Ik heb van iemand de volgende vraag gekregen;
Hoe krijg ik in mail ingesteld dat ik standaard een bepaalde kleur krijg als ik een emailtje tik?
Dus als ik op nieuw bericht klik en ik begin met typen dat het standaard blauw is bijvoorbeeld.
Wat wel mogelijk is om bij nieuw bericht op kleur te klikken, de kleur die je wilt selecteren, daarop dubbelklikken en dan blijft wel de tekst het hele mailtje de geselecteerde kleur maar het blijft vervelend als je constant bij elk mailtje opnieuw de kleur moet selecteren.
Handtekening is wel gelukt in kleur.
En er voor zorgen dat je nieuwe mailtjes opmaakt in HTML mode en niet in platte tekst. In platte tekst kun je niets wijzigen, zelfs niet de opmaak van je mailtje.
[quote:39c9e17c66="Dr. Maddox"]Hmmm staat gewoon in de voorkeuren. Heb je daar al gekeken? Bij "lettertype berichten" > "selecteer" kan je meteen een kleur instellen..
Ik weet dat het geen antwoord is op je vraag, maar: vergeet de ontvanger niet... E-mailberichten in kleur of met gekke lettertypen neem ik niet snel serieus. Ik weet in Mail [option][command]P blind te vinden, maar die eerste indruk raak ik nooit snel kwijt. ;-)
(Nou ja, wat mij betreft nóg erger als mensen logo’s in hun e-mail proberen te zetten, en dat die dan als bijlage worden meegestuurd…)
[quote:ab5ce260c6="palahala"]Ik weet dat het geen antwoord is op je vraag, maar: vergeet de ontvanger niet... E-mailberichten in kleur of met gekke lettertypen neem ik niet snel serieus.[/quote:ab5ce260c6]
Nou… sommige zakelijke instanties waarmee ik mail hebben standaard een blauwe tekst.
[quote:75c725aaa4="Gates"]Nou.. sommige zakelijke instanties waarmee ik mail hebben standaard een blauwe tekst.[/quote:75c725aaa4]
Ja, ik moet collega's ook altijd temperen in hun enthousiasme. ;-)
@no1uknow, voor wat betreft de afbeelding van de kleurinstellingen van Dr. Maddox: dat gaat om de [i:75c725aaa4]weergave[/i:75c725aaa4] van berichten die zonder opmaak verstuurd zijn, niet om nieuwe berichten. Apple Mail is namelijk redelijk netjes als je HTML e-mailberichten maakt: zelfs als je HTML gebruikt dan wordt niet ingesteld welk font, of welke grootte, gebruikt moeten worden in de weergave bij de ontvanger, tenzij je dat expliciet instelt. Als de ontvanger Apple Mail gebruikt, dan worden de instellingen (van de ontvanger) van dat “Letters en Kleur”-schermpje gebruikt. Maar: als de verzender wél expliciet instelt hoe groot iets moet zijn, dan helpen die weergaveinstellingen niet meer.
Bijvoorbeeld: stuur jezelf een bericht waarin je wat woorden vet, cursief of onderstreept maakt, en bij één woord ook de lettergrootte op bijvoorbeeld 18 pixels instelt. Na ontvangst van je eigen bericht: maak de lettergrootte bij “Letters en Kleur” belachelijk groot (bijvoorbeeld 40 pixels). Je ziet dan dat alle woorden, ook de vette en cursieve woorden, meteen groter worden – behalve dat ene woord dat je zelf al groter gemaakt had, en dat 18 pixels blijft terwijl de rest 40 pixels is. Dat komt omdat dan bijvoorbeeld het volgende verzonden is:
[quote:75c725aaa4]Bericht met wat [b:75c725aaa4]bold[/b:75c725aaa4], [i:75c725aaa4]italic[/i:75c725aaa4] enzovoort, maar ook [size=18:75c725aaa4]lettergrootte 18[/size:75c725aaa4] en [color=red:75c725aaa4]tekstkleur rood[/color:75c725aaa4] en [u:75c725aaa4]onderstreept[/u:75c725aaa4].[/quote:75c725aaa4]
[code:1:75c725aaa4]<html>
<body style=“word-wrap: break-word; -webkit-nbsp-mode: space; -webkit-line-break: after-white-space;”>
Bericht met wat <b>bold</b>, <i>italic</i> enzovoort, maar ook
<font class=“Apple-style-span” size=“5”>
<span class=“Apple-style-span” style=“font-size: 18px;”>lettergrootte 18</span>
</font>
en
<font class=“Apple-style-span” color="#FF0000">tekstkleur rood</font>
en
<span class=“Apple-style-span” style=“text-decoration: underline;”>onderstreept</span>.
</body>
</html>[/code:1:75c725aaa4]
Microsoft e-mailprogramma’s zijn berucht om de vele opmaak die meegestuurd wordt. Dan heeft het voor de ontvanger geen zin om de instellingen in het schermpje van Dr. Maddox te veranderen…
Ik wil maar zeggen: houd er rekening mee dat sommige ontvangers jouw lettergrootte of kleur niet prettig vinden, of dat je opmaak er bij de ontvanger misschien heel anders uitziet dan in jouw e-mailprogramma. Als de ontvanger kiest voor tekstweergave ([option][command]P in Mail) dan zien ze ook je bold en italic niet meer.