Standaard OSX 10.2.3 veilig tegen ongewenste indringers ?

Ik ben een echte newbee, heb wel een beetje ervaring met OS 9.x wat draaid op mijn antieke Powerbook 5300 :oops: Nu heb ik een G3 kado gekregen en nu daait deze Jaquar :D , de G3 hangt in mijn Windows :apple: netwerk. Mijn antivirus software is nog niet klaar voor OSX :cry: en ik heb de ingebouwde firewall in OSX uit gezet. De firewall in Windows is van Zonealarm.

Hoe open is mijn G3 nou precies ?
Kunnen virussen een MacIntosh aanvallen ?
Kunnen Office produkten de veiligheid verminderen ?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

In principe staan alle poorten van die G3 dicht, tenzij de vorige eigenaar er een webserver of ftpserver of iets van dien aard op draaide. Dat kun je in de systeeminstellingen afdeling samengebruik (System Preferences/Sharing) vinden bij het tabje firewall. Als de firewall ingeschakeld is kun je in het venster eronder zien welke poorten eventueel open staan, en waarvoor dat is.

Maar voor een test kun je op het web her en der laten testen hoe ‘open’ je machine is voor de buitenwacht. Bijvoorbeeld bij: https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Er zijn bijna geen virussen voor de Mac, en voor OS X in het bijzonder ook niet echt. Wel is OS X als een UNIX-smaak gevoelig voor security exploits die voor technologiëen als ssh/http/ftp enzovoorts ontdekt worden. Wil je geen servers draaien op je Mac, zet dan alles dicht, en kun je zonder zorgen leven.

Microsoft is altijd een geliefd doelwit van hackers voor het zoeken van security exploits, aangezien bij het vinden ervan je meteen verzekerd bent van een behoorlijk grote doelgroep voor de exploit. Maar de fix ervan volgt meestal ook snel. En als Macgebruiker ben je toch net wat minder vaak de lul, omdat het meestal te maken heeft met de Microsoft Internet Servers en e-mailprogramma’s voor Wintel.

euh welkom, bij macintosh. paranoia is vanaf nu overbodig :lol:

There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! GRC geeft dezelfde resultaten als de pc's in het netwerkje.

Toch wel raar dan dat Norton Antivirus bestaat voor OSX ?
Hoe zit dat dan ?

Ik ben niet para te krijgen ik heb het te druk met mijn nieuwe kindje …

My first Maccie

[quote:016a4395a0="pekolow"]Toch wel raar dan dat Norton Antivirus bestaat voor OSX?[/quote:016a4395a0] Tja, als ze er nog niet zijn, dan zullen ze nog wel komen. En bovendien vindt NAV ook virussen voor andere platformen, zodat jouw Mac geen bron van PC-virussen wordt waar je weliswaar geen last van hebt, maar wel continu virussen mee wereldkundig kan maken. Ik kom zo af en toe met Virex (ook voor OS X) enkele virussen tegen in mijn attachments-folder. PC-virussen, that is...

ik heb zelfs geen virusscanner meer (NAV crasht aldoor) en heb het schijnbaar ook niet nodig.

ga gauw ff scannen.

Nou ben ik een newbee en wil ik vrienden maken op www.macosx.nl dus moet ik het voorzichtig brengen. Op mijn werk waar een mixed envoirment heerst van Apple en Windows wordt beweerd dat Apples ook vatbaar zijn voor virussen en dat de magische tijd van immuniteit vet voorbij is.

Dus zijn dat nou fabeltjes of zijn de Mac freaks nog niet klaar voor zulk slecht nieuws. :cry:

Is er een modje aanwezig op het forum die iets duidelijkheid kan scheppen voor mij ? :frowning:

Ik surf nooit meer zonder firewall of viruscanner, op alle machines draait wel iets …

safesex is better than no sex :shock:

Fabeltjes.Het schrijven is van virussen is alleen interressant,denk ik,als je er ook veel mensen mee bereikt.Aangezien slechts misschien 5% of nog minder van de computergebruikers op deze planeet een Mac gebruikt is het toch wel veel interressanter om een windows virus te maken.

Laat het ons zo stellen : - Een mac kan evengoed een virus binnenkrijgen als een PC. - Een virus is natuurlijk makelijker te schrijven voor windows, vermits de beveiliging zo lek is als een zeef. - Een virus schrijven voor een Mac is onintressant vermits dit maar een kleine minderderheid van de gebruikte computers ter wereld is. - Het verspreiden van zo'n virus is niet echt een sinecure, zo'n virus zou nooit op windows werken, dus werken windows computers (gezien hun aantal) als een buffer voor zo'n virus.

Het zou zo uit een windonees zijn mond kunnen komen maar dat zijn de feiten.

Wat de praatjes op je werk ook mogen inhouden, ze zullen altijd wel iets vinden om hun eigen aankoop te rechtvaardigen. Vroeger zei men dat bijna geen programma’s kon draaien op een mac. Dat was een fabeltje en nu een mac verkocht wordt met al een boel software aan boord moet men natuurlijk iets anders vinden, maar steeds ontbreekt alle logica.

Op een mac zit je echt wel veilig. Waarom er Norton Anti-Virus bestaat?
Het bestaat uit voorzorg. Maar de vraag klinkt idd retorish Want ik heb al een jaar geen virus-killer meer. Toen ik net een mac had liet ik het elke week minstens één keer draaien, als ik er nu aan terug denk moet ik eens lachen, het leek wel of Norton niet werkte want vond nooit iets. :lol:

De vraag die je beter kan stellen is, wie heeft er hier al ooit een virus binnengehad hier. Ik al niet.

Enige jaren geleden (toen werkte ik met een LC 475 en een Motorola Starmax met 603e op 200 Mhz) was er een 'worm' die je hele systeem verlamde door constant het systeem aan te spreken oid, die was wel redelijk breed verspreid. Met name omdat hij ook op een CD van een tijdschrift (Macworld UK?) stond, geloof ik. De worm kreeg de naam Autostart-virus, omdat het oversprong door de 'autoplay' functie voor CDs in Quicktime. Die was verder onschuldig en vermomde zich als Printing Lib, maar was makkelijk te herkennen omdat het type in de lijst weergave op 'programma' stond.

Tjee, je beseft je ineens wel hoe simpel het OS toen was…

Het ergste wat ik meegemaakt heb in 20 jaar Maccen is de auto-startworm; had je de autostartfunctie voor cd's uit staan, dan werd die funktie aangezet. erg onschuldig....

Laatste mac-virus waar ik ooit mee te maken heb gehad was ergens rond 1990 - het computerlandschap op de universiteit had toen een mac-spelletje op de server waar een virus in verborgen zat.

Desondanks is paranoia geen slechte eigenschap. Zolang je niet de redenen kent waarom de mac veilig is, is het zeker raadzaam om iig af en toe een viruschecker te gebruiken en wat andere verstandige maatregelen te nemen.

Whymme

[quote:f4c9a74c3a="araminta"][quote:f4c9a74c3a="pekolow"]Toch wel raar dan dat Norton Antivirus bestaat voor OSX?[/quote:f4c9a74c3a] Tja, als ze er nog niet zijn, dan zullen ze nog wel komen. En bovendien vindt NAV ook virussen voor andere platformen, zodat jouw Mac geen bron van PC-virussen wordt waar je weliswaar geen last van hebt, maar wel continu virussen mee wereldkundig kan maken. Ik kom zo af en toe met Virex (ook voor OS X) enkele virussen tegen in mijn attachments-folder. PC-virussen, that is...[/quote:f4c9a74c3a]

:slight_smile: waarom zou je in vredesnaam nou pc virussen gaan blokkeren en verwijderen. Gewoon lekker laten staan… hadden die anderen maar een mac moeten kopen :smiley:

>> The web is so insecure these days that new security “exploits” are being discovered almost daily. There are many known problems with Microsoft’s Personal Web Server (PWS) and its Frontpage Extensions that many people run on their personal machines. So having port 80 “open” as it is here causes intruders to wonder how much information you might be willing to give away.
:slight_smile: wat een onzin allemaal zeg… geweldig :slight_smile: zo wordt je echt helemaal para!

De mac ook onder 10.x. een van veiligste computer systemen die er aan het internet hangen, integen stellen tot die windoze dozen, die zo'n beetje elke dag een nieuw virus er bij krijgen, en als je de firewall aan zet , ben je zelfs onzichtbaar voor hackers. :lol:

bron: mi2g.net & Macfan

[b:ce459b1b62]Apple Mac OS amongst least vulnerable to attack[/b:ce459b1b62]
Since Mac OS has a relatively low visibility, we naturally expect the attacks on Mac OS to be occurring in lower numbers. However, according to our news release from 31st October, attacks on Mac OS systems are less (0.05%) pro rata than what would be expected by solely taking “the security by obscurity” issue into account.

M.a.w. Zelfs relatief gezien, klein marktaandeel Apple, is het een van de veiligste OS-en.

Maar liefst 44% van alle bekende beveiligingsfouten heeft betrekking op Windows. Mac OSX slechts 1,9%. SCO Unix scoort nog beter, 0,5%.

Wereldwijde virusaanvallen over de eerste 9 mnd van vorig jaar:
60.000 (!) waarvan 31 gericht op de Mac.

We’re the happy few!

31 op de mac????? Het lijkt wel miniem tegenover de 60.000 andere Maar dat lijkt me in de mac wereld toch al groot nieuws. Heb je meer info over die attacks? Altijd wel intressant om te weten

in de laatste Macfan stond er een klein artikel over. Op internet moet er wel iets over te vinden zijn, kon het niet meer terugvinden :( www.mi2g.net is de bron, maar die geven het artikel niet meer vrij zonder betalen etc.

OSX Rulezzzzzzz .....

Ik vond 9.xx wel leuk maar er miste een boel !

Nu ben ik diep onder de indruk van OSX het heeft alles wat een computer moet hebben.
Het grote voordeel dat ze geen/minder virussen schrijven voor de Mac is een extraatje. Met zo’n waanzinnig OS zullen er helaas een boel stoute " hackertjes en crackertjes" het Wahalla gaan verstoren.

Heeft er dan helemaal niemand last van indringers en virussen ?

Zeg het maar eerlijk, Windows sucks i admit !

Zijn er al OSX gebruikers die spijt hebben ?

Alle in ieder geval bedankt voor de reeds gegeven comments.