Steeds terug in loginvenster

Als ik op m'n iBook 500 inlog krijg ik na een secondje of wat opnieuw het login venster en dat blijft zo maar doorgaan. Zal ik nog ooit terug in het systeem geraken?

Probeer eens op te starten met de shift toets ingedrukt: safe boot heet dat geloof ik. Bij OS ? 9 is dat opstarten met de extensies uitgeschakeld, bij os X is dat voorkomen dat opstartbestanden worden geopend. Maar volgens mij heb je wel een probleem hier wat je na de safe boot nog moet oplossen.

Kan ik na zo'n safe boot nog aan al m'n filetjes om te backuppen?

[quote:cd32c1780b="Geedee"]Kan ik na zo'n safe boot nog aan al m'n filetjes om te backuppen?[/quote:cd32c1780b]

Ja dat kan met een externe schijf, denk ik.
Ik moer je zeggen dat ik zelf nooit in safe-boot toestand veel met een computer heb gedaan.
Probeer het maar.

Ik ga ook eens proberen om vanaf de installatie-cd van osX op te starten en dan een herinstallatie te doen met behoud van m'n thuismap en zo. Als dat lukt zijn we ok al een stap verder, denk ik.

Als je straks alles weer goed werkend hebt gekregen, rest denk ik nog de vraag: wat is er fout gegaan?

Idd. Als ik zo ver geraak, denk ik dat ik na backup alles er weer afgooi en een clean install doe met 10.3. Dat schijnt zo'n iBookje sneller te maken.

Je werkt nog met 10.2? Zou ik zeker naar 10.3 gaan, want dat werkt inderdaad vlotter (en is veel mooier en leuker in gebruik).

Alleen, ik geraak er niet in vanaf de installatie-cd. ik krijg een grijs venster met daarin in allerlei talen dat ik moet herstarten. :(

Dat is een "kernel panic" en niet zo best ...

Heb je al geprobeerd met safe-boot op te starten en een externe hd aan te sluiten?
Of opstarten met option-toets ingedrukt en dan cd kiezen?

Kan ondertussen weer rebooten vanaf install-cd. Oef. Ik denk dat ik dus nu herinstalleer (10.2) met behoud van de oude systemfolder. Dan zijn mijn files ook wel bewaard, hoop ik.

Nog even een adviesje (voorzover nodig):

Wat ik vaak bij mensen zie is, dat ze de oorspronkelijke mapstructuur, zoals door Apple na installatie op je harde schijf ingericht, gaan wijzigen.
Programma’s anders organiseren, in bibliotheken rommelen e.d.

Dat is vragen om problemen, zolang je niet weet wat je doet. Er is maar één plek waar je naar gelieve je gang kan gaan: je eigen thuismap.

Een vriend vertelde me net dat ik het password kon wijzigen via de install-cd en zo kon binnengeraken. Heb ik gedaan met als resultaat dat hij nu geen enkel password meer aanvaardt en die vriend geen vriend meer is. Morgen hang ik de iBook via een FireWirekabel aan m'n iMac en start de iBook op in T-mode om zo op m'n iMac de HD te kunnen bereiken. Klopt deze theorie? Ik heb hem ook maar van horen zeggen via een chat een uurtje geleden.

Geedee, heb jij je iMac weer [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=199932&highlight=#199932]werkend[/url]? Mooi! Wel pech dat je nu je iBook weer in de soep draait.... :?

[quote:5c45e0a06b="Geedee"]Een vriend vertelde me net dat ik het password kon wijzigen via de install-cd en zo kon binnengeraken. Heb ik gedaan met als resultaat dat hij nu geen enkel password meer aanvaardt en die vriend geen vriend meer is.[/quote:5c45e0a06b]

Oei …

Inderdaad, opgestart in T-mode kan je met en firewire kabel de schijf benaderen.
Maar dat het wijzigen van het wachtwoord mislukt is vreemd: de procedure die je volgde is namelijk goed.

Ja, Oppie, de iMac is weer de oude. Ze hebben er een nieuw moederbord ingestopt. Gelukkig was dat nog onder garantie. Ze raden me nu aan toch maar AppleCare te nemen. Zou ik?

Dat T-mode-gedoe wil idd lukken. Ondertussen duikt er nog een ander probleem op. De iBook 500 zou sneller zijn met OS X.3. Die heb ik op dvd en dat slikt het machientje niet. Een versie op cd kopen, is weer geld uitgeven. Dus denk ik toch maar weer 10.2 te installeren. Wat denken jullie?