Ongetwijfeld moet ik bestanden weggooien, maar zijn er ergens nog cache of temp files te vinden die ik eerst weg kan gooien?
Voor zover ik weet doet OSX dat soort onderhoud allemaal zelf: er bestaan dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse taken die automatisch worden uitgevoerd tussen 3 en 5 's nachts. Staat je Mac niet de hele dag aan, dan kan je met het programma Cocktail zelf die onderhoudstaken uitvoeren. Dit is in ieder geval de oplossing voor het weggooien van systeemprullen.
Maar of het echt een grondige ruimtewinst zal opleveren… vraag ik me af.
Zijn diverse tooltjes om je schijf op te ruimen
Cocktail
Tiger cache cleaner
Misschien toch wat backups maken
FileVault uitzetten. Als je die aan hebt staan dan. Dat vreet ruimte. Ik volsta met een beveiligde .dmg file van 500Mb. Werkt beter imho.
Trash leeg. Klinkt stom maar je zou niet de eerste zijn. Verder opruimen van bv imcoplete files folders van iSwipe, Limewire etc scheelt soms enorm veel mb tot gb's!
Je kan de localisatie (talen) bestanden weggooien met behulp van progs als Macaroni & Delocalizer
De meeste talengebruik je toch nooit, en het ruimt lekker op
Met Macaroni, Yasu of Cocktail kan je ook al je cache en log bestanden trashen.
je entourage bestanden cleanen (schakel alles microsoft uit, start entourage met option ingdrukt.) vergeet het de old bestanden niet weg te gooien. Verder als het kan zet je cache bestanden op een ander schijf (photoshop, indesign etc). Disk inventory x is een geweldige tool om je harde schijf op grote bestanden te onderzoeken.
Alle printerdrivers er uit mikken behalve die ene die je nodig mocht hebben.