeld:

Hoor graag tips en advies.

Monterey is een prima stabiel MacOS.

Waarom maak je geen splitsing tussen programma’s op je Macbook en data op een externe SSD van 1 of 2 Tb, bijoorbeeld een Samsung T7 ?

Is prima werkbaar en je houdt wat geld in de knip.

Thanks voor je snelle antwoord Noordgraaf.
De vraag is vooral of Monterey ook goed werkt op onze al wat oudere MacBook of we beter gewoon bij Big Sur kunnen blijven.

Wat de opslag betreft, wil ik wegblijven bij de discussie hoe je nog meer je opslag allemaal kunt regelen. Gaat me om meedenken/ advies bij het upgraden naar 1TB SSD.

Monterey werkt perfect op zo’n Macbook.

En als Monterey niet perfect werkt, ligt dit niet aan de Macbook, maar aan de keuze en configuratie van de software.

1 like

De snelste oplossing in inderdaad een interne SSD replacement.
persoonlijk kies ik het liefst voor een externe partij om het geheel te vervangen. De meeste AASP’s clonen je huidige SSD naar de nieuwe. maar feit blijft dat dit wat extra kost ten opzichte van een kale SSD. Maar de garantie en vakkundigheid overtreft dat voor mij vele malen.

Ik ben van het plan zelf de SSD te gaan vervangen. (vrij simpel). Van de te voren maak ik een backup van de bestanden die ik wil bewaren op een externe schijf. Die zet ik daarna terug.
Zou je dan optie 1 of 2 adviseren?

Blokcitaat
Apple does not intend for end users to upgrade the SSD in these models themselves. The company even has used uncommon “pentalobe” screws – also called five-point Torx screws – to make the upgrade more difficult. However, access is straightforward with the correct screwdriver, the SSD modules are removable, and Apple has not blocked upgrades in firmware, either. There are two significantly different SSD designs for these models, though.

Blokcitaat