Starter: beroepsrisicoverzekering??

Enige tijd geleden ben ik gestart in de vorm van een eenmanszaak, grafisch ontwerp, webdesign.

Alles iscal netjes geregeld alleen zit nog met 1 punt volgens mijn boekhouder en dat is een beroepsrisicoverzekering.

Nou kan ik op die term met onze vriend google gewoon echt amper iets zinnigs vinden. Hetgeen wat ik wel vind gaat over beroepsrisicoverzekeringen voor werkgevers, maar ik ben alleen.
Punt is ook dat mijn boekhouder schijnbaar geen verzekeraar kan vinden. Laatste waar hij mee kwam is een maatschappij genaamf chubb. Als ik hun website al zie en niet eens een .nl site moet ik er al niks van hebben.

Nu vraag ik me echt af: waar is een beroepsrisicoverzekering voor een zzp designer nou precies voor nodig? En zijn er mensen als zzper die er iets over kunnen vertellen of misschien ervaring hebben met een verzekeraar?

Mooi woord... wordt niet gewoon een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering bedoeld?

Die is er om je vermogen te beschermen als je schade aan derden toebrengt, waarvoor je aansprakelijk bent (en die je niet opzettelijk hebt veroorzaakt).

Er bestaat ook nog een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, maar dat lijkt me op jouw vlak niet nodig. Dan gaat het meer om advies, waaruit financiële (vermogens-) schade voort kan vloeien, bijvoorbeeld door een verkeerd advies.

Voor de rest dien je te sparen voor je eigen pensioen, want dat doet de overheid niet voor je (AOW is alles wat je krijgt, voor zover het nog bestaat als je 65 wordt).

En als je ziek wordt, krijg je ook geen uitkering. Voor zelfstandig ondernemers is er niks geregeld. Dan heb je een Arbeidsongeschiktheidsverzekering nodig, maar dat is een heeeeele dure verzekering. Premie is fiscaal aftrekbaar. Ik geloof dat je na 52 weken ziekte 'iets' krijgt, maar daar kun je nauwelijks van leven. Het gaat dan om een bedrag van ca. EUR 12.000,-- (geloof zelfs nog minder).

En is je inventaris al verzekerd?

Je dacht rijk te worden van het ondernemerschap? Er komt aan kosten nog een hoop bij kijken!

Soms hebben banken een leuke aanbieding voor je. Heb je ergens een krediet lopen? Neem eens contact op met een adviseur. Laat je geen oor aannaaien!

Hi Richard bedankt voor je reactie,

Er word idd een beroepsaansprakelijkheidsverzekering bedoeld!
Daar kwam ik na een tijd doorzoeken ook achter. Schijnbaar noemen sommige zoals mijn adviseur dat een beroepsrisico...

Heb me vanavond echt dolgezocht en ben ook steeds meer tot de conclusie gekomen dat dit voor mij waarschijnlijk geen nut heeft. Daar zijn trouwens ook maar weinig verzekeringen voor te vinden.

Voor de rest is alles al geregeld van aansprakelijkheid tot arbeitsongechikt, die idd wat kosten maar nodig zijn. Verder werk ik vanuit thuis dus mijn inventaris zit lekker bij mijn inboedel.

Krediet heb ik niet nodig en aan pensioen heb ik nooit gedaan en zal ik ook never nooit aan beginnen. Dat regel ik zelf wel via banksparen etc. Die pensioenen van tegenwoordig hebben een inleg van jewelste en dan nog maar eens zien wat je er van terugziet.

@foyomind je schrijft wel dat je (zakelijke) inventaris bij je inboedel verzekering gedekt is. Dat is vaak niet het geval. Je zakelijke inboedel wordt veelal niet gedekt. Even goed nalezen in je polisvoorwaarden. Ben daar zelf ook tegenaan gelopen en bleek een polis te hebben die hier geen dekking voor bood.

Succes met je bedrijf!

@mmmac goede tip!

zal ik eens checken. in principe gebruik ik dezelfde spullen ook voor prive, maar je weet maar nooit met al die regeltjes :)

het gaat er ook om dat je de dingen die je levert goed zijn, maar er kan iets gebeuren dat er iets niet meer goed werkt, en waar ze je voor aansprakelijk stellen, hiervoor heb je een verzekering nodig.

stel je voor jij maakt een website, en per ongeluk lever je een virus mee, en de site / servers van je klant gaan plat, dan stellen ze jou verantwoordelijk.
de verzekering regelt het dan gewoon voor je.

[quote]
Ik geloof dat je na 52 weken ziekte 'iets' krijgt, maar daar kun je nauwelijks van leven. Het gaat dan om een bedrag van ca. EUR 12.000,-- (geloof zelfs nog minder).
[/quote]
Dat ligt er maar helemaal aan wat voor verzekering je afsluit. Je kunt ook al na 1 dag ziekte laten uitkeren, maar dan je betaal je een godsvermogen aan premie. Zelf heb ik ook zo een verzekering, die betaalt na 52 weken uit, maar wel meer dan die €12.000

[quote]
en waar ze je voor aansprakelijk stellen, hiervoor heb je een verzekering nodig.
[/quote]
Minstens net zo belangrijk zodat je niet zo snel aansprakelijk wordt gesteld: Goede Leveringsvoorwaarden
Vaak zijn er vanuit een bepaalde beroepsgroep clubs, waar je lid van kunt worden en je krijgt dan ledenvoordeel etc en je mag hun voorwaarden gebruiken. Ze worden dan ook voor je up to date gehouden en gedeponeerd.

Hoi stoef en Star65,

Een website opleveren die een virus mee draagt, in al die tientallen jaren dat ik in die business zit heb ik nog nooit van zoiets gehoord. Een virus meegeven aan een website die online gezet word is gewoon niet mogelijk.

Daarnaast, MOCHT er een manier zijn, is het zeker geen gebruikelijke manier en heb je nog altijd de hosting die dat waarschijnlijk wel opmerkt.

Maar een virus meesturen perongeluk, in een website die je bouwt?: onmogelijk

Daarnaast, is het leveren van een website en het hosten op servers daarvan een wereld van verschil en word door verzekeringen ook bij lange na niet als een zelfde werkzaamheid gezien. Hosting etc. valt meer onder de IT en hebben veel meer verantwoording.

Zoals Star65 zegt; leveringsvoorwaarden zijn de eerste dekking voor jezelf, en verzekeringsmaatschappijen willen die ook eerst zien voordat ze iets doen.

Maar geloof me, ik ben heel veel op zoek geweest naar de zo geheten beroepsaansprakelijkheids verzekering en let op!: NIET te verwarren met de gewone aansprakelijkheids verzekering!!

Er zijn jammer genoeg HEEL veel mensen die menen dat ze met hun 'aansprakelijkheids' verzekering voor situaties als stoef genoemd heeft gedekt worden, maar zo'n aansprakelijkheids verzekering is slechts voor het geval dat je bij een werkbezoek een kop koffie over iemand anders z'n computer gooit etc.

Beroepsaansprakelijkheids verzekering is dus heel iets anders.

Daarnaast is een beroepsaansprakelijkheids verzekering hier in Nederland nóg steeds heel slecht vertegenwoordigd: Ze bestaan bijna niet en hebben hele vreemde eisen en zijn lang niet in alle branches beschikbaar.

Kort geleden is interpolis geloof daar ook mee begonnen.

Mijn conclusie naar veel nadenken, bespreken, zoeken en vooral bij een tientalle andere zzp-ers, kleine en grote bureau's nagevraagd te hebben, is een beroepsaansprakelijkheids verzekering voor mij niet nodig.

Spullen die ik maak, kunnen simpelweg niet kapot: grafische ontwerpen op wat voor een manier dan ook, logo's, huisstijlen, websites en modules voor websites. Een website die gemaakt is, goed getest is, kan gewoon NIET kapot gaan. Wat wel kan: website offline door hosting problemen, maar ik doe de hosting niet dus niet mijn pakkie aan.

Daarnaast heb je je leveringsvoorwaarden, laat je ALTIJD verschillende fases checken en aftekenen door de klant voordat je verder gaat.

Nog even iets over de arbeidsongeschikt verzekeringen:

Star65, ik zie dat jullie beide pas na 52 weken iets krijgen? Ik ben recent bezig met een goede verzekering voor zoiets want dat is toch wel heel belangrijk. Stel je hebt die niet en er gebeurt iets, krijg je de rest van je leven niks meer.

Maar die 52 weken is dat niet lang? Voor mij staat dat op 3 maanden en het verzekerde bedrag is gewoon wat je bepaald hebt aan de hand van je verwachte of gewende winst. En de premie valt reuze mee!

Lijkt er meer op alsof de premies ZO laag moesten blijven dat je dan inderdaad niets hebt aan zo'n verzekering.