stadaard account omzetten naar beheerder

Op een Mac (10.3.8) is slechts 1 account en die is standaard, niet beheerder (foutje van de gebruiker). Dit betekent dat je instellingen (zoals bv. voor de account) niet kunt wijzigen: je kunt immers geen beheerdersnaam geven als het OS daar om vraagt. Je kunt om dezelfde reden niet inloggen als root. Vraag: hoe kun je deze account omzetten naar een beheerder?

Geen 10.3 meer op m'n mac, maar met 10.4 zal het waarschijnlijk hetzelfde zijn: Systeemvoorkeuren > Accounts > aanvinken: "Sta toe dat deze gebruiker deze comp. beheert"

Waarom zou je willen inloggen als Root? Inloggen als Beheerder of Administrator is genoeg. Overigens is aan te raden om wel een Beheerder te hebben, maar in principe gewoon als gewone gebruiker in te loggen voor je dagelijkse dingen, dit naar aanleiding van de 'risico's' die de laatste tijd met die 'trojans' zijn opgedoken. Er is prima mee te leven en het is veiliger.

Mocht je het wachtwoord van de Admin niet meer weten, dan kun je door op te starten vanaf de installatieCD deze opnieuw instellen.

Volgens mij is het helemaal niet mogelijk een Mac te hebben zonder Beheerders account.

Dat zou ik ook denken, Oppie... :?

het gekke is: het is de gebruiker in kwestie (dat ben ik niet: ik mag het probleem oplossen...) gelukt om slechts 1 account te hebben en die is geen beheerder. En daar zit dus het probleem: je kunt dan niets meer instellen: steeds word je gevraagd de naam van een beheerder te geven. Alle sysinstellingen staan dus op slot. En je kunt ook niet 'root' aktiveren in netsysinfo Ik heb het probleem zojuist opgelost, op de volgende manier: - herstart met install-CD - kies in de Installer onder het menu het commando om het accountpassword te resetten - kies daar niet het gewone account, maar de root - geef een password voor de rootuser - herstart en log in als root - pas nu de standaardaccount aan

Inderdaad, zoals ik boven ook aangaf. Maar, het is geen Root hoor. :D Dat is weer een stap boven Administrator. In Root werken is veel te link, je kunt dan echt alles en standaard staat deze uit. Als Beheerder/Administrator kun je ook al veel, meer dan een gewone gebruiker in ieder geval. :D

JeePee: je mist het punt waar het om gaat denk ik. Op de Mac in kwestie is slechts 1 account aanwezig en dit is geen beheerder. Het is dus niet mogelijk in te loggen als beheerder, want die is er niet. Je kunt er ook geen aanmaken, omdat... er geen beheerder is! Cirkel dus

[quote:f602309136="jan ris"]- kies daar niet het gewone account, maar de root[/quote:f602309136] Deze zin had ik niet gezien. :oops: [quote:f602309136="jan ris"]- geef een password voor de rootuser - herstart en log in als root - pas nu de standaardaccount aan[/quote:f602309136] Maar heb je nu die standaardaccount aangepast? En heb je nu alleen een Beheerder of een Standaard gebruiker en een Beheerder? En is de Root nu geactiveerd en zet je hem weer uit?