Steam update: controllers werken niet meer in games

Door een Steam update werken mijn Sony Dual Shock 4 (Playstation) en Switch Pro (Nintendo) controllers niet meer met mijn iMac.

Ik heb geen flauw idee waar het aan ligt. Het is bij meerdere spellen zo. Sommige spellen lopen zelfs zowat vast als de controllers zijn aangesloten. Dit houdt op als je ze er uit trekt…

Ik heb Steam zelfs helemaal opnieuw geïnstalleerd, inclusief het bijbehorende spel waarvoor ik de controllers nodig heb: Fantasy Strike.

Ik baal hier flink van, want via Patreon ondersteun ik de ontwikkeling van Fantasy Strike, maar nu kan ik het dus niet meer spelen. Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen?

Ik ga het ook navragen op het Fantasy Strike forum, maar andere spellen hebben er ook last van, dus ik weet niet zeker of het aan Steam of de controllers ligt. Starcraft II heeft nergens last van, maar daar gebruik je ook geen controller voor.

Heeft iemand enig idee?

Ik denk dat dit soort dingen er gewon een beetje bijhoren. Steam heeft zojuist hun Mac (web) app geüpdatet naar een nieuw framework met 64 bit support.

Dit zullen dus de nadeeltjes zijn in het begin. Verliezen van dit soort ondersteuning, in het begin.

Ik heb gevonden waar het aan ligt. Het was een bug in Unity. Wanneer de nieuwe versie van Fantasy Strike uitkomt, wordt de fix geïmplementeerd.

Het lag dus niet aan de game, mijn computer, stem of de controller, maar aan de ‘taal’ / engine waarin de game geschreven wordt.