stemplicht vs. stemrecht

Ik moet voor school een verhandeling schrijven over stemrecht en stemplicht, de leraar zei: spreek er over met je ouders, vrienden, kennissen, en andere mensen uit je omgeving, dus dacht ik bij mezelf laat ik lekker naar het MacOSX forum gaan om er daar over te praten 8)

dus bij deze, ben jij voor stemplicht of liever stemrecht en waarom ? argumenteer er op los :stuck_out_tongue:

Stemrecht.

Ik woon sinds ruim een jaar in Ecuador, waar nog stemplicht bestaat.
In de tijd dat ik hier ben zijn er drie keer verkiezingen geweest en als ik zie hoe de mensen omgaan met hun stemplicht, dan kan ik alleen maar blij zijn dat ik mag, maar niet hoef.
Veel mensen geven hun stem aan het enige wat ze kennen, in dit geval de partij van de president, met als gevolg dat het land dezelfde richting opgaat als Venezuela en, in mindere mate, Bolivia. Een angstaanjagende gedachte.

Stemrecht. De plicht die een roverheid pleegt op te leggen aan de burger is er één die de vrijheid van het individu aantast. Een zeer ongewenste vorm van étatisme.

Uiteindelijk zal het dus er op aan komen waar je prioriteiten liggen. Burger of overheid. En hoe consequent je daar in bent.

[quote:9c060ac63f="rico"]de leraar zij; spreek er over met je ouders, vrienden, kenissen, en andere mensen uit je omgeving[/quote:9c060ac63f] En jij moet een verhandeling schrijven? Kijk maar goed je spelling en grammatica na als het klaar is...:P

Hier in Nederland hebben we stemrecht maar ik moet zeggen dat dat maar slecht mee omgegaan wordt. De grootste opkomst is bij 2de Kamer verkiezingen en daarna de verkiezingen voor de gemeenteraden. Provinciaal en Europese verkiezingen zegt de mensen hier niets. Degenen die dan ook nog eens nooit stemmen hebben vakk wel de grootste mond over “de oplichters in Den Haag, Brussel en het eigen gemeentehuis”. Voor dat soort mensen zou eigenlijk stemplicht niet eens zo gek zijn. Je kan zien wie er op een stemming geweest is
2x niet geweest (2de kamer verkiezingen) zonder geldige reden? Mag je niet meer stemmen
da’s ook wel een aardige optie toch? :evil:

Het zij aan de leraar zorg te dragen voor een goede werkwoordsbeheersing van zijn pupillen.

Soms krijg ik de indruk dat mensen meer zorg besteden aan het stemmen bij een showprogramma op TV dan ze bij hun politieke stem doen.
Je bent dan geneigd de discussie ‘stemrecht of -plicht’ als irrelevant te beschouwen omdat de vraag of iemand al dan niet stem[i:258940505f]kundig[/i:258940505f] is zich eerder opwerpt.

Maar dat is makkelijk geredeneerd vanuit een stemrechtelijke positie. Toen ik in het buitenland studeerde, zat daar ook een Belgische jongen die door omstandigheden een behoorlijk praktisch probleem had om ‘thuis’ op zijn stembureau te verschijnen, los van de keuze die hij daar had en wat hij daarvan vond.
Ik heb ook ooit eens een kranteartikel gelezen waarin de stelling werd opgeworpen dat veel stemplichtige Vlamingen de kont tegen de krib gooiden en massaal op een club stemden die vervolgens een cordon sanitaire kreeg. Iets vergelijkbaar is later in Nederland gebeurd met het referendum over een Europese grondwet. Om het even hoe een willekeurige vraag geformuleerd zou worden, heeft men de toenmalige politiek een algemeen ‘nee’ laten horen.

Als je de bevolking tot stemmem verplicht, verplicht je je als politiek apparaat eigenlijk ook tot een fatsoenlijk handwerk en het geven van een fatsoenlijke keuze, die ook wat voorstelt. Ik houd dat niet zo bij, maar ik meen dat daar ook in België wel eens discussie over is.
De Belgen de keus tot stemmen vrij laten, zou de politiek wel eens een ontnuchterende, maar verkwikkende douche kunnen geven.

Beiden heeft voor- en nadelen

Bij stemplicht komt het volk tenminste opdagen - maar maakt het keuzen die door verkeerde redeneringen tot stand komt.

Bij stemrecht komt het volk in veel mindere mate opdagen - maar maakt het wel keuzen die nog enigszins ergens op lijken.

Overigens kun je je afvragen of het uberhaupt veel uitmaakt. Ik heb het idee dat elke parlementiare democratie erg middengeneigd is omdat elk besluit een compromis is.

Recht graag, ik hou absoluut niet van verplichtingen.

[quote:5028e13ee1="macmickey2"][quote:5028e13ee1="rico"]de leraar zij; spreek er over met je ouders, vrienden, kenissen, en andere mensen uit je omgeving[/quote:5028e13ee1] En jij moet een verhandeling schrijven? Kijk maar goed je spelling en grammatica na als het klaar is...:P

[/quote:5028e13ee1]

kan ik er aan doen dat ik dislectie heb ? (ik hoop dat ik het juist geschreven heb)
maar dat kon jij natuurlijk niet weten

[quote:341b6c8297="roblemmen"]Stemrecht. De plicht die een roverheid pleegt op te leggen aan de burger is er één die de vrijheid van het individu aantast. Een zeer ongewenste vorm van étatisme.[/quote:341b6c8297]

Zucht
 :moe:

Democratie groeit niet aan bomen! Volgens jou redenering kan ik er dus ook voor kiezen om bijvoorbeeld geen belasting te betalen? Ik bedoel
 dat is ook een door “de roverheid” opgelegde vorm van â€œĂ©tatisme”, die “de vrijheid van het individu aantast”. Toch? :?

Tja, diphterie is ook een mooi woord...

Of cheilognathopalatoschisis...

[quote:f4afb00ef2="Zakske"]Of [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Cheilognathopalatoschisis]cheilognathopalatoschisis[/url]...[/quote:f4afb00ef2]Wat hebben jullie Belgen toch met gespletenheid?

Nog even en je kunt hier met de Dikke Van Dale de topics gaan lezen... :?

Nog even en je kunt hier met de Dikke Van Dale de topics gaan lezen... :?

Stemrecht dus. Er stemmen nu al te veel mensen zonder enige kennis van zaken, ik wil niet weten hoeveel dat gaan doen als het ook nog eens verplicht word gesteld.

Van mij mag die stemziekte wel wat meer worden beperkt. Referenda en al die ongein hoeven van mij ook niet zonodig. Ik stem een keer in de vier jaar wel en dan verwacht ik dat Jan Politcan zich vier jaar voor mij uit de naad werkt, en dat 'ie niet zonodig met ‘de burger’ in contact wil staan en me om de haverklap vraagt wat ik van Europa denk of wie ik als burgemeester wil hebben. Van mij mag de politiek wel terug naar de achterkamertjes.

Stemplicht.

Er zijn in de geschiedenis tig doden gevallen om juist dat stemrecht te verkrijgen. Het minste wat je dan wel kan doen, is ook daadwerkelijk gaan stemmen, vind ik. En aangezien iedereen in mijn ogen dat respect moet opbrengen, kan men het evengoed verplichten.

:wink:

Dus je viert die vrijheid door iets verplicht te stellen? Goeie garp.

[quote:769a523062=".Arne"]Stemplicht.

Er zijn in de geschiedenis tig doden gevallen om juist dat stemrecht te verkrijgen. Het minste wat je dan wel kan doen, is ook daadwerkelijk gaan stemmen, vind ik. En aangezien iedereen in mijn ogen dat respect moet opbrengen, kan men het evengoed verplichten.

:wink:[/quote:769a523062]

Dus stemrecht is een grote verworvenheid waar tig doden voor zijn gevallen en juist daarom moeten we die afschaffen begrijp ik? :?