standaard ftp-server in Panther...vraagjes

kan niet echt bevredigende antwoorden vinden, vandaar een setje vragen, voor de liefhebber:

ik wil een simpele edoch goed beveiligde ftp-toegang opzetten op mijn iBook…

De boel is keurig netjes vrijgegeven en komt keurig door de router heen… ik bedoel te zeggen, mijn Appelflap is via een ftp-programma over het web te benaderen…

Nu lees ik dingen over een superhandige dropbox waar je toegang toe zou kunnen hebben zonder in te hoeven loggen met gebruikersnaam en pass… nou ik kom er dus mooi niet in als ik die niet invoer.
Ik heb een gast-account aangemaakt om mee in te kunnen loggen, maar als ik eenmaal binnen ben kan ik alles op de schijf gewoon zien… dus niks niet fijn afgeschermde omgeving… er is fijn door te fietsen naar de rootdirectory… de filevault beveiligde map is niet beschikbaar, da’s prima, maar ik wil dat de rest ook niet toegankelijk is, slechts het gast-mapje zou moeten mogen.

Het liefst zou ik ook met virtuele directories werken, maar dit het liefst zonder externe programma’s.

Heeft iemand tips/verklaringen? Wellicht goede sites met specifieke info?

Alvast bedankt!

Je zou eens naar [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21703]PureFTP[/url] moeten kijken in dit geval...

[quote:2cf0f7ed69="MacRooyen"]Je zou eens naar [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21703]PureFTP[/url] moeten kijken in dit geval...[/quote:2cf0f7ed69]

heb ik gedaan, maar ook bij deze variant gewoon alles zichtbaar… op zich wel virtuele mappen aan te geven enzo, maar het belangrijkst vind ik nog dat gebruikers niet overal doorheen kunnen snuffelen

excuseer, ik zit te lullen... alles is ook met dit programma zichtbaar als ik inlog met een onder "accounts" aangemaakte user en pass.... maarrrr als ik inlog met een in pureftp aangemaakte account is er zo het nu ff snel lijkt alleen de juiste map zichtbaar! :lol:

Maargoed dit neemt niet weg dat ik dat dropbox principe ook wel eens zou willen testen, etc, etc.
Het liefst zonder externe programma’s dus… een informatieve link zou welkom zijn.

Ik vond bij Apple de volgende info: [url=http://discussions.info.apple.com/webx?14@608.aqdLaXrYSx5.3@.68b3d7e9]LINK[/url]. Waarschijnlijk heb je hier al eens gezocht, maar zo niet...

En ik weet ook niet of je al bij MACOSXHINTS hebt gekeken?

Je moet juist [u:4503f8c1f4]geen[/u:4503f8c1f4] account aanmaken voor je gasten, en dan inloggen op je mac als gast.

[quote:d0355f0b0e="Vleer"]Je moet juist [u:d0355f0b0e]geen[/u:d0355f0b0e] account aanmaken voor je gasten, en dan inloggen op je mac als gast.[/quote:d0355f0b0e] [u:d0355f0b0e]Hoe[/u:d0355f0b0e] log ik dan in als gast?

Sommige ftp programmas hebben de optie om in te loggen als gast, de ftp van de finder ook (alleen is die verder niet echt aan te raden).

macRooyen ook bedankt.... ik heb wat met permissies zitten wroeten.... daarmee kan je stap voor stap wel mappen uitsluiten, maar is nog niet ideaal.... ik zou eigenlijk willen dat als je onder gastaccount inlogged dat je ook alleen die directorie als root hebt.

[quote:51738252b2="Vleer"]Sommige ftp programmas hebben de optie om in te loggen als gast, de ftp van de finder ook (alleen is die verder niet echt aan te raden).[/quote:51738252b2] Is dit hetzelfde als anonymous inloggen?

ja ik denk het wel

Je kunt anonymous ftp aanzetten in chrooted omgeving. De dir's die in die omgeving zitten zullen beschikbaar zijn en rest is niet eens zichtbaar. Er zijn heel veel howto's over geschreven en die kun je gewoon op het net vinden (ff googlen). Een andere mogelijkheid is dat je een jail aanmaakt die dan zich voordoet als een gehele systeem.