'standaard' booten mislukt? [opgelost]

Mijn Powerbook wil niet meer Mac OS X booten als ik 'm aan zet: het witte scherm met appeltje blijft eeuwig staan, het 'wieltje' (?) komt nooit tevoorschijn om te draaien. Als ik vanaf cd boot lukt dat wel, als ik op 't juiste moment bij het booten "D" kies of via cmd -> HD kies, start wel gewoon Mac OS X op vanaf de harde schijf.

Bij “Startup Disk” in system preferences staat wel gewoon de juiste schijf, “[i:399bd6e3d3]bless --info --getBoot[/i:399bd6e3d3]” geeft “[i:399bd6e3d3]/dev/disk0s3[/i:399bd6e3d3]”
Ik kan niet bedenken wat de oorzaak zou zijn van dit plotselinge probleem of wat de oplossing is.

Probeer eens dit klaver S (command S) bij booten op opstartschijf en dan de commando's volgen die je krijgt fsck -fy of fsck -f (vergeet de spatie niet) je hebt ze maar af te lezen op het scherm en achteraf exit (desnoods 2x) (of reboot)

lukt dit niet, dan boot vanuit de DVD, herstel opstartschijf en dan kies je voor “archive and installl”…
of van de eerste keer de grove middelen, kopieer user folder naar een andere harde schijf en kies voor wis alles en herinstalleer.

[quote:9fa5c4d0a6="Mac Hammer Fan"]Probeer eens dit klaver S (command S) bij booten op opstartschijf en dan de commando's volgen die je krijgt fsck -fy of fsck -f (vergeet de spatie niet) [/quote:9fa5c4d0a6]dank voor de suggestie... maar ik blijf nieuwsgierig ;-) Waarom opstarten in single-user-mode? Oh, 'natuurlijk' heb ik via Disk Utility wel al 'Repair Disk' geprobeerd. En de fsck -fy optie gebruik ik liever niet. Ik mag dan wel geen bal snappen van de meldingen die ik krijgen ga, standaard 'ja' kiezen vind ik te gevaarlijk.

[quote:9fa5c4d0a6]
lukt dit niet, dan boot vanuit de DVD, herstel opstartschijf en dan kies je voor “archive and installl”…
of van de eerste keer de grove middelen, kopieer user folder naar een andere harde schijf en kies voor wis alles en herinstalleer.[/quote:9fa5c4d0a6]Mjah, dat laatste redmiddel probeer ik liever een andere keer, ik ben te lui om nu opnieuw te installeren :slight_smile:

cmd-s lukte ook niet omdat ik niet op kon startten vanaf harddisk (misschien wel als ik snel na de "D" had gekozen voor cmd-s, wie weet)

Mijn vermoeden was echter dat er iets in de Open Firmware mis zat, niet op de Hard Disk, waar Mac Hammer Fan naar leek te kijken.
Ik weet ook niet waarom ik niet eerder ‘zap PRAM’ heb geprobeerd. Door cmd+alt+p+r te doen bij het opstarten zijn al mijn problemen verholpen.