SSD via USB-3 na 2 weken enorme achteruitgang.

Ik heb een Samsung 840 (geen pro) 256G SSD voor ongeveer 5 maanden in een MacBook Pro uit 2008 gebruikt.
Tot volle tevredenheid , lezen en schrijven bleef rond de 250MB per seconde.
De MacBook Pro gaat naar mijn zoon en de SSD via een USB3 op een iMac 21,5 inch (model2012) aangesloten.
Alles leek in het begin goed te gaan echter nu haal ik amper 80MB write en 170MB read op de iMac (waar dit voorheen ook gewoon 250MB was)
Is hier wat aan te doen ? of wordt het toch maar een externe thunderbolt kast aanschaffen ?
Baal er wel beetje van want ik zit ook met het hele spul in Spanje en helaas staan ze je in de wat grotere zaken heel glazig aan te kijken als je over thunderbolt apparaten gaat vragen :slight_smile:
Zou het jammer vinden om met de 21,5 inch Mac weer met de interne HD te moeten gaan werken (is nou net het enige wat eigenlijk onder de maat is met die modellen)

PS
SSD heeft nog ruim 90GB over van de 250

Denk toch dat de SSD garbage collection niet goed werkt. Lijkt nogal traag bij het 840 model. Zie ook deze link.

Ook het TRIM command zal wel niet actief zijn. Want geen Apple SSD.

Wel kan je met deze utility TRIM aanzetten op de USB schijf. Daarna kun door in single user mode op te starten en het “fsck -ffy” commando uit te voeren de schijf trimmen.

Meeste externe behuizingen bevatten een USB-SATA controller die TRIM, S.M.A.R.T. e.d. niet doorgeeft…

Indien mogelijk de SSD een secure erase geven; daarna is hij weer fabrieksnieuw wat snelheid betreft. Ben je wel alle data kwijt die er op stond, dus eerst een backup maken.

Bedankt allebei :slight_smile:
Met een omweg toch een tijdelijke oplossing (safe mode en fsck -ffy alsmede TRIM aanzetten op de iMac werkte dus niet)
Inderdaad een beperking van de USB-3 hardware op de externe kast.
Ik heb de drive even teruggeplaatst in de macbook pro en daar opgestart in safe mode :slight_smile:
Voor de zekerheid paar uurtjes laten draaien en de macbook gaf weer vrolijk rond de 250MB aan met lezen/schrijven.
Is uiteraard tijdelijke oplossing want probleem gaat uiteraard weer terugkomen.
Maar met al mijn charme’s voor elkaar gekregen dat we over een week of 2 naar de AppleStore in Valencia rijden en daar een Iomega thunderbolt SSD gaan aanschaffen (heeft die snotneus ook weer mazzel want dan gaat de Samsung gewoon weer definitief terug in de mbpro.)