Statief - welk merk en model?

Een vraagje voor alle filmers hier:

Ik ben van plan een statief te kopen. Ik dacht aan Manfrotto, maar dat is dan ook direct 100€ voor een goed model. Zijn er alternatieven? Graag wat info…

Dank

manfrotto of miller bv zijn toch wel de betere statiefmakers. Die dingen krijgen het toch vaak zwaar te verduren dus ik zou wel een paar centen voor uittrekken voor een goede. manfrotto is overigens een stuk goedkoper dan miller ;)

Wij gebruiken al tijden een Manfrotto NR 28 met 501 kop, helemaal perfect. Gaan binnenkort een tweede kopen. Ja, dat kost een slordige €350,- maar dan heb je ook wat.

Nuja... hoe groot is je camera? Zo'n zwaar ding is nu ook niet altijd nodig hé :wink:

Er zijn ook mooie kleine Sachtlers. :apple:

sachtler is sowieso de top van de efp statieven, maar daar betaal je dan ook voor natuurlijk...

vooral hetgene wat je ermee wilt doen en de grootte van je camera zijn bepalend…

Cullmann is ook een alternatief

[quote:cf32d0b021="Mac_Laurens"]Een vraagje voor alle filmers hier:

Ik ben van plan een statief te kopen. Ik dacht aan Manfrotto, maar dat is dan ook direct 100€ voor een goed model. Zijn er alternatieven? Graag wat info…

Dank[/quote:cf32d0b021]

Een goed statief bestaat uit twee stukken: de ‘stokken’ en de ‘kop’. Ik heb zelf een Manfrotto 525 kit: stokken, kop en tas. Volgens mij betaalde ik er 600 voor.

Van belang is-zoals anderen als zeiden- wat voor camera (gewicht) je hebt en wat je ermee wil doen. Alleen een ding waarmee je strakke, stilstaande shots wilt krijgen, kan veel goedkoper, maar als je een statief koopt wil je er toch minstens mooie, vloeiende bewegingen mee kunnen maken. Dan heb je eigenlijk al een ‘fluid-head’ nodig, dat is een kop waar vloeistof in zit. Anders krijg je schokkerige beelden. Voor een zwaardere camera (tot 5 kg geloof ik) heb je dan ook weer zware ‘poten’ nodig, anders staat ie niet stabiel en trek je hem vrij makkelijk om als je een horizontale beweging (‘pan’) of verticale (‘tilt’) maakt. Dat kost dus geld, helaas.

Met 600 zit ik nog redelijk aan de onderkant wat prijs betreft voor een (semi-)professioneel statief. Uiteindelijk ben ik er heel blij mee omdat je materiaal er veel beter/professioneler uitziet.

Wil je een serieus statief? Dan moet je geld uitgeven.
Anders maakt het volgens mij niet zoveel uit wat je koopt- maar ik vind het zonde van het geld…

Wat overigens ook wel praktisch is, is een monopod. Dat is dus één stok die je snel en gemakkelijk kunt gebruiken. Veel professionele cameramensen gebruiken die naast hun statief (bv bij reportages waar je geen tijd en ruimte hebt om een statief op te zetten/mee te zeulen) Goedkoop, praktisch en licht. Manfrotto maakt ze ook.
Niet te vergelijken met een statief maar daar zou ik eerder geld aan uitgeven dan aan een plastic statiefje.

Succes,

Wolf

Onlangs een Manfrotto met pan en tilt fluid aangeschaft. Daarbij een Canon/Sony compatible afstandsbediening op de handgreep. Dit werkt geweldig, ik hoef niet meer aan de kamera te komen, niet meer zoeken in het donker. Kost een beetje, dan heb je wat. De beste koop van het laatste jaar, zolang moest ik ervoor sparen. Voor de handgreepbediening moet je kamera wel over LANC beschikken. Je kunt hem daar ook mee aan/uit zetten. Nieuwprijs voor een indikatie, ongeveer euri 900

Volgens mij vond Mac_Laurens 100€ al veel geld.

om even op dit topic in te pikken:

is 350€ veel voor dit statief: http://www.libeceurope.com/eng/dv/TH-950DV.html

ik heb twee camera’s, een kleintje en een grotere (eigenlijk van een vriend maar ik leen die vaak) van ongeveer 3 kilo.

is dit een goed statief of weet iemand een beter?

[quote:741db5d0c7="samheijens"]om even op dit topic in te pikken:

is 350€ veel voor dit statief: http://www.libeceurope.com/eng/dv/TH-950DV.html

ik heb twee camera’s, een kleintje en een grotere (eigenlijk van een vriend maar ik leen die vaak) van ongeveer 3 kilo.

is dit een goed statief of weet iemand een beter?[/quote:741db5d0c7]

Ik ken dit statief niet maar toen ik in het verleden me verdiepte in de aankoop van een goed statief, kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat een beetje statief begint bij 600-700 euro. De ‘stokken’ zijn beter, de ‘kop’ is soepeler en het geheel is steviger/gaat langer mee.
Maar, zoals hier al zo vaak gezegd is, het hangt ervan af wat je ermee gaat doen. Als je serieus bezig bent met video, moet je serieus geld uitgeven. Wil je iets voor af en toe/voor de lol/ben je minder kritisch dan kun je met minder af.

[quote:3e21899f45="samheijens"] ......ik heb twee camera's, een kleintje en een grotere ........ van ongeveer 3 kilo.

is dit een goed statief of weet iemand een beter?[/quote:3e21899f45]

Het statief dat je noemt, kan tot 4 kg dragen; dus dat kan. Opgegeven tilt: +90º/-60º.

In het andere draadje wees ik je op de Gitzo-kop G2380. Die draagt een camera tot 5 kg en de tilt is: +90º/-90º; kortom die kan dus [b:3e21899f45]iets[/b:3e21899f45] meer. Moet je er nog wel een statief bij zoeken.

ok bedankt, ik zal dit zeker overwegen